۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81558645
T T
۰ نفر

ماهي هاي قرمز را در آب رودخانه ها و سدها رها نكنيد

۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 81558645
ماهي هاي قرمز را در آب رودخانه ها و سدها رها نكنيد

مهاباد - ايرنا - رهاسازي ماهي هاي قرمز سفره هاي هفت سين در آب رودخانه ها و سدها يكي از مشكلات زيست محيطي است كه هرساله مسوولان حفاظت محيط زيست از شهروندان درخواست مي كنند از اين كار پرهيز كنند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: خريد ماهي قرمز براي سفره‌هاي هفت سين يك سنت است ولي رهاسازي آنها در پشت سدها و رودخانه‌ها قطعا مشكلاتي را براي محيط زيست و تخريب اكولوژيك در منابع آبي ايجاد و موجب آلودگي هاي زيست محيطي در اين منابع آبي مي شود.

كامران حسيني گفت: بيشتر خانواده ها در پايان تعطيلات نوروزي ماهي هاي قرمز را نيز در داخل آب رودخانه، درياچه پشت سدها و حتي تالابها رها مي كنند.

وي افزود: ماهي هاي قرمز يا كاراس گونه هاي غير بومي منطقه ما هستند و رهاسازي آنها در منابع آبي و رودخانه ها باعث تبديل شدن آنها به گونه غالب در اين منابع مي شود.

حسيني يادآوري كرد: علاوه بر اين احتمال دارد اين نوع ماهي ها انگل ها و انواع بيماري ها را با خود به همراه داشته باشند كه در صورت رهاسازي در منابع آبي باعث آلوده سازي اين منابع و حتي مرگ و مير ساير ماهي ها شوند.

وي از شهروندان خواست به جاي رهاسازي ماهي سفره هفت سين به رودخانه ها، تالابها و مخازن درياچه پشت سدها، آنها را در محيط هاي بسته بوستان هاي شهري و اماكن مشابه رهاسازي كنند تا از تخريب اكولوژيك در منابع آبي جلوگيري شود.

ماهي قرمز در سفره هفت سين در كنار سبزه و سماق، سمنو، سيب، سركه، سير و سنجد كه از اجزاي ثابت اين سفره هستند جزو مهمترين جز فرعي سفره هفت سين ايرانيان به شمار مي رود.

بر اساس اين رسم ديرينه خانواده هاي ايراني معمولا يك تا دو هفته مانده به عيد نوروز اقدام به خريد ماهي قرمز مي كنند و پس از اتمام عيد نوروز برخي آنها را تا زماني كه زنده هستند نگهداري كرده و برخي نيز آنها را در آبها رهاسازي مي كنند.

6185/6008