۱۳ فروردین ۱۳۹۴، ۲۱:۰۱
کد خبر: 81557578
T T
۰ نفر

آيين سنتي آشتي با طبيعت

۱۳ فروردین ۱۳۹۴، ۲۱:۰۱
کد خبر: 81557578
آيين سنتي آشتي با طبيعت

نوشهر- ايرنا - آيين سنتي سيزده بدر يا به عبارتي جشن بدرقه نوروز از مهم ترين آداب و رسوم مشترك در ميان همه اقوام ايراني است كه اين روز در حقيقت تحت عنوان روز آشتي با طبيعت تلقي مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيزده بدرازسنت هاي ديرينه ايرانيان بوده و با آغاز سال جديد و طبيعت بهار برحسب آداب رسوم پس از ديد وبازديد و تبريك سال جديد به اقوام و خويشاوندان خود ، گويا براي تكميل شادي هايشان و زدودن غم غصه در چنين روزي پا به دامان طبيعت گذاشته و دركناراقوام ،خويشاوندان و بستگان اين روز را سپري مي كنند.

يكي از آداب مشتركي كه از گذشته هاي دور بوده و همچنان نيز وجود دارد همه خانواده ها به صورت گروهي اقدام به آماده نمودن غذا و در كنارآن به همراه آوردن آجيل و خوردني هاي سفره هفت سين بوده و به دامان طبيعت مي روند.

به دامان صحرا و طبيعت رفتن ، شوخي و بازي كردن، دويدن،تاب خوردن و در هر حال شاد بودن ، از ويژگي‌هاي روز سيزده بدر است.

گره زدن سبزه به نيت باز شدن گره دشواري‌ها و برآورده شدن آرزوها ، از ديگر رسوم اين روز است.

آنچه كه در فرهنگ هاي مختلف ازاين سنت ديرينه و كهن از آن ياد مي كنند در واقع شادي و خنده در چنين روزي به معناي فرو ريختن انديشه هاي تيره ، پليدي و نيز روبوسي نماد آشتي و به منزله تزكيه ، خوردن غذا درطبيعت نيز نشانه فديه گوسفندبريان و به آب انداختن سبزه‌هاي تازه رسته هم نشان دادن هديه به ايزد آب يا ناهيد و گره زدن سبزه براي باز شدن بخت تمثيلي براي پيوند زن و مرد براي تسلسل نسلها و رسم اجراي انواع مسابقه به ويژه اسب دواني يادآور كشمكش ايزد باران و ديو خشكسالي است.

اين باورها در حالي برهمگان نهادينه شده كه اگر خانواده اي نتواند به علتي تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ويژه با دگرگوني‌هاي جامعه شهري امروز ، در بعد از ظهرروزسيزدهم فروردين ، حتي براي زمان كوتاهي هم كه شده براي گره زدن سبزه و بيرون كردن نحسي از خانه به باغ يا گردشگاهي عمومي مي‌رود.

روز 13 فروردين در حقيقت جشن واقعي بهار است چرا كه طراوت و سرسبزي به طبيعت بازگشته و طبيعت نيز مردم را به سوي خود مي‌خواند.

مردم مازندران بويژه غرب اين استان نيز همزمان با سايرايرانيان درسيزدهمين فروردين روزطبيعت با هدف آشتي و انس با طبيعت به دامن دشت‌ها ،كوهها،باغها و مكانهاي سرسبز پناه مي‌برند تا آخرين روز از تعطيلات سال نو را در كنار يكديگر سپري كنند.

اگرچه اداره هواشناسي درشب گذشته هواي امروز مازندران از جمله مناطق غربي استان را نيمه ابري ، همراه با مه صبحگاهي و در برخي از مناطق نيز آفتابي اعلام كرده است و برهمين اساس بيشتر دوستداران روز طبيعت با اين تصور كه احتمال بارش باران وجود دارد با تجهيزات و امكانات از خانه هايشان بيرون آمده اند و راهي دامن طبيعت شده اند.

بساط فروش كاهو در مسيرهاي خروجي و ورودي مردم به شهرها پهن شده و كاهو فروشان به عنوان اولين گروهها از منازل خود خارج شده و منتظر شهرونداني هستند كه سنت خوردن كاهو سكنجبين را فراموش نمي‌كنند .

مهم ترين مناطقي كه مسافران ، گردشگران و اهالي بومي غرب مازندران براي گذراندن ساعتي در اين روز را انتخاب مي كنند بوستان هاي جنگلي و ساحلي سي سنگان ، نور ، منطقه چشم نواز جواهرده رامسر ، مناطق ديدني و بكر بخش تاريخي و كوهستاني كجور و نيز محدوده هاي ساحلي درياي خزراست.

استقبال مسافران و گردشگران ازاين مناطق بويژه بوستان هاي جنگلي سي سنگان و نور به حدي چشمگير بوده كه هرساله در آغازين ساعات روز سيزده فروردين مملو از مسافر و گردشگر شده و ديگر جاي براي استراحت آنان براي عده اي دراين مناطق وجود ندارد.

با اين حال شماري از مسوولان بويژه حفاظت از محيط زيست مازندران اين روز را فرصتي مناسب براي آشتي كردن مردم با طبيعت دانسته و درعين حال برحفظ عرصه هاي طبيعي نيز تاكيد فراواني دارند.

ريس اداره حفاظت محيط زيست نوشهر دراين باره از توزيع كيسه‌هاي زباله در روز طبيعت در مناطق مختلف نوشهر و كجورخبر داد.

علي اصغر حسين عمويي روز پنجشنبه به خبرنگارايرنا ، گفت : امروز تمامي نيروهاي اين نهاد براي صيانت از طبيعت و پيشگيري از آلودگي محيط زيست در آماده باش كامل بسر مي برند و نظارت دقيق در مبادي ورودي و خروجي مناطق گردشگري و بوستان ها است ، دارند.

وي افزود : كيسه هاي زباله كه روي آن مزين به شعارهاي حفاظت از محيط زيست است در مبادي ورودي پرتردد از جمله سد خاكي آويدر، منطقه جنگلي دانشكده روستاي نجارده ، ورودي جنگلي نيرنگ ، جاده معدن منتهي به جنگل ماشلك و بخش كجور نيز بوستان هاي جنگلي سي سنگان و مناطق ساحلي در اختيار مسافران و گردشگران دراين روز قرارگرفته است.

رييس حفاظت محيط زيست نوشهرتاكيد كرد كه به نيروهاي اين نهاد اعلام شده تا در پايان امروز يعني پس از بازگشت مردم، مسافران و گردشگران از مناطق ياد شده براي براي سركشي و وارسي كردن دراين مناطق حاضر شده و نسبت به جمع آوري زباله هاي باقي مانده در طبيعت و يا خاموش كردن آتش اقدامات لازم را به عمل آورند.

مساحت جنگلهاي مازندران‎929هزارو ‎ 66هكتار كه ازدرختان پهن برگ تشكيل يافته وباسايرجنگلهاي ايران متمايزاست.

وسعت مراتع اين استان نيز بيش ازيك ميليون هكتاراست كه ازنظرجغرافيايي به سه منطقه مراتع ييلاقي ، قشلاقي و ميانبند تقسيم مي‌شود.

دراستان مازندران ‎ 130هزارو‎ 54هكتارپارك جنگلي طبيعي و‎ 9هزارو‎ 848ذخيره گاه جنگلي وجود دارد.ك/4

7078/1535/6097