۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81545828
T T
۰ نفر
چین بی اعتنا به تقابل آمریكا در تاسیس بانك زیرساخت آسیا راسخ است

پكن - ایرنا - ابتكار چین برای ایجاد بانك سرمایه گذاری زیرساخت آسیا موسوم به «آ.ال.ال.بی» بیش از هر كشوری با مقاومت آمریكا روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، آمریكایی ها كه رویه تصمیم سازی در این بانك را فاقد شفافیت لازم می دانند، به طور آشكارا از كشورهای دیگر به خصوص اروپایی ها خواسته اند از پیوستن به این بانك و سرمایه گذاری در آن خودداری كنند.

اما چین در مقابل می گوید: مشخصا در ایجاد بانك راسخ است و از چندین سال قبل در اندیشه تاسیس آن بوده است.

انگلیس نزدیكترین هم پیمان آمریكا بی اعتنا به این درخواست ها و به رغم مخالفت های آمریكا خواستار ورود به بانك به عنوان عضو موسس آن شده است.

چند كشور آسیایی و اروپایی از جمله ایتالیا ، فرانسه و آلمان هم برای ورود به بانك ابراز تمایل كرده اند.

خبرگزاری شین هوا گزارش كرده كه چشم انداز روشنی برای این بانك كه چین متعهد شده بالغ بر 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری ابتدایی این طرح را بر عهده بگیرد، وجود دارد.

رسانه های چین كار تبلیغاتی گسترده ای را آغاز كرده اند و بررسی ها نشان می دهد كه از دید چین كشوری نظیر آمریكا با شرایط مالی و بدهی های فراوان فاقد قابلیت های لازم برای جلوگیری از این اقدام چین را دارد.

روزنامه 'گلوبال تایمز' می نویسد: چین در این رقابت پیروز خواهد شد و قدرت این كشور همچنان فزاینده است و چین آینده روشنی برای بانك ترسیم می كند.

از دیدگاه پكن ایجاد این بانك اقدامی برای رویارویی دو كشور نیست اما این ابتكار ممكن است یك تدبیر مقابله جویانه برای مهار راهبردهای آسیایی آمریكا باشد و به همین سبب واشنگتن با آن مخالفت می كند.

چین به دنبال ایجاد یك كمربند امن اقتصادی و تقویت حضور خود در جامعه بین المللی است و در این راستا همچنان بی اعتمادی های آمریكا را مانع خود می بیند.

'گلوبال تایمز' از ارگان های حزب حاكم می نویسد: ما مستقل و براساس اصول و روش های خود پیشرفت می كنیم و با دنیا در تعامل هستیم.

این روزنامه می افزاید كه به رغم مخالفت های آمریكا پیشنهاد ایجاد بانك وقتی مطرح شد 21 كشور عضو موسس آن شده اند اما آمریكا هنوز علاقه ای به آن نشان نمی دهد.

چین ایجاد بانك را یك دیپلماسی با جنبه های مثبت برای خود می داند ولی بعید است این روند باعث تنش میان این كشور و آمریكا نشود اگرچه باعث افزایش همكاری اروپا و آسیا خواهد شد.

چین برای توسعه اقتصادی خود و تعامل فزاینده تجاری با دنیا می خواهد این طرح را اجرایی كند و همچنان بازشدن بانك را به معنای گشایش دروازه تازه همكاری های دو قاره تعریف می كند.

پكن از ایجاد این بانك با عنوان ابتكار « یك كمربند، یك مسیر» یاد می كند و آن را باب تازه ای در دیپلماسی اقتصادی و تجاری می داند.

این كشور می خواهد بازیگر یك نقش قوی در عرصه بین المللی باشد.

گلوبال تایمز می نویسد كه آمریكا با راهبردهایش مشكل ساز شده ولی چین برای خود آقایی می كند. شاید هم روزی آمریكا به عضویت این بانك درآید. زیرا در مسیر توسعه چین این كشور آرام ارام پیش می رود و هیچ چیز غیرممكن نیست.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانك سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در اكتبر (مهر - آبان) سال 2014 در پكن به امضا رسید تا با مشاركت 27 كشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پكن تاسیس شود.

بنگلادش، برونئی، كامبوج، چین، هند، قزاقستان، كویت، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاكستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، سریلانكا، تایلند، ازبكستان و ویتنام 21 كشور اولیه منعقد كننده توافقنامه این بانك هستند.

آساق*2*1597**1392