۱ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۲۶
کد خبر: 81472942
T T
۰ نفر
در سال آينده مردم با چه درآمدي يارانه نقدي دريافت نمي‌كنند؟

تهران - ايرنا - به نوشته سايت خبري تابناك ،امروز در كميسيون انرژي مجلس، طرحي در ارتباط با حذف يارانه بگيران پردرآمد تصويب شده كه در صورت تصويب نهايي در كميسيون تلفيق و صحن علني مجلس به صورت قانون درخواهد آمد و دولت ملزم به اجراي آن است.

بر پايه قانون بودجه سال 1393 دولت بايد يارانه نقدي را صرفا به سرپرستان خانوارهاي متقاضي ـ كه به تشخيص دولت نيازمند دريافت يارانه باشند ـ پرداخت مي‌كرد كه مجموع درآمد سالانه آن‌ها، كمتر از رقم تعيين شده از سوي دولت باشد.

به گزارش «تابناك»، دولت قبل و همچنين دولت يازدهم بر خلاف نص صريح قانون، تاكنون اين بند از قانون بودجه را به دلايلي اجرايي نكرده بود. با اين حال، مدتي پيش دولت در اقدامي قابل تحسين، يارانه ايرانيان خارج از كشور را حذف كرد.

بنابراين، يك حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد، اينكه نزديك سه ميليون ايراني خارج از كشور يارانه دريافت مي‌كردند، به اين معناست كه دولت در طول چهار سال از اجراي قانون هدفمندي، نزديك به 5000 ميليارد تومان يارانه به آن‌ها پرداخت مي‌كرده است.

بنا بر اين گزارش، هرچند دولت يازدهم در سال جاري اقدام به حذف پردرآمدهاي داخلي نكرده است، در لايحه بودجه 94 سناريو حذف يارانه قشرهاي پردرآمد را تغيير داده ‌و پرداخت يارانه به مردم را به استانداري‌ها واگذار كرده است كه بر اين اساس، استانداري‌ها با شناسايي افراد پردرآمد جامعه، يارانه آن‌ها را قطع و درآمد حاصل از آن را صرف پروژه‌هاي عمراني‌‌‌‌ همان استان مي‌كنند.

با اين حال با توجه به كاهش قيمت نفت احتمال اينكه دولت و مجلس در سال آينده به صورت جدي‌تر اجراي قانون هدفمندي و كاهش تعداد افراد يارانه بگير را در دستور كار قرار دهند، بيشتر خواهد بود. در همين حال امروز در كميسيون انرژي مجلس، طرحي در ارتباط با حذف يارانه بگيران پردرآمد تصويب شده كه در صورت تصويب نهايي در كميسيون تلفيق و صحن علني مجلس به صورت قانون درخواهد آمد و دولت ملزم به اجراي آن است.

بر اساس طرح كميسيون انرژي، يارانه نقدي افراد با درآمد بالاي 2ميليون تومان در ماه قطع مي‌شود و در سال آينده فقط به افرادي يارانه نقدي داده شود كه درآمد ماهانه آن‌ها زير اين رقم است.

در گذشته نيز دولت اعلام كرده بود به علت اينكه اطلاعات دقيقي از دهك‌هاي بالاي درآمدي در اختيار دولت نيست، اگر بخواهيم فرض را به حذف يارانه افراد با حقوق بالاي 3 ميليون تومان در نظر بگيريم، تنها مي‌توانيم يارانه 2 تا 3 ميليون نفر را حذف كنيم، زيرا در سيستم خوداظهاري تنها همين تعداد حقوق خود را بالاي 3 ميليون تومان اعلام كرده‌اند.

اين گزارش مي افزايد، احتمالاً با تصويب عدد دو ميليون درآمد، تعداد افراد بيشتري از يارانه بگيران حذف مي‌شوند. اگر بر اساس آمارهاي گذشته، دولت بتواند در سال آينده،10 ميليون نفر را حذف كند، در سال مي‌تواند نزديك به 5000 ميليارد تومان در اعطاي يارانه‌ها صرفه جويي كند كه مي‌تواند با آن بخشي از هزينه‌ها و كسري بودجه را تأمين نمايد.

اما در حالي شناسايي افراد ثروتمند و قطع يارانه نقدي آن‌ها به عنوان طرح اصلي دولت براي اصلاح نحوه پرداخت يارانه نقدي نام برده مي‌شود كه اين طرح منتقدان فراواني دارد و آنان بر اين باورند كه ابزارهاي لازم براي شناسايي ميزان درآمد مردم مشخص نيست و در صورتي كه اين طرح اجرايي شود، پرداخت يارانه نقدي به خوبي اصلاح نخواهد شد.

در پايان بايد گفت، در صورتي كه دولت از اصرار خود مبني بر شناسايي پردرآمد‌ها براي حذف دست بردارد و با توجه به اينكه شناسايي گروه‌هاي درآمدي پايين كار راحت تري خواهد بود، شناسايي گروه‌ها و دهك‌هاي پايين درآمدي با استفاده از اطلاعات آماري سازمان‌هاي حمايتي، مي‌تواند گزينه مناسبي براي ادامه پرداخت يارانه‌هاي نقدي به افراد نيازمند باشد؛ بدون اينكه دولت در دور باطل، حق پرداخت يارانه نقدي به همه افراد و يا پرداخت به بخشي از جامعه گرفتار شود.

منبع/ تابناك

اول **
۰ نفر