۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81549397
T T
۰ نفر

عروسكهای خانواده نخودی ایده ای نو از یك مبتكر مشهدی

۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81549397
عروسكهای خانواده نخودی ایده ای نو از یك مبتكر مشهدی

مشهد - ایرنا - 'سوغات زیارتی خانواده نخودی' ایده ای متعلق به یك جوان مشهدی است كه به تازگی در مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار برنامه ریزی جهت بررسی و تهیه طرحهای توسعه هنرهای تجسمی، برنامه ریزی برای معرفی و عرضه دستاوردهای هنرهای تجسمی داخلی و بین المللی به علاقمندان و نظارت بر آثار هنرهای تجسمی در چارچوب مقررات و سیاستهای مصوب و نیز نظارت بر فعالیت مراكز موسسات، انجمنها و اتحادیه های مربوط به هنرهای تجسمی و ارزیابی عملكرد آنها است.

تهیه و تدوین ضوابط خلق و نمایش آثار هنری و تجسمی و نظارت بر آنها به منظور جلوگیری از گرایش این آثار به سوی فرهنگهای منحط و فراهم آوردن تسهیلات حمایتی جهت سهولت تامین و تدارك ابزار و امكانات برای خلق آثار تجسمی به منظور تجربه فنی و هنری به ویژه در زمینه هنرهای بومی از دیگر مسوولیتهای مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مسوول مركز رشد فناوری، فرهنگی و زیارت پارك علمی و فناوری خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ایده خانواده نخودی یكی از برگزیدگان دوره ایده پروری سوغات بانوان است كه اكنون در بخش تولید محصول قرار دارد و مرحله شتاب را طی می كند و بعد از شتاب وارد مرحله رشد می شود.

امین قاسمیان افزود: بر اساس معیارهای پارك علم و فناوری 'ایده عروسكهای نخودی' هم اكنون در مرحله شتاب قرار دارد و بعد از شتاب وارد مرحله رشد می شود.

وی گفت: این طرح در دوره رشد به مدت دو سال از حمایتهای پارك علم و فناوری خراسان رضوی برای تولید محصول برخوردار می شود.

مسوول مركز رشد فناوری، فرهنگی و زیارت پارك علمی و فناوری خراسان رضوی حمایت از شركتهای دانش بنیان را از وظایف این نهاد ذكر و بیان كرد: گروه 'پالان دوز' مجری ایده عروسكهای نخودی یكی از شركتهای دانش بنیان فعال در مركز رشد فناوری، فرهنگی و زیارت پارك علم و فناوری است.

وی خدمات زیرساختی، آموزش و ارائه مشاوره تخصصی برای شكل گیری كسب و كار را از جمله خدمات پارك علم و فناوری عنوان و بیان كرد: در این راستا فضای اداری، خدمات زیرساختی مانند آب و برق، تلفن و اینترنت به صورت رایگان در اختیار گذاشته شده است.

او گفت: اقدامات هدایت و راهبری پارك علم و فناوری در قالب ارائه تجربیات و راهنماییهای تخصصی با هدف شتاب گرفتن تولید محصول در راستای ایجاد كسب و كار می باشد.

ایده عروسكهای نخودی برگرفته از نخود و كشمشی است كه از دیرباز به عنوان سوغات مشهد مطرح بوده و با صبغه تاریخی خاص خود به نخود مشكل گشا معروف است.

بر این اساس زائرانی كه به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می شوند برای رفع حاجت و مشكلات خود نخود و كشمش مشكل گشا نذر می كنند و یا این آجیل را به سوغات می برند.

بهروز كریمی مبتكر 23 ساله این ایده دانش آموخته رشته معماری است.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شخصیتهای خانواده نخودی با هدف ارائه سوغات اختصاصی برای مشهد و احیا فرهنگ نخود مشكل گشا طراحی شده و كاری جدید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است.

او افزود: خانواده هفت نفره نخودی شامل بزرگ نخودی، ننه نخودی، مامان نخودی، نخودی، گل نخودی، بابا نخودی و فسقل نخودی است.

وی ادامه داد: در قالب این طرح زائر و مسافری كه به مشهد سفر می كند می تواند این عروسكها را به عنوان سوغات خریداری كرده و اگر حاجتش برآورده شد آنها را به بچه های بی سرپرست هدیه كند.

این مبتكر مشهدی در ادامه گفت: مراحل ثبت ایده عروسكهای نخودی شهریور ماه گذشته توسط گروه هنری پالان دوز در مشهد آغاز شد و مراحل ثبت آن در مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شش ماه به طول انجامید.

مدیر گروه هنری پالان دوز افزود: سوغات خانواده نخودی بنا است در بخشهای مختلف شامل كتاب داستان، تئاتر، انیمیشن، شعر و عروسك ارائه شود.

كریمی ادامه داد: اقدامات مربوط به تهیه و كتاب داستان خانواده نخوی در قالب 14صفحه و همچنین ساخت انیمیشن با همكاری چند نفر از هنرمندان صدا و سیما در حال اجرا است.

این هنرمند مدت اجرای طرح خانواده نخودی را سه سال ذكر و بیان كرد: تاكنون 110 میلیون ریال برای ساخت عروسكهای نخودی هزینه كرده ام اما چاپ و انتشار كتاب داستان خانواده نخودی نیازمند 80 میلیون ریال هزینه است.

وی با بیان اینكه به دنبال سرمایه گذار برای تولید عروسكهای نخودی است افزود: متقاضی سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ اندك است.

3027/1858
۰ نفر