۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۲۰
کد خبر: 81471122
T T
۰ نفر
نماینده سازمان ملل: راه حل اصلی مهاجران افغانستانی بازگشت به كشورشان است

مشهد - ایرنا - نماینده كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: راه حل اصلی مهاجران افغانستانی بازگشت به كشورشان است لذا تمام نگرشها باید به این سمت سوق یابد.

'سیوانكا دانا بالا' روز دوشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی با تقدیر از میهمان نوازی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای پناهندگان افزود: با تغییرات صورت گرفته در سال آینده پیشرفتهای مناسبی را برای افغانستان پیش بینی می كنیم و راه بازگشت برای پناهندگان مساعد خواهد شد.

وی اظهار امیدواری كرد همانطور كه مقامات ایرانی رابطه خوبی با مسوولان هرات در گذشته داشته اند، در دولت جدید افغانستان نیز این همكاریهای خوب برای خدمات و بازگشت پناهندگان ادامه یابد.

نماینده كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در ادامه همچنین تاكید كرد: در هر فرصتی از دولت جمهوری اسلامی به عنوان الگویی شایسته برای خدمات دهی به پناهندگان یاد كرده ایم زیرا پناهندگان در كشور ایران شرایط خوبی دارند.

وی در ادامه سنگ بنای خدمات به پناهندگان را آموزش عنوان و بیان كرد: هم اكنون فرزندان پناهنده افغانستان در كنار نوجوانان و جوانان ایرانی بدون تبعیض و تفاوت زندگی كرده و درس می خوانند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: راه حل اصلی مشكلات مهاجران افغانستانی بازگشت توام با كرامت آنان به كشورشان است.

'علیرضا رشیدیان' افزود: اگر شرایط زندگی مناسب در افغانستان فراهم شود تمامی مهاجران افغان به شهر و زندگی خود برمی گردند.

وی گفت: در زمینه بازگشت طرحهایی با والی سابق هرات هماهنگ شده بود كه به دلیل تغییر دولت و جا به جاییها در افغانستان هم اكنون معطل مانده اما امیدواریم با انتصابات جدید تعاملات و ارتباطات گسترش یافته تا مهاجران افغان بتوانند سریعتر به شهرها و مناطق خود برگردند.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این هماهنگیها برای كمك به تامین انرژی، گاز، اشتغالزایی، خدمات صنعتی، كشاورزی، فنی و مهندسی به ولایت هرات اعلام آمادگی شده بود.

وی ادامه داد: هم اكنون ما با خیلی از افغانستانیها فامیل شده ایم بطوری كه 12 هزار ازدواج افغان با ایرانیان در خراسان رضوی ثبت شده كه پنج هزار مورد از این تعداد به صورت رسمی و بقیه به صورت شرعی اما غیررسمی است.

رشیدیان در ادامه نقش سازمان ملل متحد را در ایجاد دوستی و نزدیكی بین ملتها راهبردی و اساسی ذكر و بیان كرد: سازمان ملل باید به این مهم توجه داشته باشد كه مسائل و روابط انسانی فراتر از روابط و منافع سیاسی است.

استاندار خراسان رضوی همچنین از نماینده كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران برای شركت در مراسم افتتاح راه آهن مشهد - هرات و همچنین افتتاح مرحله دوم شهرك صنعتی هرات كه زمینه توسعه اقتصادی برای ایران و رفاه و اشتغالزایی برای افغانستان را فراهم می كند دعوت به عمل آورد.

مدرسه تازه تاسیس 12 كلاسه مولوی مختص مهاجران افغان نیز فردا با حضور

سیوانكا دانا بالا در مشهد افتتاح خواهد شد.

این مدرسه از محل اعتبارات كمیساریای ملل متحد و كشورهای حامی شامل استرالیا، ژاپن و آلمان ساخته شده است. در این مراسم نمایندگان سفارتخانه های ژاپن و استرالیا نیز حضور خواهند داشت.

خراسان رضوی با 150 هزار مهاجر خارجی از كشورهای افغانستان، عراق، پاكستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در ایران به خود اختصاص داده است.

بیش از 60 هزار دانش آموز تبعه خارجی در این استان مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد دانش آموز تبعه خارجی 48 هزار نفر تبعه افغانستان و بقیه از اتباع 16 كشور دیگر هستند.

دو هزار و 500 معلم و فرهنگی كار تعلیم و تربیت دانش آموزان تبعه خارجی را در خراسان بر عهده دارند.

7487/660