۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۶
کد خبر: 81460249
T T
۰ نفر
كمربندي امام علي(ع) قم تبديل به بلوار شهري شده است

قم - ايرنا - فرمانده پليس راه قم با اشاره به افزايش وقوع تصادفات منجر به فوت در كمربندي امام علي(ع)، گفت: متاسفانه اين كمربندي به خاطر ورودي ها و خروجي هاي غيرمجاز، از حالت كمربندي خارج و تبديل به بلوار شهري شده است.

سرهنگ «اردشير جمشيدي» روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا،‌ با بيان اينكه اين ورودي و خروجي ها باعث ترددهاي بيش از اندازه و نابجا شده است، افزود: تردد همزمان انواع وسايل نقليه اعم از كاميون، تريلي، موتور و حتي عابر پياده و عدم رعايت سرعت مجاز باعث شده اين كمربندي روز به روز ناامن تر شود.

وي با اشاره به اينكه 80 درصد خودروهاي عبوري در اين مسير را سواري و 20 درصد را خودروهاي سنگين تشكيل مي دهد، گفت: 50 درصد از خودروهايي كه در اين كمربندي تردد مي كنند، متعلق به شهروندان قمي است كه براي فرار از ترافيك سنگين خيابان هاي مركزي شهر و كوتاه شدن مسير در اين كمربندي تردد مي كنند.

وي با بيان اينكه حداكثر سرعت در كمربندي بايد 110 كيلومتر در ساعت باشد، گفت: برغم اينكه حداكثر سرعت در اين كمربندي به 80 كيلومتر در ساعت كاهش يافته است، ولي همچنان شاهد وقوع تصادفات و تلفات در اين مسير هستيم.

جمشيدي راد مهمترين عامل تصادفات در اين كمربندي را ناتواني در كنترل وسيله نقليه و عدم توجه به جلو از سوي رانندگان عنوان كرد و افزود: بايد اطلاع رساني و فرهنگ سازي بين مردم بيشتر شود تا شاهد كاهش تلفات در مسيرهاي مواصلاتي شويم.

وي با بيان اينكه پليس تنها مي تواند 10 درصد تخلفات را كنترل كند، تصريح كرد: پليس راه تدابير لازم را انديشيده است و روزانه شش تيم گشت در سه شيفت كاري نظارت بر عبور و مرور در اين مسير را انجام مي دهند.

وي تصريح كرد: در جلسه كارگروه ايمني راه ها كه در استانداري برگزار شد، مقرر شد تا شهرداري ورودي و خروجي هاي مورد نياز در اين مسير را استانداردسازي و ساير ورودي و خروجي ها را مسدود كند.

فرمانده پليس راه قم افزود: با توجه به حجم تردد روزانه در مسيرهاي مواصلاتي به استان قم، كنترل وسايل نقليه نيازمند نصب دوربين هاي نظارتي و كنترل سرعت است.

وي با بيان اينكه متاسفانه در حال حاضر نبود بودجه مهمترين مانع براي ايمن سازي اين مسير مي باشد، بيان كرد: استفاده از سازه هاي بتني(نيوجرسي) با وزن دو تن به جاي گاردريل در وسط كمربندي باعث مي شود از ورود وسايل نقليه از يك لاين به لاين مخالف جلوگيري شود.

وي با اشاره به اينكه اجراي اين طرح به دليل هزينه بالا، محقق نشده است، گفت: اجراي اين طرح فقط از مقابل امامزاده شاه جمال تا 72 تن، نيازمند اعتباري بالغ بر 60 ميليارد ريال است.

جمشيدي راد، حل مشكل اين كمربندي را نيازمند توجه ويژه مسوولان امر دانست و گفت: مسوولان بايد به فكر ايجاد رينگ كمربندي جديد در استان قم باشند تا با تفكيك ترافيك درون و برون شهري از هم، تصادفات و تلفات كاهش يابد.

سال گذشته حوادث مربوط به كمربندي امام علي(ع)، حدود 10 درصد كل تصادفات فوتي و جرحي استان قم را به خود اختصاص داده بود، اما تنها در سه ماه نخست امسال شاهد افزايش اين آمار به 15 درصد بوديم.

همچنين در دو تصادف هفته گذشته استان قم كه هر دو حادثه در كمتر از 13 ساعت در كمربندي امامزاده شاه جمال به 72 تن(امام علي) رخ داد، 9 نفر جان باختند.

كمربندي قم (بلوار امام علي) كه در ميان اهالي شهر قم به كمربندي امامزاده جمال و اراك نيز معروف است، طولي نزديك به 20 كيلومتر دارد و در دو باند ماشين رو، ميدان بقيه الله(عج) در نزديكي مسجد جمكران را به ميدان 72 تن و سپس امامزاده جمال در ابتداي محور قم - سلفچگان متصل مي كند.

ترافيك سنگين خيابان هاي مركزي شهر قم، بسياري از رانندگان شهري را تشويق به استفاده از اين كمربندي كرده است تا هر چه سريعتر مسير شمال به جنوب و بالعكس و شرق و غرب و بالعكس را طي كنند و به مقصد برسند.

اين كمربندي تنها در سال جاري شاهد چندين حادثه مرگ بار بوده است و بيشتر خودروهاي حادثه ديده در اين مسير را نيز خودروهاي ساكنان قم تشكيل مي دهد.

/7404/ 553 / 1539
۰ نفر