۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81500106
T T
۰ نفر
امكان سنجی راه اندازی صندوق سرمایه گذاری سكه طلا

تهران -ایرنا - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از امكان سنجی راه اندازی صندوق سرمایه گذاری سكه طلا خبر داد و گفت: با رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه كالایی، بورس كالای ایران در اصل به مطالبات بازار سرمایه پاسخ داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، امیرحسین فطانت در مراسم رونمایی از این سامانه همزمان با ایام دهه فجر، افزود: راه اندازی این سامانه اقدامی مناسب در جهت تأمین انتظارات فعالان بازار سرمایه مبنی بر تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه گذاری و دسترسی به ابزارهای متنوع در این زمینه است.

وی ادامه داد: یكی از موضوعاتی كه همواره مورد تقاضای فعالان بازار سرمایه بوده، این است كه چگونه می توان پرتفویی تشكیل داد كه متنوع بوده و تنها مختص اوراق بهادار و سهام نباشد تا به این ترتیب، علاوه بر اینكه در پوشش ریسك و تنوع در سرمایه گذاری، بتواند پتانسیل های مناسبی را برای افزایش بازدهی و ریسك فراهم كند، لذا اقدام بورس كالا در راستای تسهیل دسترسی به معاملات در بازار مشتقه ازطریق راه اندازی سامانه معاملات برخط این بازار، می تواند در این زمینه مؤثر باشد.

سخنگوی سازمان بورس به موضوع راه اندازی صندوق مشترك سكه طلا نیز اشاره كرد و گفت: درحال بررسی امكان راه اندازی صندوق سرمایه گذاری مشترك سكه طلا در بازار سرمایه هستیم تا بدین وسیله، اوراق مشتقه سكه طلا و در كنار این كالا بصورت فیزیكی، به عنوان درصدی از پرتفوی سهامداران قرار گیرد.

گفتنی است، هدف از ایجاد بازار مشتقه رسیدن نسبت ارزش معاملات آتی به نقدی، 4 به 1 (75 درصد مشتقه، 25 درصد نقدی)است كه سال 91 این نسبت 50به 50 درصد بوده، سال گذشته و امسال نیز 45 به 55 درصد بوده كه امید می رود راه اندازی معاملات آنلاین آتی ما را برای رسیدن به هدف اصلی یاری كند.

یكی از ایده آل های بورس كالا در حوزه مشتقه، معاملات 24 ساعته و ادامه معاملات در روزهای جمعه با توجه به باز بودن بازارهای جهانی است كه این هدف گذاری ها نیز انجام شده است.

اقتصام(3)9123 **1558