۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۸:۱۶
کد خبر: 81490006
T T
۰ نفر
روز جهاني تالابها در جوار تالاب كاني برازان مهاباد برگزار شد

مهاباد - ايرنا - به مناسبت روز جهاني تالابها روز دوشنبه آيين باشكوهي در حاشيه تالاب بين المللي كاني برازان شهرستان مهاباد برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين آئين كه با همكاري اداره حفاظت محيط زيست مهاباد برگزار شد جمع زيادي از اعضاي تشكل هاي زيست محيطي مهاباد، مسوولان، دانش آموزان، دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي و جوامع محلي چند روستاي حاشيه اين تالاب و جمعي از علاقه مندان به تالابهاي استان حضور داشتند.

اين آيين ابتدا در مسجد روستاي خورخوره با برگزاري ويژه برنامه اي آغاز شد و سپس حاضران با حضور در تالاب كاني برازان شهرستان مهاباد اين روز را گرامي داشتند.

سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در اين مراسم با قدرداني از جوامع محلي و دوستداران تالابها و عرصه هاي زيست محيطي اين شهرستان گفت: روز جهاني تالابها امسال در مهاباد و با مشاركت مستقيم خود مردم، روستاييان و اعضاي تشكل هاي زيست محيطي برگزار شده و اين امر نشان دهنده اهميت تالابها و افزايش علاقه مندي مردم به اين پهنه هاي آبي است.

پرويز آراسته، با اشاره به اهميت نقش تالابها در راستاي حفظ اكوسيستم طبيعي افزود: تالابها در شمار مهم ترين زيست بوم ها قرار دارند كه به لحاظ كاركردهاي زيست محيطي، اقتصادي و گردشگري آن از اهميت و جايگاه بالايي در زندگي جوامع انسانها و بويژه جوامع محلي اطراف آنها برخوردار هستند.

وي اضافه كرد: كاركردها، فوايد و ارزش هاي متعدد تالابها، آنها را به محيط هاي ويژه اي تبديل كرده كه لزوم حفاظت از آنها را بيش از پيش آشكار مي كند.

آراسته با بيان اينكه 44 سال قبل كنوانسيون رامسر با حضور 18 كشور براي نخستين بار در راستاي حفاظت و صيانت از تالابهاي جهان در ايران تشكيل شد افزود: اين امر نشان مي دهد كه تالابها همواره از اهميت ويژه اي در زندگي انسانها برخوردار بوده و تشكيل اين كنوانسيون در كشور ما كه در حال حاضر بيش از 150 كشور عضو آن هستند بايد انگيزه دوچنداني براي مراقبت از تالابها و توجه بيشتر به آنها در ما ايجاد كند.

وي با اشاره به وضعيت بحران فعلي آب در كشور گفت: آب يكي از مواد اوليه تالابها به شمار مي رود كه نياز است در زمينه استفاده از آن نه تنها در بخش هاي كشاورزي و شرب حتي در بخش هاي زيست محيطي نيز مديريت لازم صورت بگيرد.

آراسته با بيان اينكه از نظر اكولوژيك، تالاب ها اهميت بسيار زيادي داشته و در واقع كانون حيات و نبض تپنده يك منطقه به شمار مي روند كه زيستگاه گونه هاي مختلف جانوري و گياهي هستند يادآوري كرد: در كنار اين امر از تالابها مي توان در بخش هاي گردشگري استفاده كرده و آن را به يك منبع مهم درآمدي بويژه براي روستاييان حاشيه تالابها تبديل كرد.

معاون فرماندار مهاباد نيز در اين مراسم با بيان اهميت تالاب‏ها و نقش ارزنده آنها در زندگي جوامع بشري و تنوع زيستي بر ارتقاي سطح آگاهي و مديريت اعضاي تشكل زيست محيطي در خصوص احيا و حفاظت از تالابها و استفاده از توانمندي تشكل ها به عنوان تسهيل گر جوامع محلي تاكيد كرد.

علي محمدي با تقدير از تشكل هاي فعال زيست محيطي اين شهرستان افزود: مهاباد همواره در كشور از جايگاه بسيار بالايي در مسايل زيست محيطي برخوردار بوده و تشكل هاي زيست محيطي اين شهرستان جزو تشكل هاي مطرح در كشور به شمار مي روند كه تاكنون دو تن از اعضاي آنها به عنوان قهرمان تالابها در ايران شناخته شده اند كه اين افتخار بزرگي براي مردم اين منطقه است.

در ادامه اين مراسم يك نمايش با مضمون مذمت شكار توسط دو تن از دانش آموزان نوجوان اين روستا اجرا شد و نمايشگاه نقاشي از آثار دانش اموزان در زمينه تالاب و عرصه اي زيست محيطي نيز در اين مكان به نمايش گذاشته شد.

در توافقي جهاني 2 فوريه برابر با 13 بهمن به نام 'روز جهاني تالاب ها' نامگذاري شده تا با برگزاري آيين هايي در پاسداشت اين روز، اهميت و كاركردهاي تالاب ها براي مردم بيان شود.

تالاب بين المللي كاني برازان با 910 هكتار وسعت در 30 كيلومتري شمال مهاباد واقع شده و به دليل گوناگوني و فراواني گونه هاي زيستي از سوي كميته ملي طبيعت گردي كشور به عنوان نخستين سايت پرنده نگري در ايران معرفي شده است.

اين تالاب زيبا و شگفت انگيز به عنوان يك سايت پرنده نگري در كشور، بهره برداري اكوتوريسمي از آن را براي علاقه مندان به طبيعت فراهم كرده است.

تالاب كاني برازان به دليل داشتن قابليت هاي بالا و پوشش گياهي متنوع و مهاجرت سالانه بيش از 60 هزار قطعه انواع پرنده به اين زيستگاه، اهميت بسيار فراواني دارد.

در اين تالاب، ساختمان نخستين برج پرنده نگري كشور در فضايي به وسعت 120 مترمربع احداث شده است كه با تجهيزاتي نظير دوربين و تلسكوپ، اين فرصت را به گردشگران داده تا به تماشاي پرندگان موجود در اين تالاب بپردازند.

بر اساس آخرين بررسي هاي انجام شده، 75 گونه پرنده آبزي و كنارآبزي متعلق به 11 خانواده در اين تالاب شناسايي شده كه در صورت اضافه شدن گونه هاي خشك زي اين تعداد به بيش از 180 گونه مي رسد.

شهرستان مهاباد با 217 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.

6185/581