۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81562290
T T
۰ نفر
تلاش آمریكا برای خودنمایی مقابل چین در آ.سه.آن/ برگزاری رزمایش مشترك با فیلیپین

كوالالامپور – ایرنا – فیلیپین و آمریكا قصد دارند رزمایش مشترك و قدرتمندتر از سال گذشته در نزدیكی آب های دریای جنوب چین برای به رخ كشیدن قدرت خود در مقابل بزرگترین قدرت اقتصادی آسیا برگزار كنند.

به گزارش ایرنا، برگزاری رزمایش 10 روزه فیلیپین و آمریكا در ماه جاری میلادی در منطقه جنوب شرق آسیا فرصتی برای دو كشور به منظور قدرت نمایی در مقابل چین است.

به نوشته روز سه شنبه تارنمای فیل استار، هارولد كابونك سخنگوی ارتش فیلیپین اعلام كرد افزایش دامنه رزمایش فیلیپین و آمریكا كه از نظر وسعت جغرافیایی، تعداد نیروی نظامی شركت كننده و تجهیزات افزایش قابل توجهی داشته نشانه رشد تعهدها برای انجام ظرفیت ها به منظور انجام فعالیت های نظامی و غیرنظامی مشترك است.

چالش های مانیل و پكن بر سر مسائل دریای جنوب چین در واقع فرصتی برای پنتاگون فراهم كرده است تا از این طریق در نزدیكی مرزهای آبی چین قدرت خود را به مقامات پكن گوشزد كند.

پیش بینی شده است حدود 12 هزار و 100 نیروی نظامی شامل شش هزار و 600 آمریكایی و پنج هزار و 500 فیلیپینی در این رزمایش كه در نقاط مختلف فیلیپین برگزار می شود، حضور یابند.

سخنگوی ارتش فیلیپین اعلام كرد كه یك ایستگاه نیروی دریایی در این رزمایش به صورت مستقیم روبروی مناطق مورد چالش با چین قرار دارد.

این مانور دریایی بالیكاتان 2015 نام دارد.

هارولد كابونك ادعا كرد افزایش نیروهای نظامی و تقویت این رزمایش مشترك با آمریكا به نسبت سال گذشته، به چالش دریایی با چین ارتباطی ندارد.

بخشی از این مانور نظامی قرار است در پایگاه دریایی زامبالس كه در 220 كلیومتری شرق جزایر شوآل اسكاربروگ در دریایی جنوبی چین واقع شده، انجام شود. شوال از جمله مناطق سرشار از آبزیان است كه در منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین قرار دارد ، اما از سال 2012 توسط چین كنترل می شود.

رزمایش بالیكاتان از 20 آوریل (31 فروردین ماه جاری) آغاز می شود.

فیلیپین و آمریكا اردیبهشت ماه سال گذشته نیز یك هفته پس از امضای توافقنامه نظامی دو كشور و تاكید باراك اوباما رییس جمهور آمریكا مبنی بر حمایت واشنگتن از مانیل در اختلاف ارضی با چین رزمایش بزرگی برگزار كردند.

رزمایش دو هفته ای سال گذشته با مشاركت پنجهزار و 500 نیروی نظامی آمریكا و فیلیپین در حالی برگزار شد كه اوباما به مانیل اطمینان داده بود كاخ سفید متعهد به پیمان نظامی متقابل 1951 است.

آمریكا در معادلات نظامی خود به آسیا به ویژه جنوب شرق این قاره با توجه به قدرت روزافزون چین و اختلافات ارضی این كشور با همسایگان چشم دوخته است.

كشتی های جنگی آمریكا و فیلیپین تیر ماه سال گذشته نیز در نزدیكی آب های مورد اختلاف در دریای جنوب چین رزمایش مشترك برگزار كردند.

آب های نزدیك مركز مورد مناقشه فیلیپین و چین مهر ماه سال گذشته نیز شاهد رزمایش هزاران نیروی نظامی فیلیپین و آمریكا بود.

آب های دریای جنوب چین كه از منابع سرشار نفت و گاز و شیلات برخوردار است محل چالش بین چین و چند كشور منطقه از جمله فیلیپین، مالزی، ویتنام و برونئی است. پكن مدعی مالكیت مطلق بر آب های دریای جنوبی چین است و همواره از مدعیان دیگر از جمله مانیل، هانوی و توكیو خواسته تا از طریق گفت وگوی دو جانبه به این تنش ها پایان دهند.

اما مقامات آمریكا با در دستور كارقرار دادن برگزاری رزمایش های مشترك با این كشورها به مناقشات دامن می زنند.

فیلیپین كه یكی از ضعیف ترین ارتش ها را در منطقه جنوب شرق آسیا دارد به طور فزاینده ای به آمریكا متحد اصلی خود برای مقابله با چین وابسته است و سالانه چندین رزمایش مشترك با این كشور برگزار می كند.

دو كشتی جنگی آمریكا نیز از روز گذشته در ویتنام پهلو گرفته تا رزمایش مشتركی با این كشور جنوب شرق آسیا برگزار كنند.

آساق**241**1611