۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81455058
T T
۰ نفر

مشاهد 25 قلاده یوزپلنگ آسیایی در دو هفته گذشته

۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 81455058
مشاهد 25 قلاده یوزپلنگ آسیایی در دو هفته گذشته

تهران-ایرنا -مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: 25 قلاده یوزپلنگ در سه زیستگاه این گونه در خطر انقراض در استان های سمنان، یزد و خراسان شمالی طی دو هفته گذشته مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، هومن جوكار افزود: بر اساس گزارش های دریافت شده از كارشناسان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و روسای مناطق حفاظت شده توران، میاندشت و دره انجیر در سه استان سمنان، یزد و خراسان شمالی 25 قلاده یوزپلنگ مشاهده شده است.

وی اظهار كرد: در منطقه زیست كره توران یك مادر و سه توله، یك مادرو دو توله، دو قلاده یوزپلنگ تنها و یك مادر و سه توله كه جمعا 13 مورد می شود مشاهده شده است كه متاسفانه در مورد آخر مادر و یك توله بر اثر تصادف جاده ای تلف شده اند.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: در پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارك ملی ضامن آهو نیز دو مورد یك مادر و یك توله و دو قلاده یوزپلنگ نر كه جمعا 6 مورد می شود توسط ماموران منطقه رویت شده است.

جوكار از مشاهده 6 مورد دیگر یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر شامل یك مادر و دو توله ، سه قلاده یوزپلنگ تنها اشاره كرد.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی نام علمی Acinonyx jubatus venaticus یك زیرگونه به ‌شدت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است كه اكنون فقط چند 10 قلاده از آن در ایران یافت می‌ شود.

یوزپلنگ سریعترین حیوان روی خشكی است و سرعتش می‌ تواند به ۱۰۰ كیلومتر در ساعت برسد اما تا چند صد متری بیشتر نمی‌تواند با این سرعت بدود.

یوزها غزال ها و گوزن های كوچك را شكار می ‌كنند، در ایران بیشتر شكارشان آهو، جبیر، قوچ و میش، بز و كل و حتی خیلی وقت ها خرگوش و دیگران حیوانات از قبیل روباه ها و شغال را شكار می‌ كنند، به طور كلی هر حیوانی را در بیابان بیابند می‌ توانند شكار كنند.

علمی ( 1 ) **9014**1440
۰ نفر