موردي از آنفلولانزاي فوق حاد  پرندگان در مازندران ديده نشده است

ساري - ايرنا - مدير كل دامپزشكي مازندران گفت : مراقبت و پايش از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان ادامه دارد و تاكنون هيچ موردي از اين بيماري گزارش نشده است.

' سيد حسين رضواني ' روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : كليه نمونه هاي تحت آزمايش از سطح مازندران از نظر پارامترهاي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان منفي اعلام شده است.

وي ادامه داد : نمونه برداري از واحدهاي پرورش طيور صنعتي ، بومي، آب بندان ها و بازارهاي محلي فروش و عرضه پرندگان در مازندران بصورت مرتب انجام مي شود .

مدير كل دامپزشكي مازندران با اشاره به اينكه از ابتداي فصل سرد سال تاكنون حدود 20 هزار نمونه گيري از پرندگان در مازندران انجام شد ، گفت :زمستان گذراني پرندگان كشورهاي جهان در مازندران ، اهميت و حساسيت مراقبت و پايش بيماري آنفلولانزاي پرندگان را بيشتر كرده است .

وي تاكيد كرد : بمنظور كنترل بيماري آنفلولانزاي پرندگان ، مجوز صيد پرندگان مهاجر به شكارچيان داده نمي شود و اين كار ممنوع است .

رضواني از اتحاديه مرغداران گوشتي و تخمگذار مازندران خواست تا كوچكترين موارد بي حالي و تلفات در پرندگان را گزارش دهند .

پايش بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به دليل قابل انتقال بودن به انسان از شهريور ماه جاري در واحدهاي صنعتي و بومي كشور آغاز شده است.

بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از طريق ورود پرندگان مهاجر به تالابها و آبهاي ايران شيوع مي يابد به نحوي كه با آلوده شدن طيور بومي، زمينه ابتلاي طيور صنعتي نيز فراهم مي شود.

بيماري آنفلوانزاي پرندگان بيماري خطرناكي است كه در سال 1918 ميلادي در جهان شيوع پيدا كرد و با شيوع آن ميليون ها نفر جان خود را از دست دادند./3

7329/608