۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81456344
T T
۰ نفر
راه اندازي كارخانه فيروزآباد، كشور را از واردات كربنات سديم بي نياز مي كند

شيراز- ايرنا- رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: راه اندازي كارخانه كربنات سديم فيروزآباد در اواخر سال 94، كشور را نه تنها از واردات اين محصول بي نياز مي كند، بلكه زمينه صادرات اين محصول را فراهم خواهد كرد.

به گزارش دريافتي پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، علي همتي در بازديد از كارخانه كربنات سديم فيروزآباد افزود: اين كارخانه به عنوان بزرگترين واحد توليد كربنات سديم كشور در مقطع كنوني از پيشرفت فيزيكي بيش از 40 درصد برخوردار است.

وي گفت: اين كارخانه با ظرفيت نهايي توليد 600 هزارتن كربنات سديم سبك و سنگين با سرمايه گذاري دو هزار ميليارد ريال و ايجاد اشتغال يك هزار نفر در زميني به وسعت 280 هكتار در حال اجرا است .

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه اين پروژه در هر روز نياز به يك هزار تن نمك و يك هزار تن آهك دارد، اظهار كرد: در مرحله نخست اين طرح، توليد 600 هزار تن كربنات سديم پيش‌بيني شده است كه با ورود محصولات آن به بازار، نياز مصرفي كشور تامين و زمينه صادرات كربنات سديم فراهم مي‌شود.

همتي گفت: كارخانه توليد كربنات سديم فيروزآباد در مقطع كنوني با اشتغال 200 نفر در دو فاز يك و دو مشغول به مراحل آماده سازي، محوطه سازي و ساخت وساز است .

وي با بيان اينكه آب مورد نياز اين طرح از طريق سد هايقر فيروز آباد تامين خواهد شد، گفت: گازرساني كارخانه توليد كربنات سديم از فاصله 60 كيلومتري، برق مورد نياز از فاصله 24 كيلومتري و آب‌رساني از فاصله 14 كيلومتري و از محل سد هايقر تامين مي شود.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به وجود معادن غني و ذخاير عظيم سنگ آهك و نمك و گنبدهاي نمكي در استان به عنوان مواد اوليه موردنياز كارخانه توليد كربنات سديم گفت: يكي از عوامل تمايل سرمايه‌گذار به سرمايه گذاري براي احداث و راه‌اندازي كربنات سديم در شهرستان فيروزآباد فراهم بودن شرايط زيرساختي ازجمله تامين آب وگاز و برق موردنياز طرح و نيز دردسترس بودن تامين مواد اوليه مورد نياز كربنات سديم و همچنين نزديكي به بنادر جنوبي كشور است .

همتي افزود: با راه اندازي اين واحد صنعتي، علاوه بر ايجاد اشتغال در منطقه براي افراد محلي و بومي، زمينه توسعه اقتصادي استان و قابليت صادرات اين محصول به بازارهاي جهاني فراهم مي شود.

وي يادآوري كرد: بيشترين مصرف كربنات سديم در صنايع شيشه‌سازي، بلور، صنايع بهداشتي و شوينده، آرايشي، بهداشتي و صنايع نساجي و دباغي، صنايع غذايي، صنايع كاغذ و صنايع شيميايي است.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس همچنين در بازديد از مجتمع معدني و فرآوري سرمه استان فارس در شهرستان فراشبند گفت: اين مجتمع در جنوب شرقي شهرستان فراشبند و 170 كيلومتري شهر شيراز واقع شده است و تنها معدن سرب و روي در استان فارس است.

همتي افزود: استخراج معدن كوه سرمه به روش زيرزميني است كه ضمن استخراج سالانه 36 هزارتن سرب و روي در سال براي افزون بر 170 نفر اشتغال ايجاد كرده است.

وي بيان كرد: بر اساس مطالعات زمين شناسي صورت گرفته ميزان ذخيره قطعي اين معدن يك ميليون و 200 هزار تن خاك سولفور با عيارچهاردرصد سرب و شش درصد روي در حال فرآوري است كه عيار آن در فرآوري اوليه به بيش از 60 درصد مي رسد و اين مجتمع معدني در صادرات به كشورهاي هدف فعاليت دارد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار كرد: اين مجتمع با دارا بودن بخش‎هاي اكتشافات، استخراج و كارخانه فرآوري تمام فرآيند معدن‎كاري را از اكتشاف تا فرآوري انجام داده و با توليد سالانه يك هزار تن كنسانتره سرب و روي صادرات آن نقش مهمي در توسعه اقتصادي استان دارا است.

بر اساس اين گزارش، معدن سرب و روي فراشبند واقع در كوه سورمه اين شهرستان واقع شده و تنها معدن سرب و روي استان فارس است كه سال 1352 كشف شده است.

كربنات سديم با نام تجاري soda ash از جمله مواد معدني است كه به دو شكل طبيعي در طبيعت و مصنوعي در واحدهاي صنعتي توليد مي‌شود.

شهرستان فيروزآباد در 92 كيلومتري و شهرستان فراشبند در 146 كيلومتري جنوب غرب شيراز واقع هستند. ك/1

2026 /675