۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹
کد خبر: 81577930
T T
۰ نفر

برداشت گل گاو زبان در شهرستان رودسر آغاز شد

۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹
کد خبر: 81577930
برداشت گل گاو زبان در شهرستان رودسر آغاز شد

رشت - ايرنا - برداشت محصول گل گاو زبان در مناطق پايين دست اشكورات در حوزه دهستان زياز بخش رحيم آباد شهرستان رودسر آغاز شد.

مدير جهاد كشاورزي رودسر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، پيش بيني كرد: امسال 200تن محصول گل گاو زبان برداشت شود.

احسان اله مشتاق سطح زير كشت گل گاو زبان را در اين شهرستان 470هكتار اعلام كرد و افزود: بيش از چهارهزار كشاورز در توليد اين محصول اشتغال دارند.

وي متوسط توليد گل گاوزبان را در هر هكتار 500كيلو ذكر كرد و يادآور شد: در صورت شرايط مناسب آب و هوايي توليد گل گاو زبان امسال به بيش از 200تن برسد.

وي قيمت هر كيلو گل گاو زبان نوبرانه فعلي را در بازار 80هزار تومان اعلام كرد.

به گفته وي، برداشت گل گاو زبان در اين شهرستان از اواخر فروردين آغاز شده و تا پايان تير ماه سالجاري ادامه خواهد داشت.

مشتاق اضافه كرد: شهرستان رودسر رتبه نخست توليد گل گاوزبان استان و كشور را به خود اختصاص داده است.

گل گاو زبان در طب سنتي از گذشته هاي دور تاكنون در ايران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتي ، برگ و گل گاو زبان با طبيعت گرم داراي اثر نشاط آور ، مقوي قلب و اعصاب و شاداب كننده رخساره است .

در طب سنتي مصرف اين گياه دارويي براي ناراحتي هاي تنفسي به ويژه در رفع عوارض گريپ و سرماخوردگي درمان بيماري هاي كليوي به ويژه ورم كليه مفيد است .

گل گاو زبان با نام علمي Echium amoenum گياهي دو يا چند ساله از تيره Boraginaceae است كه بومي ارتفاعات جنگل هاي شمال ايران بوده و از ديرباز در ايران مورد استفاده دارويي قرار مي گرفته است .

عمل گل چيني اين گياه نسبت به شرايط آب و هوايي مناطق مختلف ، از اوايل ارديبهشت ماه آغاز شده و تا پايان گلدهي آن در تابستان ادامه مي يابد و گل هاي برداشت شده در فضاي باز و با نور غير مستقيم آفتاب خشك مي شود .

گل گاوزبان به صورت سنتي كشت ، برداشت و فرآوري مي شود به طوري كه اين گياه از اواخر زمستان از خاك مي رويد و از اوايل ارديبهشت ماه تا پايان فصل تابستان گل هاي آن در چندين مرحله برداشت مي شود.

جوشانده گياه طبي گل گاو زبان در طب سنتي ايران ، چين و هندوستان موارد استفاده فراواني دارد .

در استان گيلان 516 هكتار از اراضي كشاورزي به كشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با 450 هكتار مقام نخست كاشت اين گياه دارويي را در استان دارد.ك/3

3019/ 6158