۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81572044
T T
۰ نفر

شرایط خشكسالی همچنان بر خراسان رضوی حاكم است

۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81572044
شرایط خشكسالی همچنان بر خراسان رضوی حاكم است

مشهد - ایرنا - مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: شرایط خشكسالی و مشكل بحران آب در این استان همچنان باقی است.

حجت علی شایانفر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پدیده خشكسالی از سال 1378 در خراسان رضوی شروع شده و در این مدت بارشها به تناوب در برخی سالها بهتر و در برخی سالها به شدت اندك بوده است.

وی گفت: تعیین شرایط خشكسالی فقط وابسته به بارش نیست زیرا شاخصهای بسیاری برای تعیین آن وجود دارد چنانكه 150 نوع تعریف مختلف از پدیده خشكسالی وجود دارد و تعیین زمان وقوع و پایان خشكسالی بررسیهای كارشناسی بسیاری را می طلبد.

مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی پدیده خشكسالی را دارای چهار سطح ذكر و بیان كرد: بر اساس 'خشكسالی هواشناسی' وضعیت بارشهای استان از ابتدای سال زراعی در مجموع 178 میلیمتر بوده كه نسبت به دوره آماری بلندمدت با 162 میلیمتر بارش رشد 10 درصد نشان می دهد.

وی افزود: در این میان گزارشها از 17 ایستگاه سینوپتیك هواشناسی در خراسان رضوی نشان می دهد بارشها در 9 ایستگاه مثبت و در بقیه نرمال و یا پایین تر از حد نرمال است.

شایانفر ادامه داد: بر این اساس بارشها در هشت ایستگاه شرایط منفی و میزان آن از متوسط بلندمدت كمتر است چنانكه در تربت جام 14 درصد، در كاشمر 12 درصد و در تربت حیدریه 9 درصد كاهش بارندگی ثبت شده است.

وی گفت: بر این اساس حتی از نظر میزان بارش هم نمی توان گفت شرایط خشكسالی در خراسان رضوی برطرف شده ضمن آنكه این بارش عموما به صورت باران و نه برف بوده زیرا الگوی بارشی از برف تغییر كرده و تبدیل به باران شده است.

مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی افزود: چنین وضعیتی تاثیر مثبت زیادی بر تغذیه منابع آب زیرزمینی و آبخوانهای ندارد زیرا برخی از این بارشها از دسترس خارج می شوند در حالی كه برف به مرور آب شده و اثرات مثبت تری بر ذخایر زیرزمینی دارد.

وی گفت: از نظر 'خشكسالی هیدرولوژیكی' نیز كه بر اساس میزان روان آبها سنجیده می شود آمارهای شركت آب منطقه ای خراسان رضوی حاكی از آن است كه میزان روان آبها حدود 60 درصد نسبت به میانگین بلندمدت كاهش یافته لذا از این منظر هم بحران خشكسالی همچنان در این استان ادامه دارد.

شایانفر افزود: حجم آبی كه تا 17 فروردین ماه جاری پشت سدهای خراسان رضوی ذخیره شده 462 میلیون مترمكعب و این به مفهوم تكمیل حدود 30 درصد ظرفیت سدهای استان و خالی ماندن 70 درصد مخازن آنها است.

وی با بیان اینكه هر چند این میزان نسبت به سال قبل رشد 9 درصدی دارد ادامه داد: هنوز تا رسیدن به ظرفیت مناسب ذخایر سدها هم فاصله زیادی وجود دارد.

مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر مشكل جدی استان وابستگی 78 درصدی آن به منابع آب زیرزمینی است كه طی دهه های گذشته برداشتها بگونه ای بوده كه امروز از 37 دشت خراسان 34 دشت شرایط ممنوعه و بحرانی دارند و همچنان این وضعیت در حال تشدید است.

وی افزود: هم اینك دشتهای خراسان رضوی با بیلان منفی 1،2 میلیون مترمكعب مواجه است كه از سالهای گذشته وجود داشته و هنوز ادامه دارد.

شایانفر گفت: شاید میزان بارش امسال نسبت به پارسال اندكی بهتر شده اما خراسان رضوی همچنان در شرایط پدیده خشكسالی و بحران شدید منابع آبی قرار دارد لذا مردم در بخشهای مختلف اعم از كشاورزی، صنعت و معدن و شرب باید ضمن صرفه جویی در مصرف در جهت مدیریت این حوزه با مسوولان همكاری جدی داشته باشند.

وی تاكید كرد: حتی اگر شرایط منابع آبی و بارشها نرمال و بهتر از شرایط كنونی بود باز هم دغدغه آب در خراسان رضوی جدی است و در این راستا برنامه های زیادی هم تهیه و تدوین شده است.

مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی از جمله این برنامه ها را تهیه طرح اولیه الگوی كشت، كنترل برداشتهای غیرمجاز، نصب كنتورهای هوشمند در چاههای كشاورزی، اقدامات ویژه برای تامین آب شرب شهرها، انجام مطالعات آبخیزداری برای 200 هزار هكتار از دشتهای بحرانی استان و برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از پساب حاصل از فاضلابها عنوان كرد.

وی گفت: این شرایط می طلبد برنامه ای برای تامین آب شرب شهرها و روستاها تهیه شود و بر این اساس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی و ستاد خشكسالی با محوریت این پدیده، آثار، تبعات و چگونگی مدیریت آن فعالیت می كند.

شایانفر افزود: ستاد تامین و توزیع آب شرب مشهد تاكنون 11 نشست و 137 مصوبه داشته و بعد از مشهد این ستاد در شهرهای تربت حیدریه و نیز ستاد آب شرب روستایی هم با جدیت فعالیت می كند.



930 روستا و 28 شهر خراسان رضوی دچار مشكل كمبود آب شرب

مدیركل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: امسال هنوز گزارشی مبنی بر بهبود وضعیت آب روستاهای استان نداریم و همچنان 930 روستا دچار مشكل بحران و كمبود آب شرب است.

وی افزود: از این میان 450 روستا به صورت سیار آبرسانی می شود ضمن آنكه تامین آب شرب 28 شهر استان خراسان رضوی همچنان با مشكل موجه است.

شایانفر با تاكید بر اینكه خشكسالی ماهیت پیچیده ای دارد و مدت زمان زیادی برای بهبود وضعیت آن نیاز است گفت: در عین حال امسال بارشهای خراسان نسبت به همین زمان در سال گذشته رشد 56 درصدی دارد.

1906/1858