۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۱۰
کد خبر: 81549500
T T
۰ نفر
215 هزار گردشگر نورزي از آثار تاريخي خراسان رضوي ديدن كردند

مشهد - ايرنا - جانشين رييس ستاد خدمات سفر خراسان رضوي گفت: 215 هزار و 714 گردشگر نوروزي طي روزهاي اخير از آثار و اماكن تاريخي در اين استان ديدن كردند.

استانداري خراسان رضوي روز دوشنبه به نقل از محمدحسن واحدي گزارش داد: اين موارد طي روزهاي 25 اسفند گذشته تا پايان روز نخست فروردين ماه جاري شامل بازديد از آرامگاه فردوسي و هارونيه در مشهد، آرامگاههاي عطار و خيام در نيشابور و عمارت خورشيد در كلات است.

بناي آرامگاه فردوسي در 24 كيلومتري مشهد مقدس با الهام از شيوه معماري هخامنشي و اشكاني در سال 1347 ساخته شده است و طبقه زيرين آن داراي ديوارنگاره هايي از فريدون صديقي با مضمون هفت خان رستم است كه به شكوه اين مكان افزوده است.

بناي هارونيه نيز كه در 800 متري آرامگاه فردوسي قرار دارد خانقاهي است كه در سده هشتم هجري بر روي بقاياي ابنيه كهن شهر تابران ساخته شده و داراي آراستگيهاي بسيار زيباي گچبري است.

آرامگاه عطار بنايي است تاريخي در نيشابور كه در دوره تيموري توسط امير عليشير نوايي بر روي قبر عطار نيشابوري ساخته شد و تاكنون دوبار مرمت شده است.

آرامگاه كنوني خيام در شهر نيشابور نيز در باغي كه مقبرهٔ امامزاده محروق از نوادگان سجاد (ع) در آن واقع است قرار دارد. باغ ديدني اين آرامگاه مجموعه‌ اي از كتابخانه، موزه و ميهمانخانه را دارا است.

عمارت يا كاخ خورشيد نيز سال ۱۱۵۱ هجري قمري به دستور نادرشاه افشار جهت اقامت وي و خزانه جواهرات و غنايم در شهر كلات واقع در 145 كيلومتري شمال مشهد ساخته شد.

1922/1858