۲۴ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۱۸
کد خبر: 81465157
T T
۰ نفر
مركز میراث ناملموس تهران پاسدار میراث كشورهای آسیای غربی و مركزی است

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مركز میراث فرهنگی ناملموس تهران با حضور كشورهای آسیای غربی و مركزی، گام های استواری را در راه پاسداری از این میراث در منطقه خواهد برداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «مسعود سلطانی فر» عصر امروز چهارشنبه در نشستی با سفرا و نمایندگان كشورهای آسیای غربی و مركزی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، به كنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس اشاره و خاطر نشان كرد: این كنوانسیون به سرعت نظر كشورهای جهان را به خود جلب كرده است.

وی افزود: با آن كه تنها 11 سال از عمر این كنوانسیون می گذرد اكنون 161 كشور در عضویت آن هستند كه نشان از محبوبیت بالای این كنوانسیون نزد جهانیان دارد.

وی ادامه داد: البته آن گونه كه از وضعیت كنونی مشخص است در این كنوانسیون تمامی جنبه ها به یك میزان مورد توجه قرار نگرفته و از سویی شاهد افزایش سالانه آمار ثبت جهانی هستیم.

وی اضافه كرد: مواردی از جمله عملیاتی كردن كنوانسیون، ظرفیت سازی در سطوح محلی، كشوری یا منطقه ای، شناسایی برنامه های پاسداری موفق و ترویج آنها و برنامه ریزی اقدامات مشترك بین كشورها برای پاسداری از مواریث ناملموس مشترك چندان مورد توجه نبوده و دستیابی به تعادل در گرو ظرفیت سازی و آگاهی افزایی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، هدف از برگزاری نشست سفرا و نمایندگان كشورهای آسیای غربی و مركزی را معرفی مركز میراث ناملموس تهران و استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای ارتقای فرهنگی در سطح منطقه جغرافیایی آسیای غربی و مركزی عنوان كرد.

سلطانی فر، با اشاره به وظایف مراكز مقوله 2 میراث فرهنگی ناملموس تحت نظارت یونسكو گفت: این مراكز به رغم آنكه در كشوری خاص مستقر هستند و آن كشور مسوولیت تامین بودجه و پشتیبانی از آنها را پذیرفته به هیچ وجه مراكزی كشوری یا دولتی به شمار نمی آیند و حوزه علایق تعریف شده برای آنها منطقه ای است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، ترویج كنوانسیون 2003 و عملیاتی كردن آن در آسیای غربی و مركزی، ظرفیت سازی در سطح منطقه و زمینه های شناسایی، فهرست برداری، مستند سازی و مطالعه میراث فرهنگی ناملموس، توسعه برنامه های پاسدارانه موفق در سطح منطقه را از جمله وظایف مركز میراث فرهنگی ناملموس تهران عنوان كرد.

سلطانی فر تصریح كرد: اهداف این مركز زمانی محقق می شود كه همه كشورهای منطقه مشاركت داشته باشند.

معاون رییس جمهوری با بیان این كه برهه كنونی دوران نقش آفرینی فرهنگ در تقویت صلح، دوستی، همكاری، نزدیكی و توسعه پایدار است، اظهار كرد: ملل و اقوام به ظاهر پراكنده در لباس جغرافیایی اشتراكات فراوانی دارند، از یكدیگر دور نیستند و این موضوع مردم را به یكدیگر پیوند می دهد.

وی خاطرنشان كرد: در میان حوزه های فرهنگ، میراث فرهنگی ناملموس از جنبه اشتراكات فرهنگی پرتوان ترین مقوله به شمار می آید، چرا كه این میراث مرزها را درمی نوردد و با حركتی موج مانند در جغرافیای اطراف خود پراكنده می شود.

سلطانی فر افزود: فرهنگ ریشه دار و زنده ما فرصتی را ایجاد می كند تا دست به دست یكدیگر داده و در مسیر توسعه پایدار و تحكیم صلح در منطقه گام های موثری برداریم.

میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیر فیزیكی یك فرهنگ گفته می شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یك دورهٔ زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه كه معمولاً قوانین رسمی عمومی برای كاركرد در یك فضای فرهنگی خاص هستند. به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست كه به شكل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این موارد شامل ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های كاركردهای انسانی است. به طور كلی حفظ میراث معنوی دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.

مركز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مركزی ( تحت نظارت یونسكو) فعالیت رسمی خود را از سال 2012 آغاز كرده و مقر آن در تهران است.

علاوه بر ایران كشورهای قزاقستان و تاجیكستان نیز عضو این مركز هستند و «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، در نشست امروز از 21 كشور شامل قرقیزستان، گرجستان، آذرربایجان، ارمنستان، افغانستان، اردن، سوریه، فلسطین، لبنان، ازبكستان، پاكستان، تركیه، یمن، عراق، عمان، عربستان، قطر، بحرین، كویت، امارات و تركمنستان برای عضویت در این مركز دعوت كرد.

فراهنگ**7537**1540**1601**
۰ نفر