۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81546771
T T
۰ نفر
ناكامی دیگر برای ناتو/فروش سامانه دفاع ضد موشكی چین به تركیه تایید شد

پكن - ایرنا - پس از مخالفت های فراوان و اعمال فشار غرب و كشورهای عضو ناتو به تركیه برای نخریدن سامانه موشكی چین، فروش این سامانه به تركیه تایید شد.

به گزارش ایرنا، تلویزیون ملی چین روز پنجشنبه با انتشار گزارشی از نمایشگاه بین المللی هوافضا و دریایی لانكاوی مالزی، از توافق انجام شده میان چین و تركیه برای فروش سامانه موشكی موسوم به «هونگ چی 9» به آنكارا خبر داد.

یكی از مسوولان فروش تجهیزات نظامی - دفاعی چین در این نمایشگاه به تلویزیون ملی این كشور گفته است كه پس از انجام مذاكرات نهایی و در نتیجه ارائه یك پیشنهاد موفق، فروش این سیستم موشكی به كشور تركیه عملیاتی شد.

دولت تركیه در سال 2013 میلادی در مناقصه ای، یك شركت چینی را برای ساخت سامانه دفاع ضد موشكی به ارزش 4/3 میلیارد دلار انتخاب كرد كه اجرای این پروژه تا مدتی پیش به دلیل مخالفت غرب و كشورهای عضو ناتو متوقف شده بود.

براساس گزارش تلویزیون چین، سامانه موشكی هونگ چی 9 از مهمترین محصولاتی است كه امسال برای فروش به مشتریان خارجی، در نمایشگاه بین المللی مالزی عرضه شده است كه از بزرگترین نمایشگاه های دفاعی و امنیتی آسیا به شمار

می رود.

گفته می شود، این موشك چینی قابلیت برابری با سامانه موشكی پاتریوت آمریكا، اس - 400 روسیه و سامانه مشترك فرانسه و ایتالیا موسوم به «یوروسام سامپ تی» را داراست.

تركیه كه دومین ارتش بزرگ ناتو را پس از آمریكا در اختیار دارد، از سال 2009 میلادی به دنبال خرید و تهیه سامانه دفاع ضد موشكی با برد بلند بود.

از آنجایی كه آمریكا علاقه و انگیزه ای به فروش این سامانه به تركیه نشان نداد، آنكارا مجبور شد چین را برگزیند و با این كشور وارد گفت وگو شود، تصمیمی كه واكنش سازمان پیمان آتلانتیك شمالی - ناتو - و مشخصا آمریكا را به عنوان ستون اصلی این سازمان در پی داشت.

چندی پیش روزنامه «خوئن چیو شی بائو» چین در گزارشی همكاری چین با تركیه در تجهیز ارتش این كشور به تجهیزات پیشرفته نظامی را شكست غرب در رقابت تسلیحاتی با چین دانست و آن را فصل جدیدی در همكاری دو كشور در این زمینه قلمداد كرد.

این رسانه چینی تاكید كرد: تصمیم تركیه به ساخت سامانه دفاع موشكی جدید چینی موسوم به «هونگ چی 9» نشان دهنده تمایل آنكارا به همكاری نظامی و تسلیحاتی با پكن است.

سامانه موشكی ضد هوایی «هونگ چی 9» به معنای «پرچم سرخ» كه در بازار بین المللی با نام مستعار «اچ كیو 9» شناخته می شود، می تواند بسرعت روی اهداف متحرك در فاصله دور قفل شود و آنها را منهدم كند.

این سامانه همچنین می تواند در حملات هوایی گسترده و در حالی كه امواج پارازیت برای از كارانداختن سامانه های راداری و سیستم های دفاعی فعال است، بخوبی عمل كند.

«هونگ چی 9» در عین حال می تواند هواپیماها و بالگردهای نظامی مجهز به موشك و هواپیماهای بدون سرنشین را رهگیری كند و هدف قرار دهد. سامانه دفاعی چین همچنین توانایی رهگیری و منهدم كردن موشك های كروز، موشك های هوا به زمین و بمب های هدایت شونده را دارد.

آساق*231*1597*1549