۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81448958
T T
۰ نفر

جاده هاي يزد توجه بيشتر مسوولان را مي طلبد

۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81448958
جاده هاي يزد توجه بيشتر مسوولان را مي طلبد

هفته نامه پرگار در آخرين شماره خود نوشت: آمار تصادفات دورن شهري استان يزد مدتي است در رديف بالاترين آمار تصادفات ايران ثبت شده است، حال اينكه آمار تصادفات برون شهري استان هم كم نيست هرچند مسئولان از كاهش آمار تصادفات جاده اي و تلفات ناشي از آن خبر مي دهند

در ادامه اين مطلب آمده است: اين در حالي است كه پرتلفات ترين محور برون شهري استان، محور نايين به يزد عنوان شده كه خواب آلودگي، تابش مستقيم نور خورشيد به چشم رانندگان و نبود استراحتگاه كافي همواره از سوي مسئولين امر رايج ترين دلايل اين حوادث ذكر شده است.

در اين گزارش سعي كرديم به مسائل جاده اي استان بخصوص موضوع آسفالت فرسوده پرداخته شود و علل تصادف را در اين حوزه نيز بررسي كنيم؛ با مدير راهداري اداره كل راه وشهرسازي استان يزد گفت و گو داشتيم كه در ادامه مي خوانيد.

مدير راهداري اداره كل راه وشهرسازي استان يزد گفت: موقعيت استان يزد از نظر ارتباطي يك موقعيت استراتژيك است چراكه محورهاي مواصلاتي مهم كشور همچون محورهاي شمال به جنوب و شرق به غرب در حوزه استحفاظي راهداري استان يزد قرار دارد كه از اين ميان مي توان راه ارتباطي تهران- بندرعباس را به عنوان مهمترين راه هاي ارتباطي كشور نام برد كه از حوزه استحفاظي راهداري استان يزد عبور مي كند.

بنابراين با توجه به اين مشخصه مهم استان يزد لازم است راه هاي استان از نظر اعتبارات بيشتر مورد توجه مسئولين كشور قرار گيرد و بودجه لازم براي بهسازي و مرمت آن اختصاص يابد.

“جواد ذاكر” در علت يابي خرابي راه هاي برون شهري استان و رسيدگي به اين موضوع گفت: دو عامل عبور ترانزيتي و آمار بالاي تردد ماشين هاي سنگين با بارهاي بيش از حد استاندارد همچنين وجود معادن و كارخانه هاي صنعتي و توليدي در حاشيه راه ها كه باعث تردد بيش از حد ماشين هاي سنگين شده است را مي توان مهمترين علت روند روز افزون خرابي راه هاي استان و فرسودگي زود هنگام آنها دانست.

ذاكر در ادامه عنوان كرد: با توجه به ويژگي هاي جاده ها و طبيعت استان حداكثر يك درصد تصادفات برون شهري استان مربوط به خستگي رانندگان استچراكه با توجه به نوع راه هاي حوزه استحفاظي راهداري استان يزد رانندگان زماني به جاده هاي استان مي رسند كه مسير زيادي را پشت سر گذاشته و به دليل خستگي زياد دچارخواب آلودگي هستند همچنين نبودن توقفگاه هاي بين راهي در استان آمار حوادث رانندگي برون شهري را افزايش داده است ضمن اينكه دليل اصلي حوادث جاده اي را خواب آلودگي و واژگوني خودرو و ماشين هاي سنگين تشكيل مي دهند.

وي ضمن بيان اينكه عامل انساني هنوز هم مهمترين دليل در تصادفات و واژگوني خودرو ها است، افزود: راه هاي دو طرفه مانند راه يزد-طبس با توجه به اينكه حجم ترافيك بالايي به دليل معادن حاشيه راه و تردد ماشين هاي سنگين زياد دارند ترافيك بيشتري را به خود اختصاص داده اند و تصادفات رخ به رخ در اين جاده بيشترگزارش مي شود كه اصلي ترين عامل به صورت مشترك در همه اين موارد، عامل انساني است كه با اصلاح شيب جاده ها سعي شده است از شدت حوادث و تعداد فوتي هاي تصادفات جاده اي در اين محورها كاسته شود.

وي ادامه داد: امسال منابع و اعتبارات ملي رشد بيشتري نسبت به سال قبل داشته است و به تبع آن ايمني، بهسازي و مرمت راه ها را در برخي محورها آغاز كرده ايم كه باعث تسريع در روند ايمن سازي و بهسازي راه هاي استان شده است هرچند مشكل حفاظ راه ها همچنان باقي است و آن هم به دليل خواب آلودگي و برخورد خودروها با حفاظ راه ها است لذا شاهد تخريب روز افزون حفاظ هستيم كه با پليس راه بررسي ها انجام و در صورت نياز نصب حفاظ ها انجام مي شود، با اعتباري كه در اختيار داريم در اين خصوص با كمبود بودجه مواجه نيستيم همچنين با توجه به اينكه با اصلاح شيب جاده ها سعي شده است نياز به احداث حفاظ را به حداقل برسانيم.

وي از به كارگيري آسفالت هاي جديد متناسب با شرايط آب و هوايي استان خبر داد و افزود: استان يزد در بحث مرمت و نگهداري راه ها در كشور از استان هاي پيشتاز است از آن جهت كه استفاده از روش هاي نوين نگهداري راه همچون استفاده از آسفالت حفاظتي فوكسيل، آسفالت بتني و گوگردي متناسب با شرايط آب و هوايي استان را در رديف اولويت هاي خود قرار داده وتا به حال نيز به انجام رسانده است.

وي در بحث پيشرفت پروژه هاي راهداري استان گفت: بهسازي و انجام عمليات راهداري به تامين اعتبار مورد نياز بستگي دارد با توجه به اينكه هزينه پروژه هاي آسفالت بالا است با همكاري اساتيد دانشگاه و همچنين آزمايشگاه مكانيك خاك و مشاوران متخصص نسبت به اصلاح آسفالت ها با توجه به قيرهاي موجود سعي شد بهترين طرح براي تهيه آسفالت و متناسب با شرايط استان ارائه شود كه از آن پس شاهد كمترين مشكل در تهيه آسفالت در استان هستيم و در صورتي كه مشكلي در آسفالت جديد ديده مي شود ناشي از ضعف اجرا و نظارت است.

وي در خصوص كيفيت پايين قير اظهار كرد: گفته مي شود كيفيت قيرهاي توليدي پايين و نامرغوب است و سطح كيفيت آسفالت را كاهش داده است در حالي كه مشكل كيفيت آسفالت مربوط به قير نيست و يا اينكه در اين تاثير گزاري عامل قير در رده هاي سوم قرار دارد بلكه مشكل اصلي در كيفيت نامناسب آسفالت ها به عدم رعايت مشخصات فني تهيه آسفالت، درصد مناسب مصالح مورد استفاده در آسفالت با توجه به شرايط آب و هوا مرتبط است كه نياز به دقت بيشتري دارد.

وي گفت: از مهمترين مشكلاتي كه راهداري استان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم مي كند عدم تامين نيروي انساني كافي است، دغدغه راهداري استان يزد در حال حاضر ميانگين بالاي سن ماشين آلات راهداري استان همچنين تامين اعتبار سيستم هاي نوين نگهداري راه ها است كه بايد چاره انديشي شود چرا كه رسيدگي دير هنگام به آسفالت جاده ها هم باعث خرابي بيشتر آنها خواهد شد.

وي در بحث انتخاب پيمانكار راه در استان گفت: پيمانكاران بومي خوبي در استان داريم كه در حال حاضر نيز پروژه هاي بزرگ راهداري استان به وسيله پيمانكاران بومي در حال انجام است به هر حال روال تعيين پيمانكار از طريق مناقصه و شانس برابر براي همه پيمانكاران داخل و خارج استان بايد رعايت شود.

ضمن اينكه با ورود تكنولوژي هاي جديد مرمت و نگهداري آسفالت، ديگر نمي توان از روش هاي سنتي استفاده كرد بنابراين پيمانكاران استان هم بايد هرچه بيشتر به سراغ روش هاي نوين بهسازي آسفالت بروند و از نظر علمي، نيروي انساني و تجهيزات مدرن قابل رقابت با نيروهاي غير بومي باشند و حتي در خارج از استان هم به اجراي پروژه بپردازند همانطور كه برخي پيمانكاران استان يزد در ساير استان ها هم در حال انجام پروژه هاي بزرگ هستند.

وي در پايان ضمن توصيه رعايت نكات ايمني در فصل زمستان بيان كرد: معتقديم همه جا امكانات مطرح نيست بلكه نيروي انساني و رانندگان عامل بيشتر تصادفات هستند كه علي رغم وجود امكاناتي همچون زنجير چرخ در مواقع بحراني از آن استفاده نمي كنند و زمينه ساز ايجاد برخي حوادث و ترافيك در جاده ها مي شوند.

616