محمد بياتيان روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: اين روزها بحث آزادسازي قيمت خودرو مطرح است، اتفاقي كه بايد زودتر از اين رخ مي داد تا مردم طي دو سال گذشته با بلاتكليفي روبه رو نشوند.
وي ادامه داد: دليل اصلي مطرح شدن آزادسازي قيمت خودرو اين است كه نرخ گذاري اين محصول مهم از سيطره شوراي رقابت خارج شده و در حاشيه بازار كشف قيمت مي شود؛ به عبارت بهتر كشف قيمت در بازار به معناي حاكم شدن نظام عرضه و تقاضا بر بازار خودرو است بنابر اين هيچ مكاني بهتر از بورس كالاي ايران نمي تواند محل تلاقي عرضه و تقاضا در مبادلات باشد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينكه خودروسازان با قيمت گذاري در بورس به خواسته اصلي خود يعني واقعي شدن قيمت ها مي رسند، اظهار داشت: شايد فعالان صنعت خودرو در ابتدا گمان كنند كه بورس كالا هم مانع از واقعي شدن قيمت خودرو باشد اما رقابتي كه ميان خريداران و فروشندگان در بورس وجود دارد، به تمام مشكلات چند سال گذشته بازار خودرو پايان مي دهد و قيمت اين محصول در روندي منطقي و واقعي قرار مي گيرد.
بياتيان در پايان تصريح كرد: شوراي رقابت بدون در نظر گرفتن مكانيزم عرضه و تقاضا و از طريق فرمول نتوانست رضايت مردم و خودروسازان را جلب كند، اما بازار رقابتي و مبتني بر عرضه و تقاضاي بورس كالا مي تواند موجب رضايت هر دو طرف معامله شود البته در اين بين بايد حجم و چگونگي عرضه از سوي مسوولان مربوطه مشخص شود.
اقتصام(4)9141**1558
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس؛
بورس كالا بهترين مكان براي كشف قيمت خودرو
۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲
کد خبر:
81487685
تهران- ايرنا- عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس و هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي گفت: براساس قانون، محصولات داخلي فقط از طريق دو كانال قابل قيمت گذاري هستند، كالاهاي انحصاري در شوراي رقابت و كالاهاي غيرانحصاري در بورس كالاي ايران، به اين ترتيب اگر خودرو از سوي مسوولان مربوطه كالاهاي غيرانحصاري تلقي شود، بايد در بورس كالا قيمت گذاري شده كه اين كار به نفع صنعت خودرو خواهد بود.