۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۵۸
کد خبر: 81572031
T T
۰ نفر
كارشناس هندی:عضویت ایران در پیمان شانگهای به نفع منطقه وجهان است

یك استاد بخش مطالعات غرب آسیا و كارشناس امور راهبردی هند با اشاره به موقعیت و جایگاه استراتژیك ایران ،عضویت این كشور در پیمان شانگهای را به نفع كشورهای عضو این پیمان و كشورهای منطقه و جهان دانست .

'قمرآقا' روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:ایران كشوری است كه روابط عمیق و گسترده ای با بیشتر كشورهای منطقه دارد و نقش ایران در این منطقه حساس را نمی توان نادیده گرفت .

دهمین اجلاس دبیران شورای امنیت ملی كشورهای عضو و ناظر سازمان همكاری شانگهای روز گذشته در مسكو برگزار شد و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از سوی ایران دراین اجلاس شركت كرد.

اجلاس سران سازمان همكاری شانگهای قرار است در تابستان امسال در شهر 'اوفا' مركز جمهوری 'باشقیرستان'روسیه برگزار شود.

این تحلیلگر مسایل سیاسی هند از ایران به عنوان كشوری قدرتمند و با نفوذ در منطقه و جهان یاد كرد و گفت: عضویت ایران در اجلاس شانگهای آثار مثبت و مفید فراوانی خواهد داشت و می تواند مناسبات منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش گسترش دهد و افق جدیدی را در توسعه روابط كشورهای منطقه ترسیم كند.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیك ایران در منطقه گفت: موقعیت سوق الجیشی و استراتژیك ایران در منطقه به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب آسیا و دارا بودن ذخایر عظیم انرژی، این كشور را به قدرتی مهم در منطقه تبدیل كرده است و عضویت ایران در هر گروه و اجلاسی می تواند تعیین كننده و تاثیر گذار باشد.

این كارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی هند به آثار اقتصادی عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره كرد و گفت: با عضویت ایران در این اجلاس زمینه مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی میان كشورهای منطقه و در سطح بین الملل فراهم می شود و در نهایت این تحول می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی كشورهای منطقه كمك كند و سودآور باشد.

وی با اشاره به حمایت كشورهای روسیه و چین از عضویت ایران در اجلاس شانگهای، اظهار امیدواری كرد در اجلاس اخیر شانگهای، عضویت ایران پذیرفته شود تا كشورهای منطقه بتوانند از مزایای این عضویت بهره مند شوند.

استاد بخش مطالعات غرب آسیا در هند به عبور خط لوله استراتژیك گاز منطقه از ایران اشاره كرد و گفت: ایران به عنوان تامین كننده مهم و بزرگ انرژی منطقه و جهان از تاثیر گذاری بالایی در تحولات اقتصادی منطقه و جهان برخوردار است و این كشور با حضور قدرتمندانه خود در اجلاس های بین المللی می تواند بسیار تاثیر گذار و سودمند باشد.

بررسی عضویت اعضای جدید در دستور كار نشست'باشقیرستان' قرار دارد و ایران از گزینه های مهم عضویت در این اجلاس به شمار می آید.

سازمان همكاری شانگهای سازمانی میان دولتی است كه برای همكاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشكیل شده است. رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان سال 2001 میلادی سازمان همكاری شانگهای را پایه گذاری كردند.

چین و روسیه نقش اصلی و تعیین كننده را در سازمان شانگهای به عهده دارند.

سازمان همكاری شانگهای در حقیقت تركیب جدید سازمان'شانگهای 5' است كه در سال 1996 میلادی تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبكستان به 'سازمان همكاری شانگهای' تغییر یافت.

علاوه بر اعضای اصلی،ابتدا مغولستان در سال 2004 میلادی و یك سال بعد جمهوری اسلامی ایران، پاكستان، هند و درسال 2012 افغانستان بعنوان عضو ناظر به سازمان همكاری شانگهای پیوستند.

كشورهای عضو و ناظر سازمان همكاری شانگهای یكی از بزرگترین پیمان های منطقه ای از نظر توان اقتصادی ،نظامی، هسته ای و فضایی جهان و درعین حال بیشترین میزان تولید و مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است .

نقش این سازمان از زمان تاسیس تاكنون در منطقه افزایش یافته است و برخلاف سازمان پیمان آتلانتیك شمالی - ناتو - و پیمان ورشو سابق، هنوز یك معاهده دفاعی چندجانبه نیست.

ظرفیت های سازمان همكاری شانگهای و همچنین توانمندی های آن با توجه به عضویت دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در این سازمان، دارا بودن بیش از یك سوم جمعیت جهان، وسعت قابل توجه و توانمندی های اقتصادی، نوید یك ائتلاف بالقوه توانمند را می دهد.

اگر چهار كشور عضو ناظر مغولستان، ایران، پاكستان و هند نیز به جمع اعضا اضافه شوند، سازمان شانگهای با جمعیتی حدود دو میلیارد و 700 میلیون نفر و وسعتی به اندازه نیمی از كره زمین به موقعیتی مهمتر دست خواهد یافت.

آساق*3*268 *1600*1579