۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81544567
T T
۰ نفر

ماهيگيري اصناف فاقد مجوز از آب گل آلود بازار زنجان

۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81544567
ماهيگيري اصناف فاقد مجوز از آب گل آلود بازار زنجان

زنجان - ايرنا - چهار هزار واحد صنفي فاقد مجوز با اطلاع اتاق اصناف از آب گل آلود بازار زنجان ماهيگيري مي كنند.

هر سال با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال مردم در گير‌ و‌ دار خريد نوروزي و تامين مايحتاج عيد هستند.

در حاليكه شهر با ازدحام و شلوغي جمعيت تشنه خريد در خيابانها و بازارهاي اصلي مواجه است برخي اين فرصت را زماني براي كسب روزي حلال و برخي ديگر سودجويي براي رسيدن به سود بيشتر مي دانند.

استان زنجان صاحب 35 هزار واحد صنفي است كه توانايي تامين تمام اقلام مورد نياز شهروندان را دارد اما در اين ميان هستند واحدهاي صنفي‌ كه به رغم فعاليت تجاري، فاقد هرگونه مجوز رسمي از دستگاه هاي متولي همچون اتاق اصناف هستند.

عدم برخورداري اين واحدهاي صنفي از مجوزهاي رسمي نام آنان را از ليست بازرسي و نظارت بازرسان دستگاه‌هاي نظارتي نيز حذف مي كند و آنان اين فرصت را پيدا مي كنند كه در مقابل مطالبات مردم اقدامات غير قانوني همچون گرانفروشي، تقلب و فروش جنس جعلي به جاي اصل انجام مي دهند.

اين واحدها اغلب فاقد فاكتور هستند و در مقابل تقاضاي صدور فاكتور از جانب مشتري اقدام به دريافت فاكتور از واحد صنفي همجوار خود مي كنند.

در اين ميان برخي از واحدها نيز از قبل فاكتورهايي فاقد كد معتبر تهيه كرده اند و در قبال جنس فروخته شده فاكتور صادر مي كنند.

اين در حالي است كه رييس اتاق اصناف استان زنجان از وجود چهار هزار واحد صنفي فاقد مجوز در اين استان خبر مي دهد و زمان برخورد با آنها را پس از پايان سال 94 اعلام مي كند.

به نظر مي رسد يك سال مدت مناسبي هم براي دريافت مجوز و هم سودجويي تا حد امكان از غفلت مسوولان باشد

و اين واحدها بدون هرگونه نظارتي اقدام به فعاليت غيرقانوني كنند و مطالبات مشتريان را با منافع شخصي گره بزنند.

درحاليكه بيش از هفت ماه از فعاليت غير قانوني برخي از اين واحدهاي صنفي فاقد مجوز سپري مي شود متوليان تا پايان سال 94 سكوت را پيشه مي كنند تا دست سوداگري اين متخلفان براي چپاول مردم باز باشد.

رحيم حاج نايبي رييس اتاق اصناف استان زنجان يكي از ماموريت هاي اصلي اين اتاق را برخورد جدي با واحدهاي صنفي فاقد مجوز اعلام مي كند اين در شرايطي است كه اين واحدها پس از چندين ماه فعاليت هنوز به فعاليت غير قانوني خود ادامه مي دهند.

يكي از خريداران كيف و كفش در نخستين روز خريد نوروزي خود گفت: قيمتها با كيفيت آن مطابقت ندارد.

شهناز اسدي افزود: تاكنون در هيچ يك از خريدها فروشندگان فاكتور صادر نكرده اند.

يكي ديگر از خريداران اظهاركرد: از اينكه واحد صنفي داراي مجوز باشد و يا نباشد اطلاعي ندارم و يك جنس با همان كيفيت در هريك از واحدهاي صنفي تفاوت قيمت دارد و هيچكدام قيمت واحدي ندارند.

يلدا مهديزاده خاطرنشان كرد: اگر نظارتها جدي باشد چنين تفاوت قيمتي در واحدها مشاهده نمي شود و تاكنون هم هيچ فرشنده اي در قبال خريد براي وي فاكتور خريد صادر نكرده است.

مديركل تعزيرات حكومتي استان زنجان نيز گفت: بر اساس قانون 27 نظام صنفي واحدهايي كه پروانه كسب ندارند توسط اتحاديه ها معرفي و به طور مستقيم از سوي آنها با كمك نيروي انتظامي پلمپ مي شوند.

مرتضي مميزي افزود: وظيفه اتاق اصناف و اتحاديه مربوطه رسيدگي به اين موضوع است.

وي يادآورشد: بر اساس آمار موجود بيش از 30 درصد اصناف بدون پروانه كسب فعاليت مي كنند.

تعزيرات حكومتي استان زنجان نيز با اطلاع از وجود واحدهاي صنفي فاقد مجوز اقدامي براي تذكر و هشدار دادن به اين واحدهاي صنفي، اتاق اصناف و اتحاديه هاي مربوطه نكرده است.

مميزي يادآورشد: مسووليت رسيدگي به اين موضوع از وظايف تعزيرات نيست.

7325/6085