۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81469024
T T
۰ نفر

رسانه ها و مدرنيته به چاپ چهارم رسيد

۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81469024
رسانه ها و مدرنيته به چاپ چهارم رسيد

تهران - ايرنا- كتاب ' رسانه ها و مدرنيته(نظريه اجتماعي رسانه ها)' تاليف جان ب. تامپسون با ترجمه دكتر مسعود اوحدي به چاپ چهارم رسيد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا ، رسانه ها و مدرنيته اثري جامع و قاطع در زمينه رسانه ها و مطالعات فرهنگي است كه نظريه انتقادي را با نظريه اجتماعي پيوند مي دهد و پيشاهنگ گفتماني بسيار فراگير در اين عرصه رو به رشد مي شود.

پيامدهاي اين دگرگوني بسيار وسيع و دامنه دار است و بر بسياري از جنبه هاي زندگي ما، از خصوصي ترين جنبه هاي تجربه شخصي شكل دهي گرفته تا ماهيت متغير قدرت و رويت پذيري در حوزه عمومي را تأثير مي گذارد.

از نگاه جان تامسپون تحول و توسعه رسانه هاي ارتباطي، تركيب و سرشت زندگي اجتماعي را تغيير شكل داده و اشكال جديدي از عمل و تعامل را به وجود آورده است كه ديگر وابسته به الزام سهيم بودن مخاطب در مكان مشترك نيست.

در واقع تامپسون با تحليل موضوع هايي همبسته مثل ظهور تعامل رسانه اي، به وجود آمدن اشكال جديد رويت پذيري رسانه اي، پيدايي شبكه هاي جهاني ارتباط، دگرگوني سنت، شكل پذيري مجدد فرآيند خود- شكل دهي و منش رو به تغيير حوزه عمومي استدلال، خود را به منصه ظهور مي رساند.

هدف مولف در اين اثر رديابي حدود و هيئت پديده ها و دگرگوني ها در سازمان اجتماعي قدرت نمادين است و سعي مي كند نشان دهد كه تحول رسانه هاي ارتباطي از نخستين اشكال چاپ تا گونه هاي اخير ارتباط الكترونيكي، جزئي جدانشدني از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده است.

تحول رسانه هاي ارتباطي به شيوه هاي پيچيده با شماري از فرآيندهاي تحولي همبافت بوده و اين فرآيندها در كنار يكديگر قوام بخش پديده اي هستند كه آن را مدرنيته مي خوانند و براي درك ماهيت مدرنيته بايد به نقش محوري تحول رسانه هاي ارتباطي و تأثير آن ها توجه داشت.

استفاده از رسانه هاي ارتباطي شامل آفرينش انواع جديد روابط اجتماعي و راههاي تازه رابطه خود با ديگران است و افراد هنگام استفاده از رسانه هاي ارتباطي، وارد اشكال تعاملي اي مي شوند كه از جنبه هاي خاص، با نوع تعامل رودر رو كه خصيصه بيشتر برخوردهاي زندگي روزمره است، تفاوت دارد و افراد قادر به كنش براي ديگراني هستند كه از نظر فيزيكي غايبند، يا در واكنش به ديگراني عمل مي كنند كه در محله هاي دور واقع شده اند.

استفاده از رسانه هاي ارتباطي، سازمان هاي مكاني و زماني زندگي اجتماعي را به طريقي بنيادين، دگرگون كرده است و اشكال تازه اي از عمل و تعامل و شيوه هاي جديد از اعمال قدرت مي آفريند كه ديگر پيوندي با سهيم شدن در يك محل مشترك را ندارد.

تحول رسانه هاي ارتباطي، قدرت را نه تنها به شيوه هاي جديد اجرا نموده، آن را در مقياسي بي سابقه نيز مرئي كرده است.

كتاب ' رسانه ها و مدرنيته(نظريه اجتماعي رسانه ها)' درهشت فصل به موضوعاتي چون ارتباط و بافت اجتماعي، رسانه ها و گسترش جوامع مدرن، رونق تعامل رسانه اي، دگرگوني در رؤيت پذيري ، جهاني شدن ارتباطات، ريشه گيري و تحكيم مجددسنت ، خويشتن و تجربه در جهاني رسانه اي و اختراع دگرباره عموميت مي پردازد.

چاپ چهارم اين اثر در 364 صفحه و با قيمت 150000 ريال توسط انتشارات سروش در اختيار علاقمندان به مباحث رسانه اي قرار گرفته است.

فراهنگ**9252**1601**