۴ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8147112
T T
۰ نفر
روسای گروه میانجی مینسک راههای حل مناقشه قره باغ را در باکو بررسی کردند ......................................................................
باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/03/86 خارجی.سیاسی.جمهوری آذربایجان روسای روسی و فرانسوی گروه میانجی "مینسک" سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز جمعه در دیدار با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، راههای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بررسی کردند.
"برنار فاسیه" رییس فرانسوی گروه مینسک و "یوری مرزلیاکوف" همتای روسی وی، که در پی سفر به ارمنستان، روز پنجشنبه وارد جمهوری آذربایجان شدند، پس از دیدار با "الهام علی اف" رییس جمهوری و "المار محمدیاراف" وزیر امور خارجه این کشور، در یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کردند که در ایروان و باکو مبانی اصلی حل مناقشه قره باغ را با مقامات دو کشور در میان گذاشتند.
فاسیه گفت: روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد دیدار و مذاکره درباره حل مناقشه قره باغ در حاشیه اجلاس 9 ژوئن سران کشورهای عضو جامعه مستقل مشترک المنافع در سنت پترزبورک روسیه، موافقت کردند.
مرزلیاکوف هم گفت: موارد هماهنک نشده میان دو طرف درباره حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ، چندان هم زیاد نیست و نتایج دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان، می تواند به پیشرفت در حل این مناقشه کمک کند.
وی افزود: میانجیگران، آزادی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان در همجواری منطقه قره باغ کوهستانی را پیشنهاد کردند، ولی حل مرحله ای مناقشه نیاز به زمان خواهد داشت.
وی در پاسخ به سووالی مبنی بر این که آیا میانجیگران، قره باغ کوهستانی را بعنوان جزو لایینفک جمهوری آذربایجان به رسمیت می شناسند، پاسخ مثبت داد.
فاسیه نیز گفت: منطقه قره باغ کوهستانی تاکنون توسط هیج کشوری از جمله خود ارمنستان به رسمیت شناخته نشده است.
فاسیه و مرزلیاکوف اعتراف کردند که یکی از مسایل مورد اختلاف نظر میان طرفهای مذاکرات، دالان لاچین متصل کننده منطقه قره باغ کوهستانی به ارمنستان است.
روسای روسی و فرانسوی گروه میانجی مینسک، ابراز امیدواری کردند که روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دیدار آینده در سنت پترزبورک، در مورد لاچین به توافق برسند.
شبد/خاورم/2400/245 شماره 141 ساعت 19:20 تمام انتهای پیام I04.06-19-20
۰ نفر