۲۵ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 81465537
T T
۰ نفر
مصرف نان سبوس دار تاثیر بسزایی در پیشگیری از مشكلات گوارشی دارد

همدان-ایرنا-رییس مركز بهداشت استان همدان گفت:مصرف نان سبوس دار تاثیر بسزایی در پیشگیری از مشكلات گوارشی به خصوص سرطان های گوارشی دارد.

'حسین عرفانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:نان به عنوان كالایی اساسی و ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوار‌ها است و نان‌هایی كه با آرد كامل و سبوس‌دار تهیه می‌شود، نسبت به نان‌ تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد و مصرف روزانه آنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتیین، فیبر و ویتامین‌ها را تامین می‌كند.

وی ادامه داد:در چند سال گذشته میزان استخراج سبوس از آردها افزایش یافته است و به همین دلیل نیز بیماری گوارشی كه در راس آنها سرطان كولوركتال است افزایش پیدا كرده است.

وی عنوان كرد:سبوس مهم‌ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می‌رود و جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر، التهاب دیورتیكول (كیسه‌ای مدور به اشكال و اندازه‌های مختلف است كه در جدار داخلی روده ایجاد می‌شود)، سرطان كولون، شقاق، فیستول، شكاف بافت معده و عفونت‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌كند.

وی با بیان اینكه رنگ نان های دارای سبوس نسبت به نان های معمولی تیره تر است عنوان كرد:افراد برای خرید نان تنها رنگ و ظاهر آن را ملاك خرید قرار ندهند.

عرفانی اضافه كرد:میزان سبوس در نان سنگك و تافتون بیشتر از نان های فانتزی است اما متاسفانه در سال های اخیر نانوایی ها اقدام به استفاده از آرد سبوس گیری شده ( آرد سفید ) در تهیه نان كرده اند، هر چند این كار باعث بهبود رنگ نان و مشتری پسندی بیشتر آن می شود اما در درازمدت اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جامعه خواهد گذاشت.

وی عنوان كرد:در نان سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان سفید وجود دارد.

وی اضافه كرد:سبوس، غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود ومصرف خوراكی‌های فیبردار مانند سبوس، دستگاه گوارش را از خطر آسیب های جدی مصون می‌دارد و حالت نفخی را كه بعد از خوردن مواد غذایی در معده و روده ایجاد می‌شود از بین می‌برد.

وی عنوان كرد:مصرف نان سبوس دار در هر وعده غذایی 30تا40 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گوارشی را كاهش می‌دهد و خوردن این نوع نان مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می‌شود.

سبوس جدار خارجی گندم را تشكیل می‌دهد و آن قسمت از گندم است كه دائم در معرض آفتاب و هوا بوده و از اشعه خورشید استفاده می‌كند كه این قسمت دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌ها است و به طور كلی تمام قسمت‌های فعال و زنده گندم در پوست آن جمع شده است.

7530/576