۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵
کد خبر: 81544765
T T
۰ نفر
ارتباط مكانيزه دادگستري كرمان با مراجع انتظامي برقرار شد

كرمان - ايرنا - ارتباط مكانيزه دادگستري كل استان با مراجع انتظامي با حضور دادستان كرمان، فرمانده انتظامي و روساي پليس هاي تخصصي استان كرمان برقرار شد.

به گزارش ايرنا معاون دادگستري كل استان كرمان روز سه شنبه در آيين افتتاح اين طرح گفت: از پنج سال قبل راه اندازي سيستم اينترانت در كشور و تمامي استان ها در قوه قضاييه مورد توجه قرار گرفت و اين سيستم راه اندازي شد.

محمد صادق شجاعي با اشاره به اينكه در حال حاضر 370 شعبه قضايي به صورت مكانيزه خدمات ارايه مي دهند ادامه داد: در دو سال اخير در رابطه با ايجاد ارتباط بين سازمان هايي از جمله پزشكي قانوني، ثبت اسناد و املاك، زندان ها و ساير سازمان هايي كه مكاتبات زيادي با دستگاه قضايي دارند اقدام شده است.

وي خاطرنشان كرد: بيشترين مكاتبات قوه قضاييه با نيروي انتظامي است كه در اين راستا از يك سال قبل ايجاد ارتباط مكانيزه بين اين دو دستگاه مد نظر قرار گرفته بود.

وي گفت: با راه اندازي سيستم مديريت پرونده قضايي 70 تا 80 درصد حجم اوراق قضايي كاهش مي يابد.

معاون آمار و انفورماتيك دادگستري كل استان كرمان گفت: مرحله آزمايشي سيستم مديريت پرونده قضايي به خوبي انجام شده و مشكلي نداشته ايم.

به گفته وي در سال 93 حدود 480 هزار پرونده وارد دستگاه قضايي استان كرمان شده كه با احتساب 160 هزار پرونده وارده به شوراهاي حل اختلاف آمار پرونده هاي سازمان قضايي و دادگاه روحانيت بالاي 650 هزار پرونده به دستگاه قضايي وارد شده است.

وي خاطرنشان كرد: با راه اندازي سيستم مديريت پرونده قضايي و با تدبير قضات و همت ناجا روند رسيدگي به پرونده ها تسهيل شده و براي همكاران قضايي و انتظامي رفاه ايجاد مي شود.

شجاعي گفت: به طور متوسط روزانه بيش از دو هزار نفر در ساختمان ستادي دادگستري كل استان و بيش از دو هزار و 500 نفر در دادسرا حضور مي يابند كه پيش بيني مي شود با راه اندازي مديريت پرونده قضايي، اين ميزان به يك پنجم كاهش يابد.

معاون آمار و انفورماتيك دادگستري استان كرمان ادامه داد: در راستاي اين موضوع دفاتر خدمات قضايي نيز در مركز استان راه اندازي شده و بزودي در تمامي حوزه هاي قضايي راه اندازي مي شود.

وي گفت: در بيشتر از 80 درصد مراجعات به دستگاه قضايي، نيازي به حضور فيزيكي افراد نيست و با راه اندازي اين سيستم طرفين دعوا و وكلا مي توانند مكاتبات و لوايح را به صورت الكترونيك به شعب قضايي ارسال كنند.

معاون برنامه ريزي و توسعه منابع انساني دادگستري كل استان كرمان گفت: در حوزه ابلاغ اوراق قضايي با وجود تلاش هاي دستگاه قضايي و نيروي انتظامي به دليل حجم زياد و مشكلات در نشاني افراد، رضايت مردم حاصل نشده است.

وي تاكيد كرد: با اجرايي شدن قانون آيين دادرسي از اول تيرماه سال آينده تمامي افراد بايد نشاني الكترونيكي خود را ارايه دهند.

در نخستين گام پنج كلانتري شهر كرمان به سيستم ارتباط مكانيزه با دادگستري استان كرمان متصل شدند.

7440/3028