۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81508697
T T
۰ نفر

كشتي 75 هزار تني در اسكله بندر چابهار پهلو گرفت

۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81508697
كشتي 75 هزار تني در اسكله بندر چابهار پهلو گرفت

چابهار- ايرنا- اسكله شماره پنج بندر شهيد بهشتي چابهار با كاربري هاي چند منظوره از جمله تخليه و بارگيري كالا، امروز دوشنبه همزمان با اتمام لايروبي، بهره برداري و كشتي 75 هزار تني براي اولين بار در اين بندر پهلو گيري كرد.

به گزارش ايرنا، معاون نظارت راهبردي سازمان مديريت و برنامه‌ ريزي كشور در آيين بهره برداري از اين اسكله كه شماري از مسوولان كشوري و استاني نيز حضور داشتند، گفت: توسعه بندر چابهار به عنوان زيرساختي حياتي نقش موثر در توسعه شرق كشور دارد.

'غلامرضا شافعي' با اشاره به نقش منحصربفرد تجارت دريايي در جهان امروز افزود: توجه به افزايش ظرفيت ها و زيرساخت هاي كشور بويژه در سواحل مكران از نكات مورد تاكيد جمهوري اسلامي ايران است.

وي اظهار اميدواري كرد: طرح توسعه بندر شهيد بهشتي و رسيدن به ظرفيت 86 ميليون تن در زمان كوتاه تري به بهره برداري برسد تا تحول عظيم در شرق كشور و حجم صادرات و واردات بويژه ترانزيت كالا به كشورهاي همسايه و آسياي ميانه در كريدور شمال به جنوب و شرق و به غرب فراهم شود.

مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز در حاشيه اين مراسم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: با پايان لايروبي، عمق اين اسكله به منفي 14 رسيد و امكان پهلوگيري كشتي هايي تا ظرفيت 80 هزار تن فراهم شده است.

سياوش رضواني افزود: طول اسكله شماره پنج شهيد بهشتي چابهار براي پهلوگيري كشتي هاي ظرفيت بالا كه تخليه آن به عمق منفي 14 نياز است به 265 متر افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه براي نخستين بار در طول سالهاي اخير عملكرد اين بندر در 10 ماهه امسال به حدود دو ميليون تن رسيده است تاكيد كرد: با پايان لايروبي اسكله پنج شهيد بهشتي پيش بيني مي شود تا پايان سال ظرفيت عملكردي اين بندر به بيش از دو ميليون تن نيز برسد.

مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان با توجه به اهميت توسعه سواحل مكران در راستاي توسعه محور شرق كشور خواستار آن شد تا سهميه كالاهاي اساسي استانهاي شرق كشور از بندر چابهار تخليه و به سمت اين استان ها ترانزيت شود.

رضواني ورود كشتي 75 هزار تني حامل گندم به بندر چابهار را در راستاي بهره برداري از ظرفيت ها و توانمندي هاي زيرساختي منطقه ارزيابي كرد و گفت : افزايش تعداد كشتي هاي ورودي به بندر چابهار اقدامي مهم پيش از پايان يافتن عمليات اجرايي مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار براي آماده شدن تمام ظرفيت هاي لازم انساني، تجهيزاتي و اقدامات خدماتي، ترانزيتي و در حقيقت نوعي تمرين و مانور اجرايي براي افزايش ظرفيت بارگيري و تخليه كالا است.

وي تاكيد كرد: با پايان يافتن مرحله نخست توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار در شهريور ماه سال آينده ظرفيت بندر چابهار از حدود 2.5 ميليون تن به حدود هفت ميليون تن افزايش خواهد يافت.

1744/3042/6081 /1596
۰ نفر