۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۵:۰۸
کد خبر: 81510623
T T
۰ نفر
تحكیم روابط روسیه و مجارستان در بحبوحه سردی روابط اروپا با مسكو

تهران -ایرنا - ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه در دیداری از بوداپست كه به مناسبات نزدیك مجارستان با كرملین تحكیم بخشید با تداوم تامین گاز مورد نیاز مجارستان موافقت كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بوداپست ، تحكیم روابط روسیه و مجارستان زمانی صورت می گیرد كه بقیه اروپا برخورد سردی با مسكو بر سر مداخله در اوكراین دارند.

این حقیقت كه پوتین از مجارستان دیدار كرده است خود تاكیدی بر حسن روابط دو كشور است چرا كه از ژوئن سال گذشته كمی پیش از سرنگونی یك هواپیمای مسافربری مالزی در بخشی از مناطق تحت كنترل جدایی خواهان طرفدار مسكو در اوكراین ، رییس جمهوری روسیه دیدار دوجانبه ای از یك كشور عضو اتحادیه اروپا انجام نداده است .

پوتین و ویكتور اوربان نخست وزیر مجارستان پس از چند ساعت مذاكره اعلام كردند كه بر سر تمدید قرار داد تامین گاز كه امسال منقضی می شود به توافق رسیده اند.

به گفته آنها ، پیش از امضای قرار داد برخی مسائل فنی است كه باید بررسی شود.

اوربان می گوید كه یك مانع بزرگ از سر راه قرار داد برداشته شده و آن بندی بود كه در قرارداد قبلی مجارستان را مجاز می ساخت پول گاز مندرج در قرار داد را پیش از استفاده از گاز ارسالی پرداخت كند.

وی اظهار كرد : مجارستان می تواند طبق قرار داد از گاز باقیمانده طی سالهای آتی استفاده كرده و در زمان استفاده از گار پول آن را پرداخت نماید. ولی وی به بهای تعیین شده گاز اشاره ای نكرد.

نخست وزیر مجارستان همچنین از كسانی در اروپا كه خواستار منزوی ساختن روسیه هستند، انتقاد كرد، موضعی كه بسیار از رهبران همتایش را در اتحادیه اروپا از وی جدا خواهد كرد.

اوربان گفت :' ما متقاعد شده ایم كه كنار گذاشتن روسیه از اروپا منطقی نیست. هركس كه فكر می كند اروپا می تواند بدون همكاری روسیه اقتصاد رقابتی داشته باشد و اقتصاد اروپا می تواند رقابتی باشد ، هركس كه فكر می كند امنیت انرژی برای اروپا می تواند بدون انرژی روسیه وجود داشته باشد ، تصور باطل دارد.

اوربان و پوتین هردو ،حمایت خود را از تعیین جایگزینی برای طرح ' سوت استریم ' خط لوله 'گازی كه قرار بود گاز روسیه را از زیر دریای سیاه به جنوب اروپا برساند ولی مسكو در مواجهه با اعتراضات بروكسل آن را رها كرده است ، اعلام كردند.

یك گزینه مطرح شده از سوی هردو رهبر گسترش خط لوله پیشنهادی روسیه به داخل تركیه برای عبور گاز از یونان و بالكان به مجارستان است .

نزدیكی اوربان به روسیه بهای سیاسی برای وی داشته است . بسیاری از دیپلماتهای غربی می گویند كه آنها از آنچه كه قرار گرفتن مجارستان در اقمار كرملین است احساس خطر می كنند.

مترجمام 1403 **1917
۰ نفر