۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81560566
T T
۰ نفر

مفت خوابي مسافران نوروزي در مازندران

۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81560566
مفت خوابي مسافران نوروزي در مازندران

ساري-ايرنا- حيرت شهروندان و مسوولان مازندراني از اقامت انبوهي از مسافران نوروزي در چادرهاي مسافرتي به رغم بارش تقريبا مداوم باران در سه هفته منتهي به 15 فروردين هنوز فروكش نكرده بود كه آمارهاي اسكان دراقامتگاه هاي رسمي و غيررسمي آنان را شوكه كرده است.

آمارها ستاد تسهيلات سفر نوروزي مازندران نشانگر هجوم مسافران نوروزي براي استفاده از اقامتگاه هاي ارزان قيمت يا مجاني است در حالي كه بخش زيادي از ظرفيت اقامتگاه هاي رسمي از قبيل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذير و ويلاها در پرسفرترين روزهاي سال خالي مانده بود.

بيشترين فشار براي اقامت بر زائرسراهاي استان وارد شد كه هم اسكان در آنجا رايگان بود و هم تا حدودي از امكانات اوليه براي خوابيدن و پخت و پز برخوردار بودند.

مدارس و كمپ هاي رسمي و غيررسمي نيز به خاطر داشتن امكانات در حد رفع نياز و ارزاني از فشار اقامت مسافران در امان نماندند و پس از زائر سراها بيشترين ميهمانان نوروزي را پذيرا شدند.

بر اساس آمار رسمي ستاد تسهيلات سفر نوروزي دستكم 10 ميليون مسافر در تعطيلات نوروزي امسال وارد مازندران شدند و به طور ميانگين نيز سه شب را در اين استان اقامت داشتند.

* يك تخت براي 10 نفر *

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي مازندران با اشاره به استقبال زياد مسافران نوروزي براي اقامت در زائرسراهاي استان به خبرنگار ايرنا گفت :

با اين كه مازندران داراي 48 زائرسرا به ظرفيت شش هزار و 346نفر شب است ، بيش از يك ميليون و 500 هزار نفر در اين مدت در زائرسراها و محوطه هاي آن اقامت كردند.

مهران حسني افزود : همچنين در تعطيلات نوروزي امسال 420 مدرسه به ظرفيت 21 هزار نفر شب براي پذيرايي از مسافران و گردشگران فرهنگي مهيا شده بود كه مورد استفاده 423 هزار نفر قرار گرفت كه حدود 20 درصد آنان غيرفرهنگي بودند.

وي ادامه داد : هفت كمپ رسمي داراي پروانه و 97 كمپ غيررسمي فاقد پروانه هم در تعطيلات نوروزي امسال پذيراي بيش از 913 هزار و 863 نفر بودند.

* چشم به راه مسافر *

معاون ميراث فرهنگي مازندران به وجود 55 هتل ، 46 متل ، 72 هتل آپارتمان و 16 مهمانپذير اشاره كرد و گفت : ظرفيت اين اقامتگاه هاي رسمي 20 هزار و 307 نفر شب بود كه متاسفانه زياد مورد استقبال مسافران نوروزي قرار نگرفت و ظرفيت بسياري از آنها در پرسفرترين روزهاي سال خالي مانده بود.

وي افزود : از بيست و هشتم اسفند پارسال تا چهاردهم فروردين امسال 175 هزار و 758 نفر از هتل ها و متل ها ، 85 هزار و 736 نفر در هتل آپارتمان ها و پنج هزار و 763نفر در مهانپذيري هاي استان اقامت كردند.

حسني گفت : 122 منطقه نمونه گردشگري به ظرفيت 41 هزار 990 نفر شب ، 76هزار و 640 اقامتگاه استيجاري ويلايي ، آپارتمان و سوئيت به ظرفيت 476 هزار و 510نفرشب نيز در استان وجود دارد.

وي همچنين از وجود 47 اقامتگاه دولتي به ظرفيت 12 هزار و 250 نفر شب براي پذيرايي از كاركنان دولت خبر داد و افزود كه اين واحدها نيز از بيشترين ظرفيت خود براي ميهمانان نوروزي استفاده كردند.

* مفت خوابي *

آمارهاي ستاد تسهيلات سفر مازندران نشان مي دهد تنها كمتر از 10 درصد از مسافران نوروزي استان امسال از اقامتگاه هاي رسمي مانند هتل ، متل ، هتل آپارتمان و ميهمانپذيرها استفاده كردند.

مجموع آمارهاي منتشر شده نيز نشانگر خودپذيرايي بيشتر مسافران نوروزي مازندران با اقامت در زائرسراها ، مدارس ، كمپ ها ، چادرهاي مسافرتي و يا استفاده از منازل و ويلاهاي استيجاري غير رسمي است.

خودپذيرايي مسافران هنگام سفر به مازندران اگر چه موضوع جديدي نيست ولي گسترش آن در سال هاي اخير بويژه در تعطيلات نوروزي امسال كه بيتشر ايام هواي استان باراني و سرد بود و از سوي ديگر اغلب مسافران با خودروهاي گران قيمت در پارك ها و فضاي سبز چادر مسافرتي برپا مي كردند نه تنها براي شهروندان عادي بلكه براي مسوولان و كارشناسان استان هم حيرت انگيز بود.

* هشدار استاندار *

استاندار مازندران در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت : اينكه 10 ميليون نفر شب در تعطيلات نوروزي در مازندران اقامت كنند اما اين اقامت در اماكن مجاني نظير چادر خوابي و كمپينگ ها و يا در اماكن كم هزينه نظير مدارس صورت گيرد نشانه وجود مشكلات در ارائه خدمات مناسب و مطلوب است.

ربيع فلاح افزود : با توسعه زير ساخت ها و ارائه خدمات كيفي و مناسب به گردشگران بايد علاوه بر اينكه ميانگين اقامت آنان را بالا ببريم ، تلاش كنيم تا آنان در اماكن سرمايه گذاري شده نظير هتل هاي چهار ستاره و پنج ستاره اقامت كنند.

وي گردشگري و كشاورزي در مازندران را دو ظرفيت بسيار مهم براي توسعه و ايجاد اشتغال و افزايش درآمد مردم اين خطه دانست و گفت : گردشگري دريايي در سال جاري مورد توجه جدي مسوولان قرار مي گيرد و چندين طرح گردشگري دريايي كه توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده به بهره برداري خواهد رسيد.

* آسيب شناسي مديركل ميراث فرهنگي *

مدير كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران با بيان اينكه فشار بر اقامت گاه هاي رايگان و اماكن كم هزينه نظير مدارس ، زائرسراها و كمپينگ ها بسيار بالا بوده است ، گفت : هر ساله استقبال گردشگران داخلي به استان مازندران همراه با چادر خوابي ، استفاده از كمپ هاي رايگان شهرداري ها چندين برابر بيشتر از هتل هاي موجود است.

دلاور بزرگ نيا افزود : اينكه استفاده از اقامتگاه هاي كم هزينه مانند مدارس و زائرسراها در مازندران به نسبت هتل هاي موجود در استان بيشتر است ، نشان مي دهد كه اولا صاحبان هتل ها به اندازه كافي براي جذب گردشگر تبليغ و برنامه ريزي نمي كنند و ثانيا مسافران خدمات مناسب و كيفي از هتل ها دريافت نمي دارند.

وي گفت : در تعطيلات نوروزي امسال در حالي ميليون ها مسافر و گردشگر در چادرها ، كمپينگ ها و حتي محوطه زائرسرا ها اقامت كردند كه شرايط آب و هوايي بيشتر روزها مناسب نبوده و نم نم همواره مي باريد و به نظر مي رسد اگر شرايط آب و هوايي مناسب و روزهاي آفتابي در تعطيلات بيشتر بود به طور يقين آمار مراجعه به هتل ها كمتر و آمار چادر خوابي دو برابر مي شد.

مدير كل ميراث فرهنگي مازندران اظهار داشت : تا زماني كه هتل ها و متل ها خدمات متنوع و كيفي به گردشگران ارائه نكنند ، استقبال گردشگران داخلي در استفاده از هتل ها افزايش نمي يابد.

وي افزود : به نظر مي رسد هنوز هتل هاي يك تا سه ستاره موجود در استان به صورت تفنني فعاليت مي كنند و خودشان را با ارائه خدماتي نظير استخر و تالارهاي پذيرايي براي عروسي ها و جشن هاي خانوادگي سرگرم كرده اند.

او ادامه داد : براي كشاندن مسافر و گردشگر به هتل به جاي استفاده از چادرها و كمپينگ ها بايد خدمات متنوع و كيفي به آنان ارائه شود.

بزرگ نيا به وجود 20 هتل چهار و پنج ستاره در دست ساخت در استان اشاره كرد و گفت : براي ميزباني گردشگران خارجي بايد خدمات متنوع كيفي گردشگري ارائه كنيم.

وي به بالا بودن درآمدزايي از محل ورود گردشگران خارجي اشاره كرد و افزود : ورود 10 ميليون مسافر با ميانگين اقامت سه شب در تعطيلات نوروزي امسال علاوه بر وجود ظرفيت بالاي استان ، نشانه قدرت ساماندهي و برنامه ريزي مديريت استان نيز است.

* هتلداران چه مي گويند؟*

مدير پذيرش هتل چهار ستاره نويد ساري ضمن تاييد خالي بودن حدود 60 درصد تخت هاي اين هتل در تعطيلات نوروزي امسال گفت : با اين كه هتل تخفيف هاي ويژه اي در تمامي خدمات براي مسافران نوروزي در نظر گرفته بود ، اما متاسفانه استقبال نشد.

وي افزود : البته هتلداران مي دانند كه تعطيلات نوروزي پيك حضور مسافران در هتل ها است و به همين خاطر هم تخفيف هاي ويژه اي در نظر مي گيرند تا بتوانند ظرفيتشان را پر كنند.

اين متصدي هتلداري گران بودن نرخ اقامت در هتل ها را رد كرد و گفت : نرخ اقامت يك شب براي تخت دو نفره در هتل نويد ساري 120 هزار تومان است كه در مقايسه با خانه هاي استيجاري فاقد امكانات رقم بالايي محسوب نمي شود.

وي افزود : به رغم اينكه در بيشتر روزهاي تعطيلات نوروزي مازندران نم نم باران بود ، اما مسافران و گردشگران كه بهترين ماشين ها را نيز در اختيار داشتند ، چادر خوابي و يا كمپينگ هاي مجاني شهرداري ها را ترجيح دادند و اين جاري نگراني و تعجب دارد بويژه اين كه هزينه سنگيني بابت جمع آوري زباله ها ، از بين بردن فضاي سبز ، مخدوش كردن امنيت خودشان و شهروندان و غيره بر استان تحميل مي كنند.

با اين وصف مدير هتل سالاردره ، هتلي كه در منطقه جنگلي حدود 20 كيلومتري شهر ساري واقع است به خبرنگار ايرنا گفت : ظرفيت هتل ما به رغم اين كه تخفيفي براي مسافران و گردشگران در نظر نگرفتيم در تعطيلات نوروزي پر بود.

وي افزود : حتي در بعضي از روزها ما مجبور بوديم مراجعه كنندگان را به علت پر بودن ظرفيت پذيرش نكنيم.

اين مدير هتلداري علت موفقيتش را در جذب گردشگر ارائه خدمات ويژه مانند برقراري تور و ارائه غذاهاي خاص دانست و گفت : خدمات كيفي اين هتل نيز به روش هاي مختلف در سطح كشور و استان مازندران تبليغ مي شود.

وي تاكيد كرد : گردشگران و مسافران اگر بدرستي و با كيفيت خدمات دريافت كنند ، به طور يقين علاوه بر اينكه مدت اقامت خود را افزايش مي دهند، براحتي هزينه مي كنند.

بر اساس آمار ستاد تسهيلات سفر مازندران اين استان در مجموع داراي 740 هزار و 197 نفر شب ظرفيت اقامت رسمي و غير رسمي اعم از هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مجتمع هاي تفريحي توريستي ، كمپينگ ، زائر سرا ، مجتمع هاي اقامتي ، ويلاها و تاسيسات ساحلي است كه اگر تمامي اين ظرفيت مورد استفاده مسافران نوروزي قرار مي گرفت در مدت 17 روز تعطيلات رسمي نوروزي قادر به پذيرش حدود 13 ميليون نفر بود.

مسوولان مازندران همواره از گردشگري به عنوان مهم ترين ظرفيت اشتغال و درآمدزايي براي استان در كنار كشاورزي ياد مي كنند ولي تعطيلات نوروزي امسال نشان داده است نه تنها زيرساخت هاي لازم براي كسب درآمد از گردشگري در استان وجود ندارد بلكه هم اكنون اين بخش با توجه به هزينه زايي بابت جمع آوري زباله ها ، تخريب طبيعت و فضاي سبز و مخدوش كردن امنيت فرهنگي و اجتماعي خود در حال تبديل شدن به سرباري براي بخش هاي ديگر است.

براي بسياري از گردشگران و مسافران مازندران نيز عادت خودپذيرايي هنگام سفر به اين استان با برپايي چادر مسافرتي در بوستان ها ، فضاهاي سبز ، اطراف ميادين شهرها و حتي پاركينگ هاي شهري بويژه در فصول بهار و تابستان چنان در حال نهادينه شدن است كه گويي خانوادگي به پارك محله رفته اند تا ساعاتي هواخوري كنند.

سيدرضا هاشمي كرويي

6990/1654