۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81523141
T T
۰ نفر
ابهام در اعتبار يك نظرسنجي: حمايت مردم از نخست وزيري چان اوچا

كوالالامپور – ايرنا – نتايج تازه ترين نظرسنجي تايلند نشان مي دهد به رغم كاهش رضايت از دولت كودتا، مردم از نخست وزيري پراپوت چان اوچا حمايت مي كنند.

به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري تايلند، نتايج مركز نظرسنجي بانكوك نشان مي دهد از يكهزار و 158 شركت كننده در اين نظرسنجي، 68.7 درصد اعلام كرده اند در صورتي كه در زمان فعلي قصد راي دادن به يك نامزد نخست وزيري را داشته باشند، انتخاب آنها پرايوت چان اوچا است، 12.6 درصد با نخست وزير وي مخالفت كرده و 18.7 درصد نيز نظر ممتنع داشته اند.

بر اساس اين نظرسنجي، 44.8 درصد از مردم از عملكرد اقتصادي دولت پرايوت چان اوچا راضي بوده اند و آن را بيش از انتظار عنوان كرده اند.

پرايوت چان اوچا كه در ادامه بحران سياسي سال 2013 و 2014 با كودتاي خرداد ماه عليه يينگلوك شيناواترا عملا وي را از صحنه سياسي خارج كرد، اكنون براساس اين نظرسنجي مي تواند بر كرسي نخست وزيري تايلند تكيه زند.

يينگلوك براساس حكم هفتم مي سال گذشته دادگاه قانون اساسي تايلند از كار بركنار شد و دولت به سرپرستي نيواتامرونگ بونسونگپايسان تا 22 ماه مي اداره مي شد.

پرايوت پس از كودتاي 22 ماه مي با تشكيل كميته صلح به رياست خود اداره تايلند را در اختيار گرفت.

كنترل بر رسانه ها، سانسور اينترنت، اعلام حكومت نظامي در سراسر تايلند، منع تجمعات بيش از پنج نفر، دستگيري سياسيون و منتقدان كودتا از جمله اقداماتي بود كه پرايوت پس از در اختيار گرفتن قدرت انجام داد.

وي دو ماه پس از كودتا نيز با تصويب قانوني عفو خود در پي انجام كودتا را براي آينده تضمين و اختيارات زيادي براي خود ايجاد كرد.

پرايوت چان اوچا همچنين در ماه جولاي سال گذشته در يك برنامه از پيش تعيين شده بيشتر نظاميان و افسران پليس را عضو پارلمان كرد و سپس با راي اكثريت اين پارلمان توانست نخست وزيري خود را مستحكم كند و به اين ترتيب از آگوست سال گذشته وي به طور همزمان سه پست فرمانده ارتش، رييس كميته حفظ صلح و نخست وزيري تايلند را در اختيار گرفت.

چان اوچا در اكتبر سال گذشته از پست فرمانده ارتش كناره گيري كرد.

اگر چه وي مدعي شده بود انجام كودتا براي مبارزه با فساد در اين كشور ضرورت داشت، اما اكنون پريچا چان اوچا برادر وي و عضو پارلمان و پانادا ديسكول از اعضاي دفتر نخست وزيري مورد اتهام مفاسد رسواكننده بيشماري قرار گرفته اند.

پرايوت چان اوچا كه هر نوع انتقاد از دولت خود را ممنوع اعلام كرده است، با سابقه بيش از شش ماهه خود در پست نخست وزيري تلاش مي كند با تغيير قوانين و حذف رقيبان احتمالي مانند خانواده شيناواترا زمينه پيروزي در انتخابات نخست وزيري را كه تاريخ آن همچنان مشخص نيست و احتمال دارد سال 2016 برگزار شود، فراهم كند.

آساق**241**1611