۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۵۳
کد خبر: 81571623
T T
۰ نفر
7500 واحد مسكن مهر در نيمه نخست امسال در خراسان شمالي واگذار مي شود

بجنورد - ايرنا - مدير زمين و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي خراسان شمالي گفت: تا پايان نيمه نخست امسال هفت هزار و 500 واحد مسكن مهر در دست ساخت به متقاضيان در استان واگذار مي شود.

علي فخراني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: تمام اين واحدها در شهرهاي بالاي 25 هزار خانوار در دست ساخت است كه از لحاظ كارهاي ساختماني و عمراني به پايان رسيده است.

وي اضافه كرد: با واگذاري اين تعداد واحد، پرونده مسكن مهر در خراسان شمالي بسته مي شود.

فخراني گفت: چهار هزار و 973 واحد مسكن مهر در شهرهاي بجنورد، شيروان و اسفراين با تكميل فعاليت هاي ساختماني و محوطه سازي و تامين زيرساخت هاي آب، برق و گاز آماده تحويل است.

وي افزود: مابقي حدود دو هزار و 500 واحد ديگر نيز فعاليت هاي ساختماني آنها تكميل شده و نياز به همت شركت هاي خدماتي براي تامين آب، برق و گاز دارد كه با تامين اين زيرساخت ها اين واحدها نيز به ثبت نام شدگان واگذار مي شود.

مدير زمين و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي خراسان شمالي گفت: تمام واحدهاي مسكن مهر در سالجاري به افراد مشمول واگذار شده و اين طرح در استان به خط پايان خواهد رسيد.

فخراني در مورد مشكل سهم آورده ثبت نام شوندگان افزود: بيشترين مشكل در اين حوزه مربوط به خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي است كه با پيگيري راه و شهرسازي، اين ادارات به دنبال تامين اعتبار براي پرداخت سهم آورده خانوارهاي تحت پوشش است.

وي اضافه كرد: براي ساير خانوارهاي عضو شركت هاي تعاوني كه سهم آورده شان حدود 50 ميليون ريال كمتر از حد ميانگين ساير اعضا بوده نيز از طريق افزايش تسهيلات تا سقف 300 ميليون ريال تامين مي شود.

به گفته وي حدود 35 درصد از اعضاي شركت هاي تعاوني مسكن مهر كه واحدهاي آن ها در دست ساخت قرار دارد، مشكل سهم آورده دارند و مابقي سهم خود را به موقع پرداخت كرده اند.

اين مسوول استاني افزود: در مرحله اول چهار هزار و 202 متقاضي ثبت نامي مسكن مهر كه سهم آورده شان كمتر از ساير اعضا بوده با داشتن شرايط به بانك عامل براي افزايش تسهيلات تا سقف 300 ميليون ريال معرفي شدند.

به گفته فخراني در مرحله دوم ساير متقاضيان نيز براي دريافت تسهيلات 300 ميليون ريالي به بانك هاي عامل معرفي خواهند شد.

وي شرايط دريافت تسهيلات 300 ميليون ريالي براي سازندگان مسكن مهر را پيشرفت فيزيكي فعاليت ساختماني تا حد 75 درصد اعلام كرد.

فخراني معايب افزايش سقف تسهيلات مسكن مهر از 250 ميليون ريال به 300 ميليون ريال را بالا رفتن ميانگين اقساط گيرندگان اين تسهيلات به نسبت ساير اعضا دانست.

مدير زمين و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي خراسان شمالي علت اصلي در تاخير تكميل و واگذاري مسكن مهر را در اين استان ناشي از به موقع پرداخت نشدن سهم آورده اعضا به شركت هاي تعاوني دانست و گفت: در سالجاري اين اداره كل براي رفع اين مشكل و تسريع در ساخت و ساز حدود 70 ميليارد ريال اعتبار قرضي از وزارتخانه تزريق كرده كه با دريافت آورده از متقاضيان در قالب تسهيلات بانكي اين اعتبار به وزارتخانه عودت داده مي شود.

در خراسان شمالي با اجراي مسكن مهر افزون بر 22 هزار واحد مسكوني در شهرهاي اين استان در دست ساخت قرار گرفت كه تاكنون 15 هزار واحد واگذار شده است.ك3

6982/ 6042