۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81469207
T T
۰ نفر
دروازه مشترك گمركی در نقطه صفر مرزی تركمنستان ایجاد می شود

مشهد – ایرنا – ناظر گمركات خراسان رضوی از ایجاد دروازه مشترك گمركی در نقطه صفر مرزی تركمنستان (لطف آباد) با این استان خبر داد.

'مسعود عاطفی' روز یكشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: ایجاد دروازه مشترك در نقطه صفر مرزی تركمنستان با توجه به ظرفیت های محدود این كشور این امكان را می دهد تا در قلمرو كشورمان با دعوت از گمرك مقابل، تردد را تسهیل كنیم.

وی افزود: از آنجا كه تردد كامیون های تزانزیتی، وارداتی و صادراتی در مرز بین خراسان رضوی و تركمنستان با توجه به محدودیت های گمرك كشور مقابل به سختی انجام می گیرد، ایجاد دروازه مشترك می تواند این رویه را تا حدی تسهیل كند.

عاطفی اظهار كرد: ایجاد صف های طولانی از كامیون های حامل كالا در گمركات سرخس و لطف آباد و معطلی آنها تا چند روز ناشی از محدودیت هایی است كه كشور تركمنستان در تردد كامیون ها اعمال كرده است.

عاطفی گفت: با توجه به بازسازی جاده 37 كیلومتری عشق آباد- باجیگران، تردد در این مسیر برای كامیون ها محدود شده و كشور تركمنستان اجازه تنها عبور هشت كامیون در روز را به كامیون های این مسیر می دهد.

ناظر گمركات خراسان رضوی گفت: با توجه به این محدودیت، سهمیه مرز باجگیران در خروجی كامیون به گمركات سرخس و لطف آباد واگذارو سقف خروج كامیون از این گمركات از سوی كشور تركمنستان روزانه 200 كامیون تعیین شده است كه این مساله ایجاد صف های طولانی را در این گمركات باعث شده است.

ناظر گمركات خراسان رضوی گفت: با تلاش های صورت گرفته سقف خروج كامیون از مرز لطف آباد و سرخس به 240 كامیون در روز افزایش یافته است.

عاطفی اظهار كرد: ایجاد دروازه مشترك گمركی در نقطه صفر مرزی تركمنستان (گمرك لطف آباد و گمرك آرتیق) از ایجاد صفوف طولانی كامیون ها خواهد كاست كه این دروازه طی دو مرحله ایجاد می شود.

وی افزود: در مرحله نخست ایجاد دروازه مشترك گمركی در نقطه صفر مرزی تركمنستان، یك تیم بازرسی مشترك از كامیون ها شامل سه نفر از گمرك لطف آباد و سه نفر از گمرك آرتیق شكل می گیرد.

وی ادامه داد: این تیم بازرسی وظیفه كنترل كالاهای كامیون های خروجی از لطف آباد و خروجی از آرتیق را به عنوان یكی از مراحل تشریفات گمركی برعهده دارند و كامیون ها را به لحاظ داشتن كالاهای ممنوعه از حیث مقررات هر دو كشور بازرسی می كنند.

او افزود: تیم های بازرسی از گمركات دو كشور تركمنستان و ایران در مرز لطف آباد از ششم بهمن ماه امسال به مرحله اجرا درمی آید.

ناظر گمركات خراسان رضوی گفت: در مرحله دوم ایجاد دروازه مشترك گمركی، تبادل الكترونیكی اسناد حمل كالا و اطلاعات گمركی انجام می گیرد كه زمان اجرای این برنامه بستگی به توافقات مسوولان عالی رتبه دو كشور دارد.

عاطفی اظهار كرد: برای ایجاد دروازه مشترك گمركی ساختمانی احداث و متولیان دو گمرك آرتیق و لطف آباد در آن مستقر می شوند.

وی ادامه داد: دیدگاه گمركات خراسان رضوی در حوزه تجارت و ترانزیت مثبت است و عملا حجم تخلفات صورت گرفته در حوزه ترانزیت چشمگیر نیست.

وی گفت: متاسفانه قوانین سایر كشورها در برخورد با رانندگان خارجی نسبت به كشور ما بسیار سخت گیرانه می باشد كه لازم است با هماهنگی نهادهای تصمیم گیرنده تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی پنج گمرك در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز تركمنستان دارد.

7489/522
۰ نفر