دلالي، قطع ارتباط با مدارس و مديريت هاي غيرتخصصي آفت هاي فوتبال پايه هستند

تبريز - ايرنا - كارشناسان، مربيان و پيشكسوتان فوتبال آذربايجان معتقدند، فوتبال پايه كشور و منطقه دچار دلال بازي شده و قطع ارتباط با مدارس، مديريت هاي غيرتخصصي و ناكارآمد و بي برنامگي از جمله آفت هاي بزرگ اين رده است.

به گزارش ايرنا، چهار تن از مربيان و كارشناسان امر روز چهارشنبه در ميزگرد بررسي وضعيت فوتبال پايه در خبرگزاري جمهوري اسلامي دفتر تبريز حاضر شده و پيرامون وضعيت كنوني، آينده و راهكارهاي برون رفت از مشكلات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بي توجهي به مساله آموزش هاي علمي و اصولي در سنين پايه، وجود مديران عامل غير ورزشي و غير تخصصي در راس باشگاه هاي بزرگ، نبود ارتباط سنجيده و مستمر بين باشگاه ها و مدارس، برنامه ريزي هاي نادرست و غير حرفه اي فدراسيون و نبود روابط ضابطه مند و محكم بين مسوولان تيم هاي بزرگسال و پايه از جمله مشكلات فوتبال پايه كشور و آذربايجان بود كه در اين ميزگرد از سوي كارشناسان مورد كنكاش قرار گرفت.

بازيكن دهه 50 تيم فوتبال ماشين سازي، پيشكسوت و مربي فوتبال رده هاي پايه تبريز با اشاره به تفاوت هاي آشكار اين رده و نوع فعاليت هاي آن در زمان هاي گذشته با زمان حال، گفت: هرچند فوتبال پايه طي چند سال اخير دچار تحول شده و گام هايي از سوي باشگاه ها در اين سطح صورت مي گيرد، اما اين شرايط به هيچ عنوان قابل مقايسه با دهه 50 و حتي 60 نيست.

' ولي حاتمي ' اظهار كرد: در سال هاي 50 تا 60 فوتبال تبريز از ميادين خاكي محلات مختلف و مدارس و آموزشگاه ها تغذيه مي شد و ما شاهد بوديم كه در اين سال ها بسياري از بازيكنان اصلي تيم هاي تراكتور سازي، ماشين سازي و كمپيدرو كه جزو تيم هاي ليگ كشور بودند از همان نفراتي تشكيل مي شدند كه در محلات توپ زده و جزو بازيكنان پايه به شمار مي رفتند.

وي با ابراز تاسف از نبود شور وحال و عشق وعلاقه وافر جوانان آن دوران نسبت به ورزش فوتبال و نام تيم ها در زمان حاضر، يادآوري كرد: امروز ديگر از آن حال و هواي شورانگيز فوتبال محلات و مدارس در تبريز و كشور خبري نيست و اين بزرگترين لطمه را به فوتبال ملي زده است.

حاتمي با بيان اينكه فوتبال كشور هم اكنون دچار بيماري است، افزود: براي درمان اين بيماري نبايد سراغ داروهاي مسكن و زودگذر رفت، چرا كه درمان مشكلات فوتبال كشور نياز به برنامه هاي وسيع و گسترده دارد تا با تقويت تيم هاي پايه و سرمايه گذاري روي جوانان آينده فوتبال كشور را تضمين كرد.

وي ادامه داد: هم اكنون باشگاهايي مثل تراكتورسازي، گسترش فولاد، ماشين سازي، شهرداري و تعدادي از باشگاه هاي بخش خصوصي آكادمي فوتبال دارند اما مشكلي كه اين باشگاه ها در اين بخش دارند مربوط به هدف گذاري آنهاست كه هيچ تطابقي با فوتبال پايه ندارد.

حاتمي ادامه داد: هدف گذاري يكي از مهمترين مولفه هاي رشد فوتبال است كه متاسفانه اين موضوع با تغييرات گسترده در سطح مديريت ها دچار مشكل شده و به يكباره به تغيير يك مدير تمام برنامه ها و هدف گذاري ها نيز دچار تغيير مي شود كه ادامه چنين روندي به هيچ عنوان به نفع فوتبال كشور نخواهد بود.

وي هدايت سالم فوتبال را يكي از تاثيرگذارترين عناصر در رشد و بالندگي درست جوانان و به تبع آن سلامت جامعه در مسايل اجتماعي و فرهنگي عنوان كرد و گفت: بدون وجود مديريت هاي فني، تخصصي و كاربلد هدايت درست، منطقي و سالم فوتبال پايه غيرممكن است.

حاتمي گفت: فوتبال پايه كه بحث بسيار وسيع و علمي را شامل مي شود، امروز چنان دچار روزمرگي شده است كه با يك باخت و يك برد دچار تغيير شده و تمام برنامه هاي درازمدت مربيان براي پرورش نيروهاي جوان و آينده دار به يكباره نابود مي شود، چرا كه مساله نتيجه گرايي گريبان فوتبال پايه را نيز گرفته است.

وي وجود دلال بازي در فوتبال پايه را مورد تاييد قرار داد و گفت: جاي تاسف است كه اين مساله زشت و ناپسند اجتماعي از تيم هاي بزرگسال به تيم هاي رده هاي پايه نيز تسري پيدا كرده كه ادامه اين روند به مشكلات حاد اجتماعي و حتي اقتصادي در ميان خانوارها منجر خواهد شد.

حاتمي گفت: بارها با انواع پيشنهادات از سوي دلال ها جهت انتخاب بازيكن خاص مواجه شده ام كه يكي از آخرين نمونه هاي آن به فرزند يكي ازروساي بانك ها مربوط مي شود كه به ازاي انتخاب پسرش وجه نقدي را توسط يكي از مربيان پيشنهاد داده بود.

وي خاطرنشان كرد: اما ما كه خاك اين فوتبال را خورده و براي كسب روزي حلال حتي با مشكلات مالي نيز دست و پنجه نرم كرده ايم، هرگز به چنين مسايلي توجهي نكرده و نخواهيم كرد چون اعتبار و شرافت مربيگري اجازه چنين اعمالي را نمي دهد.

يكي ديگر از مربيان فوتبال پايه تبريز با بيان اينكه مساله دلالي در فوتبال اين حوزه در سال هاي اخير رو به افزايش بوده است، گفت: نمي توان منكر اين قضيه شد كه امروز دلال ها حتي به تيم هاي نونهالان، نوجوانان و جوانان نيز ورود پيدا كرده و با كارهاي خود اين رده ها را دچار آلودگي هاي مختلف كرده اند.

' غلام كريم پور ' افزود: به كارگيري مربيان سالم، با كارنامه و متخصص مي تواند جلوي بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي در فوتبال پايه را بگيرد كه در اين زمينه دقت عمل مديران باشگاه ها مهمترين عامل است.

وي با مقايسه وضعيت فوتبال پايه در دهه هاي 50 با شرايط فعلي، اظهار كرد: شرايط به هيچ عنوان قابل قياس نيست، به عنوان مثال در آن دوران براي يك دوره مسابقه در رده سني نوجوانان و جوانان از شهر تبريز 57 تيم ثبت نام مي كردند كه در محلات مختلف با يكديگر رقابت كرده و از ميان آنها بازيكنان زبده و تاثيرگذاري در تيم هاي تراكتورسازي، ماشين سازي و ساير تيم هاي باشگاهي انتخاب مي شدند.

كريم پور وجود زمين هاي خاكي را عامل موثر در بروز خلاقيت هاي فردي در ميان نوجوانان و جوانان آن دوران عنوان كرد و افزود: من حتي شب ها نيز تصوير ذهني از بازي هاي خود ترسيم كرده و سعي مي كرديم فرداي آن روز مشكلات فني خود را حل كنيم كه اين شرايط در حال حاضر به دليل ماشيني شدن زندگي به كل از بين رفته است.

وي با تاكيد بر تاثيرگذاري فوتبال محلات در تصويرسازي ذهني براي بازيكنان رده هاي پايه، گفت: از بين رفتن فوتبال محلات و مدارس باعث شده امروز كارهاي تركيبي در تيم هاي پايه و حتي بزرگسال با مشكل روبرو شود چرا كه ذهن بازيكن روي فوتبال تمركز ندارد.

كريم پور تغيير ديدگاه ها نسبت به فوتبال پايه از سوي مديران را از جمله عوامل رشد و ترقي رده هاي سني اين رشته بيان كرد و گفت: در فوتبال هميشه بازيكن تابع مربي و مربي نيز تابع مديران هستند كه اين مساله لزوم تعهد، برنامه ريزي مدون و مستمر و اعتماد طرفين به يكديگر را اجتناب ناپذير مي كند.

وي ادامه داد: در اين جهت بايد مديران باشگاه در انتخاب كادرفني تيم هاي پايه دقت عمل داشته و پس از آن نيز با اعتماد كامل به مربيان، فرصت كامل و كافي براي ثمردهي در اين حوزه با هدف پرورش استعدادهاي جوان و درخشان را بدهند.

كريم پور ايجاد امكانات رفاهي مناسب همتراز با تيم هاي بزرگسال، ايجاد توازن در دستمزد تيم هاي پايه و بزرگسال، طراحي مناسب مديريت ها و ايجاد ارتباط بين باشگاه با مدارس و تيم هاي پايه با بزرگسال را از جمله عوامل موثر و مهم در رشد فوتبال كشور برشمرد.

بازيكن پيشين تيم هاي ماشين سازي و منتخب آذربايجان شرقي نيز با بيان اينكه آينده فوتبال متعلق به جوانان است، گفت: متاسفانه هم اكنون توجه به تيم هاي رده هاي پايه از سوي تيم هاي بزرگسال بسيار پايين آمده است و آنگونه كه در دهه 50 و 60 فوتبال پايه و محلات قطب فوتبال باشگاهي به شمار مي رفت، چنين وضعيتي را امروز شاهد نيستيم.

' محمد ذريه ' افزود: زماني فوتبال محلات تبريز به قدري اهميت و جايگاه ويژه اي داشت كه در يكي از تورنمنت ها تيم ما به نام ' سهند ' كه از بازيكنان 14 و 15 ساله تشكيل مي شد از سوي گارنيك محرابيان سرمربي وقت ماشين سازي به اندازه اي مورد توجه قرار گرفت كه وي گفت تيم سهند فوتبال به روز و بسيار محكمي را ارايه مي كند.

وي ادامه داد: همين تيم سهند طي سال هاي 1356تا 1362 تبديل به تيم كمپيدرو شد و در سال 1357 در ليگ دسته دو قهرمان و به ليگ دسته يك صعود كرد كه با وقوع انقلاب ليگ تخت جمشيد تعطيل شد.

ذريه گفت: همين تيم به مدت چهار سال با وجود تيم هاي قدري مثل تراكتورسازي و ماشين سازي قهرمان ليگ تبريز شد.

وي بالندگي فوتبال پايه تبريز را مربوط به دهه 50 دانست و گفت: در اين دوره تركيب اصلي تيم ملي نوجوانان ايران را بازيكنان تبريز تشكيل مي دادند به گونه اي هميشه بين شش تا 9 نفر در تيم ملي نماينده داشتيم.

ذريه با تاكيد بر اينكه منطقه آذربايجان به لحاظ وجود استعدادهاي بالقوه در فوتبال بسيار غني است، يادآور ي كرد: مي توان با يك برنامه ريزي مناسب، دقيق و مدون اين استعدادها را پرورش داد و با سرمايه گذاري روي فوتبال پايه و سنين نوجوانان و جوانان آينده چندين ساله فوتبال اين خطه و حتي كشور را تضمين كرد.

وي ايجاد تعامل سازنده و موثر بين آموزش و پرورش و باشگاه ها براي رشد و رونق فوتبال پايه را مورد تاكيد قرار داد و افزود: با چنين كاري مي توان از امكانات باشگاه ها و نيروهاي با استعداد موجود در مدارس براي تقويت فوتبال كشور بهره جست.

ذريه در اختيار گذاشتن رايگان امكانات باشگاه هاي متمول مثل تراكتورسازي و گسترش فولاد براي مدارس را راهكاري مناسب براي رشد فوتبال پايه بيان كرد و گفت: بر همين اساس مي توان نسبت به تدوين برنامه هاي آموزشي براي توسعه فوتبال در رده هاي پايه اقدام كرد.

وي اضافه كرد: هم اكنون باشگاه هاي فوتبال در تبريز از امكانات مادي خوبي بهره مند هستند، اما جاي تاسف دارد كه نحوه هزينه كرد اين منابع مالي را بلد نيستند.

ذريه الزام تيم هاي ليگ برتري به داشتن حداقل دو نفر از رده سني اميد و يك نفر از جوانان در تركيب اصلي از سوي سازمان ليگ را از راهكارهاي موثر در ايجاد انگيزه ميان تيم هاي پايه و همچنين تقويت تيم هاي اصلي بيان كرد كه اگر اين نفرات با تاكيد بر نيروهاي بومي استفاده شود، كارآيي بسيار موثري خواهد داشت.

وي توجه به فوتبال مدارس و برگزاري مسابقات مختلف آموزشگاهي، اشاعه فرهنگ فوتبالي در محلات و مدارس، جرات دادن به مربيان ليگ برتري براي بهره گيري از نفرات پايه و همچنين برنامه ريزي دقيق فدراسيون براي مسابقات رده هاي پايه را از عوامل تقويت فوتبال پايه در كشور خواند.

يكي ديگر از مربيان پايه و دروازه بان پيشين تيم هاي ماشين سازي، تراكتورسازي و منتخب آذربايجان شرقي مشكل اصلي فوتبال پايه كشور و آذربايجان را متوجه مديران عامل باشگاه ها دانست و گفت: با وجود اينكه باشگاهايي همچون تراكتور، شهرداري، گسترش فولاد و ساير تيم ها آكادمي ايجاد كرده اند، اما اينكه اين آكادمي ها چگونه و توسط چه كساني اداره مي شوند، مساله اي است كه بررسي و تجزيه و تحليل اساسي مي طلبد.

' جعفر شادافروز ' افزود: ريشه و ذات فوتبال در كشور و منطقه آذربايجان بسيار پاك و زلال است اما چرا اين پاكي و بي آلايشي در ميانه راه دچار آلودگي مي شود؟

وي اظهار كرد: يكي از دلايل مهم وضعيت نابسامان فوتبال پايه به قطع ارتباط بين مدارس و فوتبال باشگاه ها بر مي گردد و امروز شاهديم كه فوتبال در آموزشگاه ها كه زماني رونق خاصي داشت و حتي با استقبال خوبي نيز از سوي مردم مواجه مي شد، به كل تعطيل است.

شادافروز تبديل مدارس فوتبال به تجارتخانه و محل كسب را از آسيب ها و آفت هاي بزرگ فوتبال پايه بيان كرد كه در آن هركس از توان مالي خوبي برخوردار باشد خواهد توانست از امكانات آموزشي بهره برداري كند و هر خانواده اي كه به لحاظ مالي در مضيقه باشد نخواهد توانست فرزند خود را راهي اين مدارس كند.

وي نبود نظارت كافي از سوي مراجع مربوطه به مدارس فوتبال، بي توجهي باشگاه هاي به رده هاي پايه و همچنين پايين بودن دستمزدهاي مربيان پايه را از مشكلات ديگر اين حوزه برشمرد كه غلبه بر آنها برنامه ريزي بسيار وسيع و استفاده از مديران ورزشي كاربلد را مي طلبد.

شادافروز تفكيك كامل ساختار تيم هاي پايه از تيم هاي بزرگسال را از راهكارهاي موثر در رشد و رونق فوتبال رده هاي سني پايه دانست و گفت: به دليل تفاوت فاحش بين نوع و نحوه مديريت، آموزش و تعليم و تربيت تيم هاي پايه با بزرگسال، بايد مديريت آنها از يكديگر جدا شوند.

وي نقش رسانه هاي گروهي در رشد فوتبال ملي و كمك به رده هاي پايه را بسيار موثر و تعيين كننده خواند و با انتقاد از بي توجهي آنها به فوتبال پايه، اظهاركرد: بدون تعارف بايد پذيرفت كه يكي از مقصران اصلي وضعيت كنوني و بغرنج فوتبال پايه رسانه ها هستند، در حالي كه خبرگزاري ها و مطبوعات مختلف مي توانند با پيگيري هاي خود زمينه هاي رشد و تقويت فوتبال پايه را فراهم سازند.

7236/587
۰ نفر