۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81570663
T T
۰ نفر

فرش كرمان مشهور اما كم رونق

۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81570663
فرش كرمان مشهور اما كم رونق

كرمان - ایرنا - فرش كرمان كه روزگاری به عنوان یك برند جهانی در بازارهای داخل و خارج كشور خرید و فروش می شد سال هاست به دلیل مشكلات متعدد از دوران اوج و رونق فاصله گرفته است.

به گزارش ایرنا قالی كرمان بخشی از شهرت فراگیر این دیار در ایران و جهان محسوب می شود تا جایی كه زیبایی و استحكام این اثر ماندگار به دایره ضرب المثل های ایرانیان نیز وارد شده است.

دارهای قالی در گوشه و كنار استان كرمان همواره برپا بوده و مردان و زنان كرمانی خلاقیت، هنر و ظرافتی كم نظیر را از سرانگشتان خویش بر تار و پود فرش های رنگارنگ به یادگار گذاشته اند.

فرش كرمان زمانی از ارقام شاخص صادراتی ایران بود و اما امروز شاید آنقدر كه مردم این استان در فروشگاه های مختلف به دنبال فرش ماشینی مورد علاقه خود هستند سراغی از قالی كرمان نمی گیرند.

جایگاه صنعت و هنری كه می رود تا به دست فراموشی روزگار سپرده شود فقط با مدد مسوولان و رفع مشكلات فرش دستباف امكان احیا، رونق و توسعه دارد.

استاندار كرمان كه از ابتدای مسوولیتش فعال كردن ظرفیت های بالقوه این استان را با جدیت پیگیری می كند 12 بهمن ماه 93 به شركت فرش كرمان رفت و در نشست بررسی مشكلات این شركت به منظور احیای آن گفت: روزگاری افرادی زیر سقف شركت فرش زحمت كشیدند و كرمان رابه عنوان سلطان فرش ایران معرفی كردند.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینكه شركت فرش می تواند به عنوان مقصد گردشگری هم قرار گیرد افزود: چگونه می شود شركت فرش كرمان صد سال پیش بدون امكاناتی همچون راه آهن، فرودگاه و بازاریابی اقتصادی بود ولی امروز غیراقتصادی باشد.

وی با اشاره به تشكیل ستاد فرش و برنامه ریزی برای احیای فرش كرمان گفت: اولین اقدام این بود تا سفارش قابل ملاحظه ای برای فرش برنامه ریزی كنیم و در این زمینه با ستاد عتبات عالیات به تفاهم نامه ای رسیدیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان هم روز پنجشنبه 14 اسفند سال گذشته در آیین اختتامیه نهمین المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف ایران گفت: بیش از 26 هزار نفر از فرشبافان دستباف كرمان به لحاظ بیمه تامین شده اند و اگر اعتباری به این بخش داده شود بقیه افراد هم زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

محمود سلطانی زاده افزود: امسال پنج جشنواره فرش و سه جشنواره تخصصی برای فروش فرش در استان كرمان برگزار شده است و برای دومین بار المپیاد فرش دستباف ایران در كرمان برگزار می شود.

وی وضعیت فرش دستباف را بحرانی خواند و تاكید كرد: برای برون رفت از این بحران راهی جز صادرات نداریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان گفت: فرش كرمان پردیس فرش كشور است و فرش ایرانی هنر و صنعتی است كه از دیرباز اعتباری برای ایران و فرهنگ ایرانی بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان همان روز در جلسه كمیته فرش استان گفت: باغ موزه شركت فرش كرمان هویت كرمانی‌ هاست و باید برای احیای آن و رسیدن به جایگاه واقعی خود همه فعالان فرش و سازمان های مربوط تلاش كنند.

مصطفی زریسفی افزود: طرح بیمه و بازنشستگی قالیبافان یك طرح بسیار خوب است و در استان كرمان برای بیمه 14 هزار قالیباف با كمبود اعتبار مواجه هستیم.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نیز گفت: پیشنهاد شده است شركت فرش كرمان محلی برای منطقه فرش جنوبشرق كشور شود.

ناصر عباسپور اضافه كرد: در دیدار استاندار كرمان با رییس ستاد عتبات عالیات كشور در سال گذشته قرار بر این شد بیش از 30 هزار متر فرش برای این ستاد در شركت فرش كرمان بافته شود كه شروع اول آن با سه هزار متر است.

وی با بیان اینكه 70 هزار قالیباف و فعال مرتبط با قالیبافی در كرمان وجود دارد گفت: اگر روابط تجاری بهتری با كشورهای دیگر برقرار شود كار فرشبافان هم رونق خواهد گرفت.

رییس بخش فرش دانشكده هنر و معماری صبا ‌هم گفت: نباید فقط تبریز و اصفهان میدان‌ دار باشند و باید سبك‌های اصیل كرمانی در جامعه شناخته شوند و به رونق گذشته خود بازگردند.

محمدجواد كارآمد با اشاره به اینكه طرح‌ های تحقیقاتی هر استانی باید به نیروهای بومی همان استان داده شود تصریح كرد: هر سال مركز ملی فرش طرح تحقیقات مستند ‌سازی انجام می‌دهد اما تا‌كنون هیچ طرح تحقیقاتی به كرمان داده نشده و اگر طرحی تصویب شده برای مستند ‌سازی به غیر‌ كرمانی‌ ها داده شده است.

دكترای رشته نساجی گفت: فرش دستباف كرمان تنها ‌فرشی است كه اصالت و قدمت زیاد دارد و این قدمت و اصالت‌ سبب شده كه استان‌ های دیگر كشور از نقش‌ های قالی استان كرمان استفاده كنند.

وی افزود: باید به طرح های تحقیقاتی توجه ویژه و توسط نیروی بومی همان استان انجام شود.

رییس كمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان هم جلوگیری از عرضه مواد نامرغوب در صنعت تولید فرش دستباف كرمان را خواستار شد و گفت: یكی از دلایل اصلی ركود فرش كرمان ورود مواد اولیه نامرغوب به استان است.

فخری الله توكلی افزود: وارد كردن و استفاده از مواد اولیه نامرغوب در فرش دستباف، علاوه بر كاهش كیفیت فرش تولید شده، بافنده را كه به دلیل قیمت پایین فرش تولید شده توسط خود سود چندانی نكرده دلسرد می كند و همین اتفاق یكی از علت های مهم ركود قالی كرمان شده است.

وی با تاكید بر حمایت از كارخانه های موجود بافندگی در استان كرمان خاطرنشان كرد: یكی از مشكلات عمده دو كارخانه ریسندگی موجود استان كرمان نداشتن نقدینگی است.

وی گفت: كارخانه ریسندگی راور در فضایی كوچك به تولید مواد اولیه مشغول است و دلیل گسترش نیافتن این كارخانه نداشتن سرمایه كافی است بنابراین باید در گام نخست دو كارخانه موجود حمایت شوند و پس از آن علت تعطیلی سایر كارخانه هایی كه تا چندی پیش فعال بودند را بررسی كرد.

رییس كمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان تصریح كرد: فرشی كه با ریس كرمان تولید می شود قابل قیاس با فرش تولید شده با ریس وارداتی نیست.

وی گفت: دستگاه متولی باید با بررسی مواد مصرفی و هزینه ها قیمت واقعی مصرف محصول تولید شده را تعیین كند و با در نظر گرفتن سود منطقی به تولید كننده اجازه عرضه بدهد تا قیمت ریس تولیدی در كرمان با ریس سایر نقاط كشور اختلاف زیادی نداشته باشد.

الله توكلی افزود: از پیدا شدن سرمایه گذار تا انجام مراحل راه اندازی كارخانه جدید با وضعیتی كه بر بخش های مختلف اداری و بانك ها حاكم است زمان زیادی طول می كشد، بنابراین اولویت اول حمایت و تقویت كارخانه های موجود و فعال، گام دوم بررسی و راه اندازی كارخانه های تعطیل شده و گام سوم ایجاد كارخانه های جدید است.

همت مدیریت استان كرمان بر این است تا بزودی سند هویتی فرشبافان كرمان كه همان شركت فرش (باغ موزه اكنون) است احیا و بازسازی شود تا بتوان از همین نقطه شروع كرد و به جایگاه اصلی فرش كرمان نه تنها در كشور بلكه در جهان رسید و البته در این راه همت تمامی فعالان عرصه فرش لازم است تا حركت یك صدایی برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف ایجاد شود.



گزارش از محمدرضا فرح بخش



7439/3028