انقلاب اسلامي تحول عميقي در جريان ادبي ايران ايجاد كرد

رشت - ايرنا - سرپرست اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري گيلان گفت: پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، تحول عميقي در جريان هاي ادبي كشور ايجاد كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'يونس رنجكش' روز دوشنبه در مراسم شعر انقلاب كه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لاهيجان برگزار شد، اظهار داشت: هر انقلابي در متن خود تغييرات و دگرگوني هايي را به همراه دارد كه در ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي قابل لمس است و در انقلاب اسلامي ايران هم ما در كنار دگرگوني هايي كه در اين ابعاد داشته ايم؛ در جريان ادبي هم اين تحول قابل تأمل است.

وي يادآور شد: تحولات ايجادشده در عرصه زبان، محتوا، پيام و ساختار ادبيات معاصر بويژه در حوزه شعر به گونه اي بوده كه خود، الهام بخش بسياري از شاعران بويژه فارسي زبانان جهان بوده است.

به گفته رنجكش؛ جريان هاي ادبي توليدشده در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي يكي از دستآوردهاي مهمي است كه جامعه ادبي به آن مي بالد.

وي اضافه كرد: تعهد اجتماعي، نوع دوستي، تكيه بر مضامين ديني و مذهبي با بهره گيري از آموزه هاي ديني از جمله ويژگي هاي جريان ادبي توليد شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بويژه در حوزه شعر است.

وي ادامه داد: تجربه ادبيات دفاع مقدس از جمله مهمترين رويدادهاي ادبي كشور به حساب مي آيد كه در نوع خود كم نظير است و ما شاهد حضور شاعران و نويسندگان خلاقي بوديم كه در غنابخشي به اين جريان ادبي نقش مهمي ايفا و الهام بخش سايرين شدند.

وي گيلان و شاعران و نويسندگان و هنرمندان اين استان را نيز در عرصه ادبيات انقلاب اسلامي از پيشگامان اين جريان ادبي عنوان و اضافه كرد: چهره هاي نامداري در عرصه توليد ادبيات انقلاب اسلامي از اين استان حضور دارند كه مايه افتخار جامعه ادبي هستند.

رنجكش گفت: اين استان از ديرباز به واسطه نويسندگان، شاعران و هنرمندانش در قله هاي شعر، ادبيات و هنر مي درخشيد كه انقلاب اسلامي فرصت دوباره اي براي غنابخشي و اثرگذاري در جريانات ادبي به آنها در حوزه اي جديد داد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه بايد با زبان هنر بتوانيم در فرايند نوسازي هاي اجتماعي نقش اثربخشي داشته باشيم، يادآور شد: هنرمندان تلطيف كننده فضاي اجتماعي هستند.

وي افزود: اميدواريم در فضاي پرنشاطي كه در دولت تدبير و اميد ايجاد شده؛ بتوانيم از ظرفيت هاي فرهنگي، ادبي و هنري شاعران، نويسندگان و جامعه هنري كه خود سرمايه هاي اجتماعي كشور هستند، بهره مندي بيشتري داشته باشيم.

در اين مراسم كه از سوي انجمن ادبي حزين لاهيجي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لاهيجان برگزار شده بود؛ از شاعران شركت كننده تقدير شد.

شهرستان لاهيجان در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع است.ك/2

7295/2007