۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱
کد خبر: 81535973
T T
۰ نفر

تولید انبوه گرافن برای ساخت رایانه

۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱
کد خبر: 81535973
تولید انبوه گرافن برای ساخت رایانه

تهران - ایرنا -محققان هلندی بعد از سه سال تحقیق روی رشد گرافن روی زیرلایه اكسید مس، موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه گرافن شدند.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گرافن به دلیل خواص منحصر به فرد خود می‌تواند برای ساخت رایانه ها و حسگرهای سریع مورد استفاده قرار گیرد، به همین دلیل به آن ماده جادویی گفته می‌شود. تولید انبوه گرافن همیشه با چالش‌هایی روبرو بوده است. محققان دانشگاه گرونینگن مقاله‌ای در نشریه Nano Letters منتشر كرده‌اند كه می‌تواند به هموارتر شدن مسیر تولید انبوه گرافن كمك كند.

استفان گوتاردی از محققان این پروژه گفت : یافتن زیرلایه مناسب برای گرافن همیشه چالش‌برانگیز بوده است؛ زیرلایه‌ای كه هم خواص گرافن را حفظ كند و هم امكان تولید انبوه آن را فراهم كند.

وی افزود : در روش CVD، با تبخیر متان و لایه‌نشانی آن روی زیرلایه‌ای كه خاصیت كاتالیستی دارد، می‌توان گرافن تولید كرد. در این روش از فلزات عناصر واسطه به عنوان زیرلایه استفاده می‌شود، اما این فلزات با گرافن واكنش داده و موجب تغییر برخی خواص آن می‌شوند.

برای این كه این ویژگی‌های منحصر به فرد دست‌نخورده باقی بمانند، باید بعد از رشد گرافن روی فلزات واسطه، آن‌ها را به زیرلایه دیگری منتقل كرد تا برهمكنش میان زیرلایه و گرافن انجام نشود.

اما این كار موجب سوختن گرافن می‌شود. گاهی نیز موجب بروز نقص‌های ساختاری در آن می‌شود. با این وجود برخی محققان سعی می‌كنند تا رشد گرافن روی فلزات واسطه را بهبود دهند كه این كار عموماً با استفاده از فویل مس انجام می‌شود.

مایك استور از محققان این پروژه افزود: زمانی كه ما روی نمونه‌های گرافن رشد یافته بروی مس تحقیق كردیم، به نكات عجیبی برخوردیم. مشاهدات ما حاكی از آن بود كه روی سطح مس اندكی اكسید مس وجود دارد. گرافنی كه روی اكسید مس رشد كرده بود از شرایط بسیار خوبی برخوردار بود و از آنجایی كه اكسیدهای فلزی برهمكنشی با گرافن ندارند در نتیجه خواص آن را تغییر نمی‌دهند. این یافته‌ جالب توجه اهمیت زیادی دارد.

محققان طی سه سال گذشته این موضوع را بررسی كردند و موفق به رشد گرافن روی فویل‌های اكسید مس شدند. این دستاورد محققان می‌تواند مسیر تولید انبوه گرافن را هموارتر كند.

علمی **1354**1599
۰ نفر