۵ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۱
کد خبر: 81518131
T T
۰ نفر
چین برای شركت های بزرگ تولید كننده هواپیما خط و نشان كشید

پكن - ایرنا - شركت هواپیمایی تجاری چین روز سه شنبه اعلام كرد: تولید انبوه هواپیماهای مسافری بومی خود را از اواخر سال جاری میلادی آغاز می ‌كند.

اعلام این خبر پس از آن صورت گرفت كه چین به تازگی، كار مونتاژ نخستین هواپیمای مسافری بومی خود با نام «سی 919» را به پایان رسانده است.

این هواپیمای بزرگ تولید چین قرار است نخستین پرواز آزمایشی خود را در سال جاری میلادی انجام دهد و كارشناسان تحقق این مهم را نوعی خط و نشان كشیدن چین برای شركت های هواپیمایی بزرگی چون ایرباس و بویینگ می دانند.

خبرگزاری چینی «شین هوا» در گزارشی نوشت: شركت های قطعه ساز داخلی چین اوایل ماه جاری میلادی بخش های دم هواپیما و بدنه انتهایی آن را تحویل شركت ملی هواپیمایی این كشور داده اند.

تاكنون سفارش خرید 450 فروند از این هواپیماها توسط 18 خریدار از كشورهای مختلف ارائه شده است.

هواپیمای «سی 919» دومین مدل هواپیمای بزرگ چین است كه با اتكا به توان داخلی طراحی و ساخته می شود.

موتور جدید با مصرف كم، سر و صدای پایین تر، ایجاد آلایندگی كمتر و قابلیت دوام پرواز بیشتر از ویژگی های این هواپیما اعلام شده است.

این هواپیما برای مسافت های كوتاه و متوسط طراحی شده و 38.9 متر طول و 35.8 متر عرض دارد.

كارشناسان چینی معتقدند ورود این هواپیمای به بازار صنعت هوایی می تواند به فروش هواپیماهای بوئینگ 737، ایرباس 320 و ایرباس 319 كه با این هواپیمای چینی در یك شاخه قرار دارند، صدمه بزند.

هواپیمای مسافری «سی 919» كه در دو مدل 168 و 156 نفره ساخته می شود، قرار است با هواپیماهای شركت های بوئینگ و ایرباس در مسافت های متوسط رقابت كند.

بنابر اعلام شركت ایرباس، چین در یك دهه آینده بزرگترین بازار داخلی هوانوردی را از آن خود خواهد كرد.

ایرباس پیش بینی كرد كه چین بین سال های 2014 تا 2033 میلادی، به بیش از پنج هزار و 300 فروند هواپیمای مسافری جدید نیاز داشته باشد كه ارزش كل بازار داخلی چین را به 820 میلیارد دلار می رساند.

انتظار می رود بازار داخلی چین تا 20 سال آینده، 17 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص دهد.

گرچه تحلیلگران معتقدند هواپیمای «سی 919» می‌ تواند در بازار چین سهم قابل توجهی داشته باشد، اما سال ها طول می ‌كشد تا توان رقابت با ایرباس و بوئینگ را بدست آورد.

این هواپیما كه شركت سازنده آن قصد دارد سالانه 150 فروند از آن را تولید كند، با همكاری شركت‌ های خارجی مانند «سافران» فرانسه، «جنرال الكتریك» آمریكا و «آریتكس» اسپانیا ساخته می ‌شود.

دولت چین همچنین در تلاش است تا با معرفی مدل جدید هواپیمای مسافری دو موتوره توربینی خود كه توانایی جابجایی مسافران كمتری را دارد، ضمن جذب مشتریان جدید، یك سوم بازار هواپیماهای توربینی دو موتوره دنیا را بدست آورد.

صنعت هواپیماسازی در كشور پهناور چین در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و این كشور توانست با تولید انواع هواپیماهای كوچك و بزرگ به رقیبی جدی برای كشورهای صاحب نام در صنعت هوانوردی تبدیل شود.

چین پیشتر نیز از همكاری خود با روسیه جهت ساخت هواپیماهای مسافری غول پیكر و دور پرواز خبر داده بود.

این كشور چند سالی است با راه اندازی مراكز پژوهشی، علمی و فنی، همكاری های گسترده ای را با كشورهای مختلف شروع كرده و تلاش دارد برای ساخت محصولات مربوط به صنعت هوا فضا بیشتر از محصولات بومی استفاده كند.

چین پیشتر نیز قراردادی با شركت هواپیمایی خصوصی «هنان ابروی ایركرافت» روسیه منعقد كرد كه بر اساس آن مقرر شد كارخانه این شركت هواپیماسازی تا سال 2018 در شهر «ژنگ ژو» مركز استان «هنان» راه اندازی شود.

آساق*231*1597**1545