۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81534762
T T
۰ نفر
دیپلمات پاكستانی: عربستان بیش از كمك نظامی پاكستان، به همكاری ایران نیاز دارد

اسلام آباد – ا یرنا – سفیر پیشین پاكستان در امارات متحده عربی و كارشناس ارشد مسایل خاورمیانه معتقد است عربستان سعودی برای مقابله با تهدید نفوذ احتمالی گروه تروریستی داعش به این كشور، بیش از آنچه به فكر استفاده از نیروی نظامی پاكستان باشد، باید به فكر تقویت روابط و همكاری با ایران باشد.

سید قیصر حسین Sayed Qaiser Hussain كه بعد از پایان ماموریت خود به عنوان جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش پاكستان، به عنوان سفیر این كشور در امارات متحده عربی منصوب شد، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از سفر هفته گذشته نخست وزیر پاكستان به ریاض، این روزها در برخی رسانه های پاكستانی و بین المللی، اخبار و گزارش هایی مبنی بر درخواست عربستان سعودی از پاكستان برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر به آن كشور برای مقابله با تهدید احتمالی داعش منتشر شده است.

وی در این باره گفت: بخش عمده ای از نیروهای نظامی پاكستان درگیر مبارزه با شبه نظامیان و تروریست ها در مناطق مختلف این كشور هستند و در صورتی كه درخواست ریاض از اسلام آباد برای اعزام نیروهای بیشتر به عربستان سعودی صحت داشته باشد، پاكستان در شرایطی نیست كه بتواند به آن كشور نیرو اعزام كند ضمن اینكه مردم پاكستان هم موافق چنین اقدامی نیستند.

این كارشناس ارشد مسایل خاورمیانه گفت: پاكستان باید در زمینه همكاری های خود با عربستان سعودی به ویژه در زمینه اعزام احتمالی نیروهای بیشتر به آن كشور، كاملا با احتیاط رفتار كند و نباید خود را در جریان اختلافات و تنش های داخلی در عربستان دخالت دهد.

پایگاه اینترنتی شبكه تلویزیونی نبأ چندی پیش و قبل از سفر اخیر نواز شریف به ریاض، گزارش داد یك فعال اجتماعی سعودی بنام مجتهد در صفحه شخصی خود در توییتر فاش كرد كه 100 هزار نظامی پاكستانی برای دفاع از دولت عربستان دربرابر تهدیدهای خارجی و شورش های داخلی، در این كشور مستقر شده اند.

این دیپلمات بازنشسته پاكستان با بیان اینكه كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعتماد چندانی به نیروهای نظامی خود ندارند و به همین دلیل است كه در مواقع بحران دست به دامن كشورهای دیگر می شوند، بدون اشاره به نام كشور خاص، تصریح كرد: پاكستان در گذشته در برخی موارد اقدام به كمك نظامی به كشورهای حاشیه خلیج فارس كرده است.

سفیر پیشین پاكستان در امارات متحده عربی، دلیل حضور شخص ملك سلمان پادشاه عربستان سعودی در فرودگاه ریاض و استقبال ویژه او از نواز شریف در جریان سفر اخیر وی به ریاض گفت: دلیل این استقبال ویژه آن است كه عربستان در شرایط كنونی بیش از گذشته به كمك های نظامی پاكستان احساس نیاز می كند اما به نظر من بهتر است ریاض به فكر كمك گرفتن از اسلام آباد برای بهبود روابطش با تهران باشد.

سید قیصر حسین با اشاره به نگرانی عربستان سعودی از نفوذ تروریست های داعش در آن كشور گفت: داعش امروز به تهدیدی منطقه ای و حتی فرامنطقه ای تبدیل شده است و عربستان سعودی بهتر است برای مقابله با این تهدید، به فكر فراموش كردن نگرانی بی مورد از ایران و تقویت روابط و همكاری ها با این كشور باشد.

وی گفت كه پاكستان اگرچه در شرایطی نیست كه بتواند به عربستان نیروهای نظامی بیشتری اعزام كند، اما ریاض می تواند روی كمك پاكستان برای كمك به بهبود روابط با تهران و ایجاد زمینه اتحاد بیشتر میان كشورهای منطقه حساب كند.

این كارشناس و تحلیل گر مسایل خاورمیانه اظهار داشت: مطلوب ترین حالت این است كه یك ائتلاف منطقه ای متشكل از ایران و عربستان سعودی با حمایت كشورهای حاشیه خلیج فارس و پاكستان برای مقابله با تهدید گسترش دامنه نفوذ گروه تروریستی داعش در منطقه شكل بگیرد.

نخست وزیر پاكستان كه هفته گذشته برای انجام نخستین دیدار رسمی خود از ریاض بعد از پادشاهی ملك سلمان، به عربستان سعودی سفر كرده بود، در فرودگاه ریاض مورد استقبال شخص پادشاه قرار گرفت؛ اقدامی كه كمتر در مورد میهمانان خارجی ریاض انجام می شود.

رسانه های پاكستان و برخی رسانه های منطقه با پرداختن به استقبال ویژه پادشاه عربستان سعودی از نواز شریف، آن را بی دلیل ندانستند و نوشتند كه ریاض قصد دارد اسلام آباد را برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر به عربستان سعودی برای سركوب مخالفان داخلی و مقابله با تهدیدهای خارجی به ویژه برای مقابله با نفوذ گروه تروریستی داعش به خاك عربستان، تحت فشار قرار دهد.

آساق*3**272**1723