۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸
کد خبر: 81538567
T T
۰ نفر

آچار مرگ در دست برخي تعميركاران

۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸
کد خبر: 81538567
آچار مرگ در دست برخي تعميركاران

روزنامه خراسان شمالي در شماره روز پنجشنبه، بيست و يكم اسفندماه 93 خود، در گزارشي از نابساماني هاي بخش خدمات خودروي، از كارنابلدي تعميركاران گرفته تا عدم پايبندي نمايندگي شركت هاي خودروساز به ضمانت نامه ها انتقاد كرده است.

اين نشريه محلي در صفحه حوادث خود چنين آورده است: تخلفات صنفي از جمله كم فروشي و گران فروشي در استان مورد اعتراض بسياري از مصرف كنندگان قرار مي گيرد اما اين اعتراضات بيشتر تنها در حد اعتراض شفاهي به متخلفان و يا شكوه و گلايه به رسانه هاست و مردم كمتر حقوق خود را از راه هاي قانوني پي گيري مي كنند. تخلفات برخي تعميرگاه هاي اتومبيل و اصناف مربوط به خودرو مانند فروشگاه هاي لوازم يدكي و نمايندگي هاي مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمونه هايي از اين تخلفات هستند كه گاهي موجب بروز سوانح رانندگي و خطرات جدي نيز براي مصرف كننده مي شوند تا جايي كه شايد باعث به خطر افتادن جان برخي از شهروندان شوند.



سوء استفاده از اعتماد مشتري

يكي از رانندگان تاكسي هاي برون شهري دراين رابطه به خبرنگار ما مي گويد: 6 ماه قبل خودرويم را براي تعمير سيبك فرمان به تعميرگاهي در بجنورد بردم و تعميركار تشخيص داد يكي از قطعات اين قسمت بايد تعويض شود. او 2 قيمت متفاوت براي 2 نمونه از اين قطعه با كيفيت هاي مختلف اعلام كرد. من هم از او خواستم خودش نمونه اي را كه كيفيت بيشتري دارد انتخاب كند كه متاسفانه بعد از حدود يك ماه پس از سانحه رانندگي كه به علت خرابي همين قطعه اتفاق افتاد، متوجه شدم تعميركار با وجود اين كه هزينه نمونه گران تر را از من گرفته بود، نمونه ارزان تر و بي كيفيت را در خودرو استفاده كرده است.



تعهدات ضمانت نامه اجرا نمي شود

يكي ديگر از رانندگان خودروهاي سواري كه بيشتر در شهر با خودرويش تردد مي كند از نمايندگي مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرويش گلايه و اظهار مي كند: نمايندگي نسبت به خدمات پس از فروش و تعهداتي كه در ضمانت نامه خودرو متقبل شده، خدمات مناسبي ارائه نمي دهد و جوابگوي خريداران نيست.



تعميركاران غير حرفه اي

يكي از رانندگان تاكسي درون شهري هم نسبت به غير حرفه اي بودن بسياري از تعميركاران خودرو گلايه مند است و در اين مورد به خبرنگار ما مي گويد: خيلي از تعميركاران خودرو افراد جواني هستند كه بعد از كمتر از يك سال يا شايد 6 ماه شاگردي در مكانيكي، اقدام به راه اندازي تعميرگاه اتومبيل كرده اند. وي مي افزايد: اغلب اين تعميركاران جوان تخصص كافي در تعميرات خودرو ندارند و در بسياري از موارد خسارت هاي سنگيني به خودرو وارد مي كنند. موضوعي كه رئيس اتحاديه تعميركاران خودروي شهرستان بجنورد نيز آن را تاييد مي كند و در مورد آن به مردم هشدار مي دهد.

«رازيان» در گفت و گو با خبرنگار ما مي گويد: متأسفانه برخي از تعميركاران خودرو در رفع يكسري ايرادات فني خودرو به ويژه خودروهاي خارجي تخصص كافي ندارند اما تعميرات اين خودروها را نيز بر عهده مي گيرند و در بسياري از موارد به آن ها خسارت وارد مي كنند.



اجاره بالاي مغازه، دليلي براي كم فروشي

وي با بيان اين كه در سال 93 تاكنون حدود 300 شكايت از تعميركاران خودرو در شهرستان بجنورد از سوي مشتريان به اتحاديه رسيده است، ادامه مي دهد: در برخي موارد هم كيفيت پايين لوازم يدكي كه معمولاً اجناس چيني يا تقلبي هستند، موجب بروز ايرادات فني در خودرو و بروز حادثه هاي مرگبار براي راننده مي شود. «رازيان» برخي از كم فروشي ها و استفاده از اجناس بي كيفيت با قيمت پايين و محاسبه قيمت اجناس باكيفيت براي مشتري از سوي عده اي از تعميركاران را نيز به دليل وضعيت نامطلوب درآمد آن ها و اجاره بهاي سنگين مغازه‌ها عنوان مي كند.



تعميركاران با تجربه در سايت قرار مي گيرند

به گفته وي، اتحاديه تعميركاران خودروي بجنورد براي مشخص كردن تعميركاران با تجربه و خوشنام، به زودي فهرست تمامي تعميركاران و درجه كيفي خدمات فني آن ها را در سايت اين اتحاديه قرار خواهد داد تا شهروندان و مسافران با آگاهي از سطح توانايي ها و تخصص فني و حرفه اي تعميركاران، براي تعمير خودرو به آن ها مراجعه كنند.



102پرونده در سال93 براي تعميركاران

مديركل تعزيرات حكومتي استان خراسان شمالي در ارتباط با تخلفات تعميركاران خودرو و مشاغل مربوط به آن مي گويد: از ابتداي سال 93 تاكنون 102پرونده در تعزيرات حكومتي استان در ارتباط با تخلفات تعميركاران خودرو و مشاغل مربوط به آن مانند صافكاري ها، فروشگاه هاي لوازم يدكي و نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش خودرو تشكيل و مورد رسيدگي قرار گرفته است.



عدم تعهد به ضمانت نامه در صدر شكايت هاست

«داريوش جودكي» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار مي دارد: متخلفان اين 102 مورد كه براي آن ها در تعزيرات حكومتي استان پرونده تشكيل شد همگي به پرداخت خسارات وارد شده به مصرف كنندگان شاكي و در مجموع پرداخت 163 ميليون و 971 هزار و 972 ريال جريمه نقدي محكوم شدند.به گفته وي، عمده تخلفاتي كه طي امسال در اين ارتباط از سوي استفاده كنندگان خودروها به تعزيرات حكومتي استان گزارش و نسبت به آن ها شكايت شده است مربوط به عدم تعهد نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش خودرو نسبت به ضمانت نامه‌هاست.«جودكي» در اين باره مي گويد: مطابق ماده 58 قانون كم فروشي مصوب سال 1386، انجام ندادن خدمات پس از فروش در دوره ضمانت توسط شركت متعهد، كم فروشي محسوب مي شود و بر اساس قانون متخلف در اين زمينه محكوم به پرداخت خسارت و جريمه ماده 58 قانون كم فروشي خواهد شد.



به تعميرگاه هاي معتبر مراجعه كنيد

مديركل تعزيرات حكومتي خراسان شمالي با بيان اين كه تمامي نمايندگان مجاز ملزم به رعايت اين قانون هستند تصريح كرد: مصرف كنندگان خودرو به طور حتم به تعميرگاه هايي كه داراي پروانه معتبر و مورد تاييد نظام صنفي هستند مراجعه و سعي كنند تعمير خودروهاي شان را به تعميركاران متعهد و خوشنام بسپارند. با توجه به نزديك شدن به تعطيلات نوروزي و آغاز مسافرت ها خانواده ها اين روزها خودروهاي خود را براي مسافرت آماده مي كنند و يا هنگام مسافرت ممكن است خودرويشان به تعمير نياز داشته باشد و اين يعني در اين ايام نياز مردم به تعميركاران خودرو بيش از هر زمان ديگري است و اندك تعميركاران متقلب مي توانند از اين فرصت بيش از گذشته سوء استفاده كنند بنابراين لازم است دستگاه هاي نظارتي در اين ايام نظارت هاي خود را بيشتر كنند تا از بروز حوادثي كه به واسطه طمع برخي افراد سودجو ممكن است رخ دهد پيشگيري شود. ك/1

5132