۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81532316
T T
۰ نفر

ایجاد كمربند حفاظتی برابر زمین خواران

۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81532316
ایجاد كمربند حفاظتی برابر زمین خواران

اصفهان- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: برای جلوگیری از زمین خواری با صرف هزینه 400 میلیون تومان 127 كیلومتر كمربند حفاظتی برای حفاظت از اراضی ملی در سطح استان ایجاد شده است.

محمدحسین شاملی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: همچنین با اعتبار 59 میلیون تومان در سال جاری 151 هكتاراز منابع طبیعی این استان از دست متصرفان خارج شد.

وی گفت: اولویت اول این اداره كل حفاظت از وضع موجود در برابر تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد در مراتع است.

وی افزود: در سال جاری با اعتبار یك میلیارد و 170 میلیون تومان 423 فقره پرونده تخریب برای یكهزار و 58 هكتار، 33 فقره پرونده عملیات پیشگیری از تصرف و یكهزار و 10 فقره پرونده برای چرای غیرمجاز دام و 14 پرونده قطع درختان عرصه ملی استان اصفهان به نتیجه رسیده است.

وی گفت: همچنین 65 مورد كشف قاچاق چوب و زغال نیز در سطح استان صورت گرفته است.

وی اضافه كرد: به مناسبت روز درختكاری 350 هزار اصله نهال در طول هفته درختكاری در سطح استان بین مردم با نظارت اداره كل منابع طبیعی توزیع می شود و نیز 160 هزار اصله نهال در مناطق بیابانی توسط این اداره كل كشت می شود.

وی خاطرنشان كرد: امكان توسعه كشت گیاهان دارویی در استان تا 9هزار هكتار وجود دارد كه موجب تقویت پوشش گیاهی و نیز درآمد زایی بخش گیاهان دارویی می شود.

به گفته وی این مهم نیازمند تامین اعتبار 27 میلیارد تومانی است.

شاملی با تاكید بر ظرفیت چرای 1.6 میلیون دام در مراتع استان گفت: در سال جاری 2.5 میلیون دام وارد مراتع استان شدند كه این دام مازاد بدلیل بیكاری در استان است.

شاملی تاكید كرد: بسیاری از كشاورزان و یا افراد بیكار به دامداری روی آورده اند.

وی با اشاره به اقدامات صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان در راستای تقویت تشكل ها بهره برداران عرصه منابع طبیعی گفت: این صندوق در سال جاری تا 12 بهمن امسال تعداد 107 مورد تسهیلات به مبلغ 5.7 میلیارد تومان برای تامین نهاده های مورد نیاز اعضا و خرید محصولات فرعی و تجهیز شركت های خدمات مشاوره ای تسهیلات پرداخت كرده است.

مراتع استان اصفهان بالغ بر شش میلیون و 595 هزار و 750 هكتار است . این مرتع سالانه حدود 617 هزار تن علوفه خشك تولید می كند.

7143/ 6022