۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۴۲
کد خبر: 81507350
T T
۰ نفر
ایران قدرت برتر منطقه/ واشنگتن به دنبال جلب همكاری تهران

تهران-ایرنا- یك صاحبنظر برجسته آمریكایی بر این باور است كه تحولات چند سال گذشته سبب شد ایران در سراسر منطقه قدرت برتر شود و اكنون با زوال همپیمانان سنتی، آمریكا بدنبال جلب نظر و همكاری ایران برای حل مشكلات این منطقه است.

پایگاه اطلاع رسانی 'تریبیون لایو' (Tribunlive) آمریكا روز یكشنبه در تحلیلی به قلم 'دانیل پلتكا' معاون ارشد رییس بخش مطالعات دفاعی و خارجی در موسسه آمریكن اینترپرایز با اشاره به كشته شدن خلبان اردنی به دست گروه تروریستی داعش در هفته گذشته، نوشت: خاورمیانه وارد بی نظمی شدیدی شده است. سران كشورها سقوط كرده اند، جنگ های داخلی گسترش یافته است و تروریسم بیداد می كند.

نویسنده با وجود اذعان به قدرت برتر ایران در منطقه، گرایش آمریكا به جلب همكاری ایران در حل بحران های منطقه ای را اشتباه توصیف كرده و نوشته است: افراد زیادی معتقدند ایران طرح هایی برای خاورمیانه دارد اما باید گفت ایران هم اكنون نیز از نظر سیاسی و نظامی در سراسر منطقه قدرت برتر است.

این صاحبنظر آمریكایی با اشاره به نفوذ ایران در میان مردم و مقاومت كشورهای لبنان، سوریه، فلسطین و عراق نوشت: تهران در بحرین و یمن نیز از خواسته های مردم معترض حمایت می كند واین امر موجب ناخرسندی برخی كشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی شده است.

زمانی كه اوباما مذاكرات با ایران را در مورد برنامه هسته ای این كشور آغاز كرد، سران ایران و خود وی اصرار داشتند این مذاكرات محدود و منحصر به مناقشه هسته ای باشد. اما به زودی روشن شد، اوباما امیدهای بیشتری دارد و می خواهد مذاكرات به مثابه منشوری باشد كه از طریق آن حتی مشكلات منطقه نیز حل شود. روشن ترین نشانه تایید این امر، رویكرد فزاینده ای است كه به همكاری تهران - واشنگتن در عراق منجر شد.

'جان كری' وزیر امور خارجه آمریكا و 'مارتین دمپسی' رییس ستاد مشترك ارتش این كشور از تلاش های ایران در عراق در مبارزه با داعش تقدیر كردند.

نویسنده سپس به آنچه ناخرسندی برخی كشورهای عربی از این امر خوانده اشاره كرده و می افزاید كه

نشانه دیگری از تغییر خط مشی آمریكا در قبال مسایل منطقه و ایران، به بشار اسد مرتبط است، تقریبا چهار سال قبل اوباما بشارت داده بود اسد سرنگون می شود، اكنون به نظر می رسد آماده است اجازه دهد اسد باز بر قدرت بماند. دور جدیدی از مذاكرات صلح سوریه در مسكو به كلی بركناری دولت اسد را رد كرد.

همچنین مذاكرات در مورد استفاده از تجهیزات سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در تركیه علیه اسد بی نتیجه مانده است؛ زیرا اوباما تمایلی به سرمایه گذاری روی این امر ندارد، دولت آمریكا در روزهای اخیر حتی برای همكاری، مذاكراتی را با حوثی های یمن آغاز كرده است.

نویسنده سپس تلاش آمریكا برای جلب همكاری با ایران برای حل مسائل منطقه ای را آسیب زا توصیف كرده و نوشته است: تسلیم تدریجی آمریكا در برابر شرایط ایران در مذاكرات هسته ای نیز بر همه مسائل پیش گفته، افزوده است. اوباما در سخنرانی سالانه خود تهدید وتو تحریم های ایران را مطرح كرد و اكنون خبر می رسد قرار است ایران بیشتر 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ خود را بر اساس توافق نهایی حفظ كند.

به زعم این كارشناس آمریكایی، رویكرد آمریكا در نزدیكی به ایران اشتباه است و آنچه دولت اوباما مانند 'جرج بوش' رییس جمهوری پیشین آمریكا درك نمی كند، این است كه درگیری آینده در خاورمیانه جنگ عقیده است و باید دانست مسیر جایگزین و مخفیانه ای برای رسیدن به صلح وجود ندارد، نه از طریق تهران و نه با كمك ریاض.

نویسنده به این امر اشاره نكرده است كه درصورت عدم تكیه به نیروهای منطقه برای حل بحران های موجود، جز تداوم و تشدید مداخله قدرت های خارجی، چه راه حلی دیگر باقی خواهد ماند، همان راه حلی كه خود وی در این نوشتار به ناكامی و بحران زا بودن آن اذعان كرده است.

تحلیل این نویسنده آمریكایی درحالی است كه بسیاری از صاحبنظران غربی در ماههای گذشته با وجود اذعان به توانمندی ها و قدرت بی نظیر جمهوری اسلامی در حل بحران های منطقه، همچنان بر طبل ایران هراسی و شیعه هراسی می كوبند تا مانع نقش آفرینی ایران در این زمینه شوند.

به اعتقاد برخی ناظران، اصرار بر مداخلات قدرت های خارجی و ادامه حضور برای كسب منافع بیشتر از جمله مهمترین علل عدم تمایل غرب به استفاده از توانمندی های منطقه ای برای حل بحران هایی است كه ریشه آن را باید در حضور و مداخلات خود آنان از جمله دو جنگ ویرانگر عراق و افغانستان جست و جو كرد.

اروپام**9157 **1561**1479**380