۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81533556
T T
۰ نفر

جلب مشتري با ترفند حراج برندها در شبكه هاي اجتماعي

۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81533556
جلب مشتري با ترفند حراج برندها در شبكه هاي اجتماعي

تهران - ايرنا - رييس مركز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا با توجه به نزديك شدن به ايام عيد و كلاهبرداري هاي جلب مشتري با ترفند حراج برندها در شبكه هاي اجتماعي، از شهروندان خواست تا در صورت مواجه با موارد مشكوك آن را از طريق سايت پليس فتا به پليس اطلاع دهند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سرهنگ علي نيك نفس از تمام كاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشكوك آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مركز فوريت هاي سايبري، لينك ثبت گزارشات مردمي به پليس فتا اعلام كنند.

وي ادامه داد: اكثر اين پيغام ها در شبكه هاي اجتماعي غير واقعي است و خريداران اين محصولات در صورت پرداخت بهاي كالا مورد نظر، يا به كالاي خود نمي رسند يا كالاي تحويلي به آنها تقلبي و متفاوت با كالاي انتخابي است.

نيك نفس تصريح كرد: اكثر پيغام‌هاي تبليغاتي منتشر شده در شبكه هاي اجتماعي براي حراج نوروزي، داراي شماره هايي ناشناس و بعضا جعلي بوده كه بعد از پيگيري مشخص مي شود اين شماره ها متعلق به فردي غير است، حتي شماره هاي ثابت درج شده در اين صفحات مي تواند شماره هاي اجاره اي باشد.

وي با اشاره به مسدودسازي برخي شبكه هاي اجتماعي خارجي در كشور افزود: مركز توسعه تجارت به هيچ فروشگاه اينترنتي كه در شبكه هاي اجتماعي خارجي فعاليت مي كند مجوز فعاليت نمي دهد و فروشگاههاي داراي نماد اعتماد الكترونيك از مركز توسعه تجارت، نبايد در شبكه هاي اجتماعي خارجي فعاليت داشته باشند.

اين مقام ارشد انتظامي با اشاره به درج مواردي مبني بر اطلاع رساني بانكي، افزود: هيچ يك از بانك ها، در شبكه هاي اجتماعي خارجي عضو نبوده و لينك و درگاهي در اين شبكه ها ندارند.

رييس مركز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا به كاربران شبكه هاي اجتماعي توصيه كرد، حتما براي خريد از فروشگاه هاي اينترنتي داشتن نماد اعتماد الكترونيك را الزامي براي خود بدانند زيرا فروشگاه هاي داراي اين نماد نه تنها تحت نظارت هستند بلكه ملزم به رعايت قوانين هستند.

اين مقام مسوول افزود: در خصوص بسياري از تبليغات حراجي كه در شبكه‌هاي اجتماعي از سوي كاربران ارائه شده، بايد گفت اين افراد را مي توان دست فروشان فضاي مجازي ناميد كه نمي توان به صورت كامل به آنها اعتماد كرد.

وي تاكيد كرد: همانگونه كه شما در فضاي حقيقي هنگام خريد از فروشگاه معتبر مطمئن تر از دست فروشان هستيد، در فضاي سايبر نيز همانگونه است. اطمينان شما بايد به فروشگاه هاي رسمي و داراي نماد اعتماد الكترونيك بيشتر از دست فروشان اين فضا باشد.

اين كارشناس انتظامي با بيان اينكه برخي كاربران براي خريد فقط به تبليغات بسنده مي كنند، گفت: اين امر باعث شده تا گردانندگان سايت هاي فروشگاهي بدنبال تبليغات اغوا كننده باشند و در اين امر بسياري از قوانين كشور را ناديده بگيرند.

رييس مركز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا ادامه داد: متاسفانه دستفروشان فضاي سايبر براي فروش كالا و خدمات خود تبليغات فراوان مي كنند تا كاربران فضاي سايبر را مشتاق خريد كالا و خدمات خود كنند، كاربران فريب اين تبليغات را نخورند و در صفحات شبكه هاي اجتماعي خارجي به دنبال خريد نباشند.

نيك نفس تاكيد كرد: يكي از ترفندهاي فروشندگان كالا و خدمات در شبكه هاي اجتماعي، فروش كالا و خدمات ممنوعه يا مغاير با شئونات جامعه است زيرا در صورت ارسال نشدن كالا يا خدمات براي كاربر، احتمال مراجعه كاربر به محاكم قضايي براي شكايت كم است، بنابراين اين افراد به راحتي در فضا سايبر اعمال مجرمانه خود را ادامه مي دهند.

وي افزود: براي جلوگيري از فعاليت اين افراد در فضاي سايبر و پاك سازي اين فضا و شفاف شدن تجارت آنلاين، كاربران بايد در برخورد با اين مجرمان شكايت كنند تا زمينه هاي جمع آوري اين افراد فراهم شود.

اجتمام(1) ** 9105 ** 1071
۰ نفر