۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81507290
T T
۰ نفر
اقتصاد مقاومتي استفاده از فرصت‌هاي خارجي به سود اقتصاد داخلي است

تهران - ايرنا - عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي گفت: نگاه اقتصاد مقاومتي استفاده از فرصت‌هاي خارجي به سود اقتصاد داخلي است. بنابراين در صورتي مي‌توانيم از اين فرصت‌ها استفاده كنيم كه در داخل استحكام لازم را داشته باشيم.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي كنگره ملي اقتصاد مقاومتي ،ابراهيم حسن‌بيگي، در تبيين معناي اقتصاد مقاومتي گفت: اقتصاد مقاومتي، اقتصادي است كه در مقابل تكانه‌ها و تهديدات خارجي مقاوم است و ارزش‌مداري، انعطاف و پويايي، آينده‌نگري، درونزايي و برون نگري، عدالت محوري، مردم پايه و دانش بنيان بودن و رقابت‌پذيري از ويژگي‌هاي آن به شمار مي رود.

وي ادامه داد: اقتصاد مقاومتي ارتقاي مستمر بهره وري و نوآوري را به همراه دارد و فساد‌‌ ستيزي و رعايت الگوي مصرف از ويژگي‌هاي آن است. در واقع الگوي اقتصادي متناسب با اقتضائات بومي ما است كه عالمانه طراحي شده و هدف آن پيشرفت توأم با عدالت است.

عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي اظهارداشت: از الزامات برجسته اقتصاد مقاومتي، مي‌توان به رويكرد و مديريت جهادي اشاره كرد كه اميدواريم با اجراي اين سياست‌ها، كشور به خودكفايي و امنيت اقتصادي بويژه در اقلام راهبردي برسد و همچنين از وابستگي به نفت رهايي پيدا كند.

رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي در پاسخ به اين پرسش كه منظور از درونزا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتي چيست و آيا اين دو در تضاد با هم نيستند، اظهار كرد: اين دو تضادي با هم ندارند؛ درونزا بودن يعني اتكاي اقتصاد به توانمندي‌هاي داخلي از جمله نيروي انساني جوانان و متخصص و نيز موقعيت ژئوپوليتيكي و منابع بي‌نظير اعم از نفت، گاز، معادن و ديگر ظرفيت‌هاي متنوعي است كه در داخل كشور از وجود آنها برخوردار هستيم و منظور از درونزا بودن توجه به اين عوامل است.

حسن بيگي در ادامه تأكيد كرد: اقتصاد ما بايد متكي بر ظرفيت‌هاي داخلي باشد و البته برون‌نگري هم يعني داراي اقتصاد بسته‌ نبوده و متناسب با توانمندي‌هاي داخلي به دنبال استفاده درست از فرصت هاي خارجي آن باشيم .

وي برداشت عده اي از اقتصاد مقاومتي به معناي كشيدن ديوار به دور كشور و عدم ارتباط با جهان و روي آوردن به اقتصاد رياضتي را نادرست برشمرد و گفت: بر اساس سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي بايد به صورت تمام و كمال از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده كنيم و عمده نگاهمان معطوف به داخل باشد و در كنار آن نبايد از محيط خارجي روي‌گردان باشيم.

عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي ادامه داد: نگاه اقتصاد مقاومتي استفاده از فرصت‌هاي خارجي به سود اقتصاد داخلي است. بنابراين در صورتي مي‌توانيم از اين فرصت‌ها استفاده كنيم كه در داخل استحكام لازم را داشته باشيم.

حسن بيگي در ادامه عنوان كرد: طراحي الگوي اقتصاد مقاومتي، حاصل رصد محيط خارجي به معناي شناسايي تهديدها و فرصت‌ها و همچنين ناشي از تجربيات سي و چند سال گذشته در حوزه اقتصاد است.

رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي با اشاره به موانع موجود در تحقق اقتصاد مقاومتي، گفت: معتقدم كه عزم جدي همه مخاطبان اين سند مي‌تواند مسير تحقق اقتصاد مقاومتي را هموار كند و اگر در مقابل، درك درستي از اقتصاد مقاومتي وجود نداشته باشد مي‌تواند مانعي بر سر راه تحقق آن باشد كه بايد با فرهنگ سازي و گفتمان سازي، آن را برطرف كرد.

حسن‌بيگي ادامه داد: تبديل سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به سياست‌هاي اجرايي و برنامه‌ها، مي‌تواند راه تحقق آن را هموار كند و در مقابل اگر متناسب با اين سياست‌ها برنامه‌ريزي نكنيم مي تواند مانعي بر سر راه اجراي آن باشد.

وي تأكيد كرد: نكته ديگر بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي مردمي، دانشي و ظرفيت‌هاي اقتصادي داخلي و استفاده از منابع ملموسي كه در داخل وجود دارد هم مي‌تواند از موانع تحقق اقتصاد مقاومتي باشد.

عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي با بيان اينكه مسئله دانش بنيان كردن اقتصاد كشور، موضوع بسيار مهمي است، گفت: تاكيد رهبر معظم انقلاب بر تشكيل شركت‌ها و موسسات دانش بنيان به نوعي پشتيباني از اقتصاد مقاومتي است و چه بسا ظرفيت‌هاي مناسبي در اين خصوص در كشور وجود دارد كه به جاي تكيه بر روش‌هاي سنتي و قديمي، جهشي را در اقتصاد ايجاد خواهد كرد.

حسن بيگي به عنوان رئيس دانشگاه عالي دفاع ملي با اشاره به نقش نيروهاي دفاعي و مسلح در تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، عنوان كرد: ظرفيت هاي بسيار خوبي را در بخش دفاعي، به ويژه از جهت دانشي شاهد هستيم كه قطعا تقويت آنها در تحقق اقتصاد مقاومتي موتر خواهد بود. در دانشگاه عالي دفاع ملي موسسه اي دانش بنيان با عنوان « معين فجر» تاسيس شده كه يكي از ماموريت‌‌هاي آن، دانش بنيان كردن موسسات اقتصادي است.

عضو ارشد شوراي سياستگذاري كنگره ملي اقتصاد مقاومتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اجراي اقتصاد مقاومتي در صورت نتيجه مطلوب مذاكرات هسته‌اي ضرورت دارد يا خير، گفت: موضوع اقتصاد مقاومتي، يك سياست مقطعي نيست كه فقط در مقابل تهديدهاي خارجي طراحي شده باشد بلكه بر اساس تجربيات نظام جمهوري اسلامي و رصد كردن مكاتبي كه نوعا با شكست، افول و ناكارآمدي مواجه شده‌اند مجموعه كارآمدي تحت عنوان سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي طراحي شده كه بايد براي هميشه در كشور مورد توجه قرار گيرد.

حسن‌بيگي اقتصاد مقاومتي را موضوعي بي‌ارتباط با مذاكرات هسته‌اي دانست و عنوان كرد: اقتصاد مقاومتي به هيچ وجه ارتباطي با مذاكرات ندارد . بايد اقتصادي را طراحي و پي‌ ريزي كنيم كه هيچ تهديدي نتواند خدشه‌اي به آن وارد كند. گره زدن اقتصاد مقاومتي با مذاكرات هسته‌اي و تحريم كار درستي نيست.

وي تأكيد كرد: البته طبيعتا تحريم ها در اقتصاد كشور تأثيرگذار است اما اگر اقتصاد مقاوم باشد، هيچ خدشه‌اي به اقتصاد كشور وارد نخواهد شد يا اين آسيب‌ها حداقلي خواهد بود.

اقتصام (1) 1053 ** 1574
۰ نفر