۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۵۷
کد خبر: 81566257
T T
۰ نفر
جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بابل /از زببايي محصوركننده فيلبند تا آبشارهاي رنگارنگ

پايگاه خبري وارش نيوز روز شنبه در ادامه سلسله گزارش هاي گردشگري از مناطق مازندران به ' جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بابل /از زببايي محصوركننده فيلبند تا آبشارهاي رنگارنگ' پرداخت.

در اين گزارش خوانيم بابل از بزرگترين شهرهاي مازندران به شمار مي ايد كه صنعت و دانش در آن از اهميت بالايي برخوردار است.

بابل به معني جايي كه آب فراوان دارد است. بر اساس پژوهش‌هاي بدست آمده، نام بابُـل از دو تكواژ با و بُل تشكيل شده است. در گذشته تكواژ با ، در لغت به معني هر چيز مايع و در كاربرد روزانه به معني آب استفاده مي‌شد. كلمه باران يعني آبي كه رانده مي‌شود ، گواه اين مطلب است. تكواژ بُـل نيز به معني فراوان و بسيار است. در سال 1372 تحقيقاتي در مورد نام شناسي شهرهاي باستاني مازندران به چاپ رسيد كه گوياي اين مطلب است

در ادامه به برخي از مهمترين جاذبه هاي گرشدگري بابل اشاره مي كنيم:

آبشار شيخ موسي

روستاي شيخ موسي از توابع بابل در منطقه بند پي شرقي بابل با ارتفاع 2500 متر از سطح دريا و در 65 كيلومتري بابل جذابترين مناظر جنگلي، ييلاقي و كوهستاني را دارا مي باشد. زيارتگاه شيخ موسي در نقطه بالاي روستا با گنبدهاي نقره اي ديده مي شود. تپه هاي سبزپوشيده و حضور دام زياد در اين منطقه در منطقه كوهستاني شيخ موسي با خانه هاي چوبي و حصار سنگي بسيار دلرباست اهالي منطقه اطراف و به خصوص بابلي هاي عزيز از اين منطقه به عنوان ييلاق تابستاني استفاده مي كنند. آبشار سيخ موسي يا آبشار حاجي شيخ موسي يكي از زيبايي هاي اين منطقه است در دل جنگل هاي زيباي آن.

از ديگر جذابيت هاي روستاي شيخ موسي مراسم فولكوريك آن يعني جشن مردگان است. 28 تيرماه در گاهشماري طبري مصادف است با «جشن بيس و شش عيدماه». طبق يك باور عاميانه، ماجرا برمي گردد به زماني كه شخصيتي به نام فريدون به خونخواهي پدرش با همراهي سپاهي از مردم مازندران به مصاف ضحاك پادشاه اهريمني مي رود و پس از جانفشاني و كشته شدن تعداد زيادي از افرادش، به بند كشيده و در قعر چاهي انداخته مي شوند بعد از آن ماجرا، مردم همه ساله در چنين روزي جشني مي گرفتند و سر قبر مردگانشان شمع روشن مي كردند.

پهلوانان هر منطقه هم به ياد اين نبرد تن به تن باهم كشتي پهلواني مي گرفتند. هر چند با گذشت سال ها مراسم جشن كمرنگ شده و كيفيت برگزاري آن تغيير كرده ولي اين طور كه از شواهد پيداست، روشن كردن شمع بر سر مزار اموات و غبارروبي و تميز كردن آرامگاه ها كه به «آستانه تراشي» معروف است، همچنان مرسوم است. پخش غذا و شيريني براي شادي روح رفتگان و برگزاري مسابقات كشتي لوچو در چنين روزي، ياگاري است از همان زمان. البته اين آخري يعني « لوچو» آن قدر پررنگ شده كه پا گرفته از قهرمانان كشتي مازندران روزگاري از لوچوكاران و پهلوانان اين بازي بوده اند.

شاليزارهاي سرسبز به قدري ديدني اند كه به راحتي مي توانند ما را از مقصدمان غافل كنند. لوچو در رابطه تنگاتنگي با فصل كاشت و برداشت محصول دارد. بطوري كه روستاييان از اوقات فراغتي كه پس از نشا و يا دروي برنج برايشان ايجاد مي شود، براي برگزاري مسابقات لوچو استفاده مي كنند.

از شيرگاه نيز مي توانيد به روستاي شيخ موسي دسترسي داشته باشيد.

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود بابل كه در منابع اينترنتي آب معدني آرزو نيز ثبت شده است در روستاي اري در بخش بند پي شرقي و سي و سه كيلومتري در جنوب شرقي بابل در ميان يك دره زيباي جنگلي و در كنار رودخانه قرار گرفته كه مجموعه طبيعي بي نظيري را با تركيبي جالب عرضه مي نمايد. آب معدني فيروزه اي رنگ در دل جنگل هاي سبز منظره اي را خلق كرده كه در ديگر نقاط كمتر ديده شده است. آب با جوشش از دل زمين استخر كوچكي را پديد آورده كه به خاطر تركيبات گوگردي براي بيماري هاي جلدي، روماتيسم و درد مفاصل بسيار مفيد است.

جاده دسترسي به آن از شهر بابل، جاده شهيد صالحي آغاز مي شود و پس از طي مسافت 30 كيلومتر به آبادي گلوگاه مركز بخش بند پي مي رسد و با عبور از پل سجادرود وارد جاده دهستان فيروزجاه شده و پس از طي حدود 30 كيلومتر وارد روستاي زيبا و سنتي اري مي شود كه آب معدني زيبا را در خود جاي داده است كه با مجموعه اطراف خود يكي از بهترين جاذبه هاي توريستي و طبيعي شهرستان بابل به شمار مي رود.

ازرود شايد مخفف كلمه ازت رود باشد اين آب بوي گوگرد مي دهد ازرو يك چشمه جوشان با آب ولرم حدود 37 درجه سانتيگراد گرماست و عمق آن حدود 140 تا 150 سانتيمتر و بعضي جاها 160 سانتيمتر است از وسط آن آب مانند حباب هاي زيبا قل قل مي خورد و بيرون مي آيد ته آن چشمه از سنگ هاي ريز تشكيل شده كه اگر جراحتي به پاي فردي وارد شود معمولا دير بهبود مي يابد.

مساحت آن چشمه حدود 120 متر مي باشد كه قبلا در فضاي بازي بوده امروزه دور آن محصور شد كه ورود و خروج راحت تر شد قديم الايام عقيده داشتند كه اين آب مقدس است و در آن ماري است با تاج سبز رنگ كه اگر كسي ناپاك وارد گردد آسيب مي بيند ولي امروزه چنين عقيده اي كمتر مورد توجه است. آنچه كه واقعيت دارد اين است يك چشمه معدني گرم با مواد گوگردي زياد كه براي بعضي بيماري پوستي مفيد است.

آبشار كيمون

كيمون روستاي است در در 30 كيلومتري شهر بابل در بندپي شرقي، كه داراي آب و هواي متعدل است. روستاي كيمون در جنگل واقع شده است و از مناظر و چشم اندازهاي بينظيري برخوردار مي باشد. عبور رودخانه اي دائمي از اين روستا طراوت خاص به اين روستا بخشيده و همجنين بودن چند آبشار زيبا در مسير رودخانه زيبايي هاي اين روستا را دو چندان كرده است اغلب مردم اين روستا دامدار و مشغل پرورش گاو مي باشند.

سد شياده

اين منطقه زيبا و ديدني در 32 كيلومتري جنوب غربي بابل واقع شده و سد بر روي رودخانه چليم يكي از سرشاخه هاي رودخانه بابلرود در روستاي شياده و در بخش بندپي غربي اين شهرستان بسته شده است .

منطقه بكر سد شياده به دليل دارا بودن آب و هواي مساعد و وجود جنگل در چهار سوي خود، مكان مناسبي براي پياده روي، برگزاري اردوهاي يك روزه سياحتي، صعود به ارتفاعات نزديك سد شياده، كشتي لوچو، ماهيگيري و قايقراني است كه جذابيت هاي طبيعي اين منطقه علاقه و رغبت ديدار مجدد مسافران و گردشگران را از اين منطقه افزايش مي دهد.

اين مكان علاوه برايام عيد نوروز و تابستان در روزهاي تعطيل معمولي نيز شاهد حضور جمع زيادي ازخانواده ها از هر قشر است كه استفاده از اين فضاي مناسب براي ايجاد نشاط و روحيه را انتخاب مي كنند .

سقاتالارشياده و پوشش گياهي و جنگل هاي زيبا در كنار سد زيباي روستاي شياده ورود و بازديد گردشگران و مسافران را نيز چند برابر كرده است.هم اكنون اين سد در ايام تعطيلات و آخر هفته ها بيش از دو هزار گردشگر دارد .

ارتفاع سد شياده از زمين 20 متر مي باشد؛ پوشش جنگلي در دور تا دور اين سد، جاذبه گردشگري سدشياده را چند برابر كرده است.

زمينه ماهيگيري براي مسافران كه قلاب و وسايل ماهيگيري به همراه دارند در اين سد آماده است و مسافران مي توانند بعنوان يك ورزش و تفريح در مكان سد شياده به ماهيگيري بپردازند.

سقاتالار شياده مربوط به اواخر دوره قاجاريه در روستاي شياده ساخته شده از چوب با نقش و نگارهاي زيبا با اشعار مذهبي جلوه خاصي به اين مكان تاريخي داده كه مسافران و گردشگران با حضور دراين روستا از اين فضا بي بهره نخواهند ماند.

پارك جنگلي بابلكنار

پارك جنگلي بابلكنار داراي 760 هكتار مساحت مي باشد. در فاز اول اين پروژه 40 هكتار آن به بهره برداري رسيده است. پارك جنگلي طبيعت بابل‌كنار از سوي معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي شد اين پارك زيبا جزء محدوده ي جنگلي روستاي درونكلا شرقي است.

در دل اين پارك دهكده اي كوچك قرار دارد با نام بزچفت. طبيعت بابلكنار با دارا بودن مساحتي بيش از 716 هكتار و وجود چشمه اي كوچك در دل خود و انبوه درختان زيبا و ساير امكانات گردشگري همچون امكانات بسيار خوب و وسيع اين محيط طبيعي از جمله راه و جاده آسفالت، وسايل بازي كودكان، آبخوري هاي بهداشتي، آلاچيق، سرويس هاي بهداشتي، نمازخانه و… طي چند سال به مكاني شناخته شده در استان مازندران و حتي خارج از آن تبديل شده كه با آمدن فصل بهار و تابستان انبوه مسافران و گردشگران را روانه منطقه ي تفريحي توريستي و كوهپايه اي بابلكنار زيبا مي كند

پل محمدحسن خان

پلي قديمي مربوط به سده 12 هجري قمري بر روي رودخانه بابلرود شهرستان بابل استان مازندران مي‌باشد.

اين پل از آثار دوره قاجاريه است كه به جاي پل قديمي‌تري ساخته شده‌است. به نوشته تاريخ بيهقي، در دوره غزنوي در اين محل پلي چوبي وجود داشته‌است، كه به نوشته تاريخ طبرستان ابن اسفنديار، بعدها به دستور نصيرالدوله شاه غازي (558-536 ه. ق.) «زر به خروارها ريخته شد و پارو در ميان زد و … پلي از خشت و آهك بنا كردند».

اين پل در 2 كيلومتري مركز شهر بابل و در جنوب قرار دارد و اطراف آن متشكل از 5 محله شامل شهرك شهيد چمران، شهرك فرهنگيان، محله سرپل محمدحسن‌خان بخش دو و سه و محله سرپل محمدحسن‌خان بخش مركزي است.

امامزاده سلطان محمدطاهر

دوره تاريخي ساخت . تشكيل . بوجود آمدن يا … : به قرن نهم هجري قمري اين بقعه را در سال 875 هجري قمري ساخته است.

مسجد آدينه

بابل هم مثل همه شهرهاي مهم مسجد جامع دارد. در قديم وقتي جمعيت يك شهر به حدود 10هزار نفر مي‌رسيد، برايش يك مسجد مركزي و بزرگ مي‌ساختند كه اسمش مسجد جامع يا مسجد جمعه (مسجد آدينه) بود. مسجد جامع بابل از بناهاي عهد صفوي است.

در زمان فتحعليشاه قاجار زلزله آن را خراب كرد و در سال 1225 قمري بود كه فتحعليشاه دستور داد مسجد را بازسازي كنند و ميرزا محمد شفيع صدراعظم اين كار را پيگيري كرد. مقبره سعيدالعلماي بارفروشي- از مشاهير فقه شيعه در قرن13 هجري قمري- در مجاورت اين مسجد قرار دارد. سعيدالعلما آن‌قدر عالم بزرگي بود كه وقتي خواستند شيخ انصاري را مرجع شيعيان جهان كنند چون سعيدالعلما را از خودش برتر مي‌دانست، نامه‌اي به او نوشت و از او اجازه گرفت.

آبشار تيركن

اين آبشار در روستاي تيركن، در مراتع كالبكوشت و بخش بابلكنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعي در حدود 9 متر دارد. اين منطقه شامل 7 آبشار كوچك است كه به آبشارهاي تيركن شهرت دارند. براي رسيدن به آبشار بايد ايتدا به روستاي تيركن رفت كه مسير آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود 2 ساعت پياده روي در شيب ملايم است. آبشار اصلي كه به آبشار تيركن شهرت دارد حوضچه كوچكي ايجاد كرده است. مجموعه آبشار در مسيري به طول 3 كيلومتر در دل جنگلهاي درازكلا واقع شده اند. براي دسترسي به روستاي تيركن ابتدا به بابلكنار( از بابل 20 كيلومتر به سمت بابلكنار خارج بشيد)، سپس روستاي درازكلا، جاده سمت راست پادگان و سپس روستاي تيركن خواهد بود.

روستاي فيلبند

روستايي است از توابع بخش بندپي غربي شهرستان بابل كه در ارتفاع حدود 2300متري از سطح دريا واقع شده است. فيلبند آخرين روستاي منطقه چلاو مي باشد كه راه دسترسي ماشين رو به آن وجود دارد. فيلبند كه به بام شرقي مازندران معروف شده در واقع يك پنت هاوس تماشايي است كه همچون برج ديده باني مناطق وسيعي را زير ديد خود دارد.

نام اين ييلاق در اصل فلبند است. فل در گويش مازندراني به معناي خستگي و بند هم به معناي بندآمدن و نتوانستن است. علت اين نام گذاري به دليل ارتفاع بالاي اين ييلاق و كمرگاه هاي تندي است كه عبور از آن را دشوار مي كرد.

در فصل بهار و پاييز، در يك نيم روز ممكن است همه پديده هاي جوي از قبيل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگين كمان و هواي صاف و آفتابي را بدون لكه ابري مشاهده كنيد. تنوع هوا، زيبايي هاي طبيعت ، مناظر و چشم اندازهاي اعجاب انگيز را فقط در فيلبند مي توان مشاهد كرد. فيلبند در تابستان ها بيش از هزار و دويست خانوار جمعيت دارد و در زمستان بطور كلي خالي از سكنه است زيرا شدت سوز و سرما و برف امكان زندگي را غير ممكن مي سازد و در سال قريب به 7 ماه پوشيده از برف است .ك/1

6026/6097