۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81453572
T T
۰ نفر

جراحی زنان و زایمان در صدر شكایات قصور پزشكی

۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81453572
جراحی زنان و زایمان در صدر شكایات قصور پزشكی

تهران - ایرنا - مدیركل كمیسیون‌های پزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: از فروردین تا پایان آبان سال جاری، 506 مورد شكایت از رشته تخصصی جراحی زنان و زایمان به كمیسیون‌های پزشكی قانونی ارائه شد كه از این تعداد 187 نفر محكوم و 319 نفر تبرئه شدند.

به گزارش ایرنا از سازمان پزشكی قانونی كشور،‌ «كامران سلطانی» افزود: آمار شكایت از پزشكان زنان و زایمان طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30.1 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح كرد: در این بازه زمانی سه هزار و 405 پرونده در كمیسیون‌های قصور پزشكی بررسی شده كه یكهزار و 473 مورد آن منجر به محكومیت شده و یكهزار و 932 پرونده تبرئه پزشكان را بدنبال داشته است.

سلطانی گفت: در این مدت آمار پرونده‌های به نتیجه رسیده كمیسیون‌های قصور در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل 25.5 درصد افزایش یافته است.

مدیركل كمیسیون‌های پزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور ادامه داد: بر اساس این گزارش و مطابق با میزان شكایات واصله در كمیسیون‌های قصور پزشكی، در مدت مذكور رشته تخصصی زنان و زایمان در صدر شكایات قرار داشت.

سلطانی گفت: پس از آن رشته های جراحی عمومی با 359، ارتوپدی با 353، دندان‌ پزشكی با 306، پزشكی عمومی با 272 و جراحی پلاستیك و ترمیمی با 231 مورد بیشترین آمار شكایات را داشتند.



** افزایش شكایت از پرستاران در سال جاری

به گفته وی در این مدت 152 مورد شكایت از پرستاران نیز به كمیسیون‌های پزشكی قانونی ارائه شد كه 31 مورد آن محكومیت پرستاران را به همراه داشت و مابقی منجر به تبرئه شد.

وی افزود: این در حالیست كه در مدت مشابه سال گذشته، آمار شكایت از پرستاران 63 مورد بود كه در سال جاری 141 درصد افزایش یافته است.



** وظیفه اصلی كمیسیون پاسخ به ابهامات است

سلطانی وظیفه اصلی كمیسیون‌های پزشكی قانونی را بررسی و انجام همه اقدامات كارشناسی در ارتباط با سووال مطروحه در پرونده‌های ارجاعی عنوان كرد.

وی گفت: تشكیل جلسات تخصصی در خصوص موضوعات مرتبط و در نهایت اظهار نظر كارشناسی مستدل و مستند نسبت به موضوع وظیفه كمیسیون است كه موضوعات ارجاعی در یكی از حوزه‌های روانپزشكی، تعیین علت فوت، معاینات بالینی مصدومان و مراجعان و نیز پرونده های شكایت از قصور پزشكی و كادر درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

سلطانی همچنین اظهار داشت: ارجاعات كمیسیون معمولا از سوی مراجع ذیصلاح مانند دادگاه‌ها و دادسراها به كمیسیون صورت می گیرد كه بنا بر موضوع پرونده قاضی ذیربط سووال و یا ابهامی را مطرح می كند و كمیسیون ضمن بررسی كارشناسانی پرونده، پاسخ آن را ارائه می دهد.

مدیركل كمیسیون‌های پزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور افزود: در مواردی نیز ارجاعات كمیسیون درون سازمانی است به این معنا كه گاه واحدهای معاینات یا تشریح سازمان پرونده‌ای را بنا به اهمیت موضوع آن برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر به كمیسیون ارجاع می دهند تا با حضور اساتید و كارشناسانی از درون و خارج سازمان در نهایت اظهارنظر جامع‌تری صورت پذیرد.

سلطانی در خصوص چگونگی ارجاع پرونده ها به كمیسیون پزشكی خاطرنشان كرد: در بسیاری از موارد بویژه زمانی كه فرد به واحدهای معاینات بالینی یا روانپزشكی مراجعه داشته و یا فرد فوت شده ای به سازمان ارجاع شده و سابقه قبلی در مورد او در سازمان وجود دارد، ممكن است پرونده به دلیل اعتراض یكی از طرفین به اعلام نظر كارشناسی سازمان و یا ابهام و سووال قاضی نسبت به اظهار نظر اولیه برای بررسی مجدد به كمیسیون ارجاع شود.

به گفته وی، در مواردی نیز پرونده ها فی‌البداهه و بدون سابقه قبلی به كمیسیون ارجاع می شود كه نمونه مشخص آن پرونده های قصور پزشكی و شكایت از كادر درمان است كه به دنبال شكایت افراد از كادر پزشكی توسط دادگاه یا دادسرا به پزشكی قانونی ارجاع می شود.



** كمیسیون مجدد تنها با دستور قاضی

سلطانی با بیان اینكه در بسیاری از موارد با یك بار كمیسیون در سطح اول، بسیاری از مسایل روشن می شود، افزود: البته صدور رای برعهده قاضی است و بالطبع اگر اعتراض و یا ابهامی وجود داشته باشد، قاضی درخواست كمیسیون مجدد می دهد.

مدیركل كمیسیون‌های سازمان یادآور شد: انجام كمیسیون مجدد فقط به خواست قاضی پرونده انجام می شود نه خواسته اشخاص، بنابراین اگر كسی اعتراضی به نظر موجود در پرونده داشته باشد باید آن را به قاضی ارائه دهد و قاضی در صورت لزوم كارشناسی مجدد بخواهد.



** زمان رسیدگی به پرونده ها 25 روز كاری

سلطانی‌ در مورد زمان رسیدگی به پرونده ها در كمیسیون‌های پزشكی قانونی تصریح كرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته، متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها حدود 25 روز كاری است كه این متوسط زمانی بدون در نظر گرفتن ایام تعطیل و صرفا بر مبنای ساعات كاری محاسبه شده و در عمل و با احتساب ایام تعطیل ممكن است زمان پاسخ دهی بیش از این مدت باشد.

وی یكی از معیارهای ارزیابی عملكرد را زمان رسیدگی عنوان كرد و افزود: زمان پاسخ دهی به پرونده ها در استان‌های مختلف با توجه حجم پرونده ها و مراجعات متفاوت است و بطور قطع زمان پاسخ دهی به پرونده ها در استان‌هایی كه تعداد مراجعات كمتر است سریع‌تر خواهد بود.

مدیركل كمیسیون‌های سازمان اظهار داشت: در گذشته زمان پاسخ دهی به پرونده های كمیسیون بسیار زیاد بود و گاه تا 140 روز نیز زمان می برد اما با اصلاح فرایند های كمیسیون، زمان رسیدگی به پرونده ها نیز كاهش یافته‌است.

سلطانی ادامه داد: در فرایند رسیدگی به پرونده های كمیسیون برخی اتفاقات در كنترل ما نیست و همین امر ممكن است زمان رسیدگی را طولانی كند، اما تا آنجا كه توانسته‌ایم با اصلاح فرایندها این زمان را كاهش داده‌ایم. برخی عوامل مانند تعطیلات پیش‌بینی نشده، تاخیر صاحب پرونده در تهیه مستندات لازم از عوامل خارج از كنترل است كه گاه زمان رسیدگی را طولانی می كند.



** كمبود نیرو مشكل كمیسیون‌ها

مدیركل كمیسیون‌های سازمان، كمبود نیروی انسانی متخصص و كمبود فضای فیزیكی مورد نیاز را عمده‌ترین مشكلات حوزه كمیسیون های سازمان عنوان كرد و گفت: كمیسیون‌ها نیز مانند دیگر بخش‌های سازمان با مشكل كمبود نیرو و فضای فیزیكی مواجه هستند و هر چند در سال‌های اخیر فضای اختصاصی برای بسیاری از كمیسیون‌ها ایجاد شده اما هنوز در این زمینه با مشكلات جدی مواجه هستیم.

اجتمام ** 9188 ** 1071
۰ نفر