۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱:۴۷
کد خبر: 81535484
T T
۰ نفر

پوتين قانون تاسيس بانك توسعه بريكس را امضا كرد

۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱:۴۷
کد خبر: 81535484
پوتين قانون تاسيس بانك توسعه بريكس را امضا كرد

تهران-ايرنا- ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه روز دوشنبه قانون مربوط به توافقنامه تاسيس بانك توسعه گروه بريكس را امضا كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از بخش عربي پايگاه خبري راشاتودي روسيه، پيش از امضاي قانون تاسيس بانك توسعه كشورهاي عضو بريكس، مجلس نمايندگان روسيه (دوما) توافقنامه تاسيس اين بانك را در تاريخ 20 فوريه (اول اسفندماه جاري) تصويب كرده بود.

سران كشورهاي عضو گروه بريكس (روسيه، چين، هند، آفريقاي جنوبي و برزيل) در ماه ژوئن سال 2014 ميلادي براي تاسيس بانك توسعه كشورهاي عضو اين پيمان با وديعه اي 100 ميليارد دلاري توافق كردند.

بانك توسعه بريكس قرار است سرمايه گذاري هاي زيربنايي را در كشورهاي عضو اين پيمان عهده دار شود.

وزارت امور مالي روسيه پيش بيني كرده است كه بانك توسعه بريكس فعاليت هاي خود را عملا در پايان سال 2015 آغاز كند.

شهر اوفا روسيه در تابستان پيش رو اولين نشست هيات امناي بانك توسعه بريكس را ميزباني خواهد كرد.

بريكس (BRICS) نام گروهي به رهبري قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور است و از به هم پيوستن حروف اول نام انگليسي كشورهاي عضو برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي تشكيل شده‌است. در ابتدا نام اين گروه بريك بود اما پس از پيوستن آفريقاي جنوبي، به بريكس تغيير نام يافت. هرچند اعضاي گروه بريكس همگي به غير از روسيه در رده كشورهاي در حال توسعه يا اقتصادهاي در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطه اقتصادهايي با رشد پرشتاب و فراگير و نفوذ تأثيرگذار بر امور جهاني و منطقه‌اي از ديگر كشورها متمايز مي‌شوند.

بريكس نمايانگر نيمي از جمعيت جهان است و 28٪ قدرت اقتصادي دنيا را در اختيار دارد.

شبس**9241**1613