۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81515470
T T
۰ نفر
اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر را متوقف كنید

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران، خواستار جلوگیری از اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر شد و گفت: صنعت تایر كشور یك صنعت استراتژیك و حیاتی برای بخش حمل و نقل است بنابراین باید از آن حمایت معقول به عمل آید.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسكندر ستوده در حاشیه بازدید خبرنگاران از كارخانه یزدتایر با بیان اینكه واردات تایرهای سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 151 درصد افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر تولیدكنندگان برای تامین مواد اولیه خود از خارج، باید از ارز آزاد استفاده كنند اما واردكنندگان كه هیچ تعهدی نسبت به محصولات وارداتی خود ندارند، از ارز مبادله ای بهره می گیرند.

به گفته وی، تایرهای وارداتی نه قیمت گذاری می شوند و نه آنكه مسیرهای توزیع و خدمات پس از فروش آن مشخص است لذا مصرف كننده و تولیدكننده داخلی هر دو از این موضوع متضرر خواهند شد.

وی با اشاره به واردات تایر از مبدا چین، اظهار داشت: تایرهای چینی به سبب اینكه با ارز مبادله ای وارد می شوند ضمن آنكه از قیمت ارزان تری نسبت به تایر های ایرانی برخوردارند اما كیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.

مدیرعامل شركت یزدتایر در ادامه خواهان افزایش سطح استانداردهای ملی برای تایید تایرهای وارداتی شد و گفت: تولیدكنندگان داخلی استانداردهای كارخانه ای را برای محصولات خود اعمال می كنند كه این استانداردها سه برابر استانداردهای ملی هستند بنابراین انتظار این است تا استانداردهای ملی در سطح استانداردهای كارخانه ای افزایش یابد تا تایرهای بی كیفیت چینی وارد كشور نشوند.

ستوده با بیان آنكه واردكنندگان تایر با حداقل استانداردها اقدام به واردات می كنند، افزود: تایرهای داخلی به دلیل اینكه با توجه به شرایط جغرافیایی و جاده های كشور طراحی شده اند بهترین عملكرد را در بازار داخلی دارند، ضمن آنكه تایرهای تولید داخلی قابلیت رقابت در بازارهای بین المللی و با بهترین برندهای روز جهان را دارند.

وی به واردات 130 برند تایر از كشور چین اشاره كرد و اظهار داشت: هم اكنون تایرهای چینی با برندهای معروف در حال واردات به كشور است كه برای جلوگیری از این موضوع باید دولت سیاست های حمایتی از صنعت را هرچه سریعتر به اجرا گذارد و سیاست های تعرفه ای معقول را اعمال كند.

این عضو انجمن صنفی صنعت تایر كشور با تاكید براینكه چنانچه برای صنعت تایر چاره اندیشی نشود، با كاهش تولید مواجه خواهد شد، گفت: تولیدات داخل به راحتی می توانند تایرهای مورد نیاز صنعت خودروسازی كشور را تامین كنند.

وی سپس از درخواست انجمن برای افزایش تعرفه واردات تایر خبر داد و گفت: این موضوع هنوز نهایی نشده اما احتمالا در اصلاحیه كتاب قوانین تعرفه ای واردات و صادرات سال 94 لحاظ خواهد شد.

ستوده بر ضرورت تشویق سرمایه گذاران در صنعت تایر كشور تاكید كرد و افزود: برای تشویق سرمایه گذاران باید سود این صنعت از تورم كشور بیشتر باشد چرا كه هم اكنون سود صنعت تایر در مقایسه با تورم در سطح پایین تری قرار دارد لذا سرمایه گذاری در آن بسیار كم است.

وی در ادامه درباره میزان تولیدات شركت یزدتایر، گفت: این شركت هم اكنون حدود 25 هزار و 500 تن تایر تولید می كند كه تا سال آینده این به حدود 27 هزار و 500 تن افزایش خواهد یافت و تا پایان سال 94 میزان تولیدات یزد تایر به 30 هزار تن می رسد.

ستوده با بیان اینكه براساس برنامه ریزی های به عمل آمده كارخانه شماره 2 این شركت با ظرفیت 30 هزار تن در سال بزودی راه اندازی خواهد شد، افزود: در صورت احداث این كارخانه ظرفیت شركت یزدتایر به حدود 60 هزار تن افزایش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر سپس نیاز كشور به تایر را سالانه حدود 330 هزار تن اعلام كرد و گفت: از این میزان حدود 240 هزار تن در داخل تولید می شود كه یزدتایر حدود 10 درصد تولید داخلی را تامین می كند كه این میزان معادل 8 درصد مصرف داخل است.

وی با بیان اینكه مابقی نیاز كشور از طریق واردات تامین می شود، افزود: صنعت تایر كشور در افق1404 باید حدود 700 هزار تن تایر به بازار عرضه كند لذا ظرفیت تولید داخل باید به سه برابر افزایش پیدا كند و این مهم تنها از طریق راه اندازی كارخانه های جدید میسر است.

اقتصام (3) 1574**1558
۰ نفر