۲۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۱۸
کد خبر: 81574649
T T
۰ نفر

كشف منابع تازه نفت و گاز از میادین نفتی در چین

۲۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۱۸
کد خبر: 81574649
كشف منابع تازه نفت و گاز از میادین نفتی در چین

پكن - ایرنا - وزارت خاك و منابع چین روز جمعه اعلام كرد: این كشور در سال گذشته میلادی (2014) موفق به كشف منابع جدید و وسیعی از نفت و گاز در نقاط مختلف نفت خیز كشور شده است.

بنا بر این گزارش، دولت چین در سال 2014 در حدود 1.06 میلیارد تن نفت خام از میادین مختلف نفتی كشف كرده كه این میزان بیشتر از حجم منابع كشف شده در سال 2013 است.

چین در این سال حدود 1.1 میلیارد تن نفت خام كشف كرده بود.

براساس گزارش های منتشر شده، این برای هشتمین سال متوالی است كه دولت چین توانسته بیش از یك میلیارد تن نفت خام از میادین مختلف نفتی كشف كند.

همچنین میزان منابع جدید گاز طبیعی كشف شده در سال 2014، 1.1 تریلیون متر مكعب بوده است.

وزارت خاك و منابع چین در عین حال اعلام كرد از مجموع میزان نفت و گاز كشف شده، تنها 187 میلیون تن نفت خام و 474.9 میلیارد متر مكعب گاز طبیعی، قابل برداشت با تكنولوژی ها موجود است.

همچنین میزان گاز شیل كشف شده، 106.75 میلیارد متر مكعب بوده كه از این میزان 26.69 میلیارد آن قابل برداشت است.

گاز شیل (Shale gas) نوعی گاز طبیعی است كه در ساختارهای زمین شناسی شیل به صورت درگیر یافت می‌شود.

نفت یا گاز شیل به فرآورده ای گفته می شود كه از لایه های رسوبی شن یا سنگ به دست می آید. این تكنولوژی از مدتها پیش شناخته شده بود ولی در سالهای اخیر٬ تولید آن مقرون به صرفه شد و زیان آن برای محیط زیست كمتر به شمار آمد.

شین هوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی اعلام كرد: این برای اولین بار است كه دولت چین میزان منابع اثبات شده گاز شیل را به صورت علنی اعلام می كند.

همچنین میزان تولید متان از زغال سنگ كه نوعی گاز محسوب می‌شود، 60.2 میلیارد متر مكعب بوده كه این میزان 155.3 درصد نسبت به سال قبلش رشد داشته است.

دولت چین یكی از بزرگترین مصرف كنندگان انرژی در دنیا محسوب می شود كه به شدت به واردات منابع طبیعی از جمله نفت و گاز نیازمند است.

این كشور بیشترین نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه از جمله ایران و عربستان وارد می كند.

چین از سال 1993 میلادی یك واردكننده صرف نفت بوده و بیش از 55 درصد از نفت مورد نیاز خود را از كشورهای دیگر خریداری می كند.

آساق*231*1597**1565