۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81473320
T T
۰ نفر
كوبا خواستار حذف نام اين كشور از فهرست كشورهاي تروريستي شد

تهران- ايرنا- يك مقام ارشد وزارت خارجه كوبا اعلام كرد اين كشور از آمريكا مي خواهد قبل از هر گونه اقدامي براي از سرگيري روابط ديپلماتيك، نام اين كشور را از فهرست كشورهاي تروريستي حذف كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از هاوانا، اين مقام وزارت خارجه كوبا كه خواست نامش فاش نشود، با اشاره به مذاكرات مستقيم اين هفته كشورش با آمريكا گفت هاوانا در اين مذاكرات تاكيد خواهد كرد واشنگتن قبل از هر گونه از سرگيري روابط ديپلماتيك با كوبا، نام اين كشور را از فهرست كشورهاي حامي تروريسم حذف كند.

آمريكا و كوبا از سال 1961 فاقد روابط ديپلماتيك بوده اند و دو كشور قرار است امروز و فردا (چهارشنبه و پنج شنبه )درباره از سرگيري روابط شان گفت و گو كنند.

اين نخستين مذاكرات دو كشور از زمان اعلام رسمي خبر از سرگيري روابط شان و تبادل زندانيان در 17 دسامبر (26 آذر) گذشته است.

مقام كوبايي مذكور گفت: قرار دادن نام كوبا در فهرست كشورهاي تروريستي وزارت خارجه آمريكا 'ناعادلانه' است.

وي افزود: هر چند لغو نام كوبا الزما شرط از سرگيري روابط دوجانبه با آمريكا نيست، اما كشورش در گفت و گو با هيات آمريكايي بر اين موضوع تاكيد خواهد كرد.

رئيس جمهوري آمريكا 17 دسامبر گفت كه كشورش مساله قرار داشتن نام كوبا در اين فهرست را بررسي خواهد كرد. يك مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا نيز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كشورش براي لغو نام كوبا از اين فهرست بسرعت و با جديت اقدام خواهد كرد.

وزارت خارجه آمريكا در تازه ترين گزارش خود درباره تروريسم، كوبا را به حمايت از گروه جدايي طلب باسك موسوم به اتا ( ETA) و شبه نظاميان چپ گراي فارك در كلمبيا متهم كرد.

اروپام**9158**1485 ** 1583 **