۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۰۴
کد خبر: 81540180
T T
۰ نفر
پنج كشور آفريقايي سازمان مبارزه با تروريسم تاسيس مي كنند

الجزاير - ايرنا - پنج كشور ساحلي آفريقا شامل مالي، نيجريه، چاد، بوركينافاسو و موريتانيا در نشست كارشناسان امنيتي كشورهاي 'ساحل صحرا' در نواكشوت پايتخت موريتاني، خواستار تاسيس سازماني امنيتي براي مبارزه با تروريسم شدند.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از رسانه هاي الجزاير، كارشناسان پنج كشور آفريقايي در نشست خود، خواستار تامين مالي و تمهيدات لازم براي تاسيس مركزي به منظور بررسي و جمع آوري اطلاعات امنيتي و تبادل آنها بين كشورهاي عضو به مركزيت نواكشوت شدند.

اين گزارش حاكي است كه بزودي گزارش ويژه اي در رابطه با اين موضوع براي بررسي در دومين نشست وزيران كشورهاي عضو اين سازمان در نيجريه ارايه خواهد شد.

در اين نشست امنيتي، كارشناساني از كشورهاي مالي، نيجريه، چاد، بوركينافاسو و موريتانيا و نيز نمايندگاني از اتحاديه اروپا، فرانسه و آمريكا حضور خواهند داشت .

وزير كشور موريتانيا پيشتر در سخنراني در سي و دومين دوره نشست شوراي وزيران خارجه عرب تاكيد كرده بود كه موريتاني به دليل موقعيت جفرافيايي و قرار گرفتن در منطقه ساحلي صحرا، در معرض تهديدهاي امنيتي و فعاليت گروه هاي تروريستي و شبكه هاي قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مهاجرت غير قانوني قرار دارد .

كشورهاي ساحلي آفريقا به دليل فعاليت گروه هاي تروريستي از جمله القاعده در مراكش، گروهاي توحيد و جهاد در موريتانيا و الجزاير، المرابطون در مالي و نيجر و گروه بوكوحرام در نيجريه و اخيرا نيز گروه تروريستي داعش و انصار الشريعه در ليبي، به يكي از ناامن ترين مناطق جهان تبديل شده اند.

پيش از اين نيز دولت هاي نيجريه، چاد و كامرون با ارايه پيش نويس قطعنامه اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، خواستار تشكيل صندوق سپرده اي براي مبارزه با تروريست هاي بوكوحرام در آفريقا و كمك نظامي و اطلاعاتي جامعه بين المللي در اين خصوص شده بودند.

گروه تروريستي بوكوحرام كه از شاخه هاي القاعده در آفريقا است و بيشترين فعاليت را در اين منطقه دارد، از حدود شش سال پيش تحركات و اقدامات تروريستي را در نيجريه آغاز كرد و سپس حملات خود را به خارج از مرزهاي نيجريه و به كشورهاي كامرون، نيجر و چاد گسترش داد. تاكنون هزاران نفر بر اثر حملات تروريستي اين گروه در نيجريه جان باخته اند.

بوكوحرام از اواسط سال 2014 مناطق وسيعي از سه ايالت را در شمال شرقي نيجريه اشغال كرده و هراس دولت اين كشور را درباره از دست دادن كنترل بر اين مناطق برانگيخته است. اخيرا بوكوحرام همبستگي خود را با تروريست هاي تكفيري داعش اعلام كرده است .

**خاورم*472*1653**1651